۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۴۲۲۸۰۲

فراخوان مقتدا صدر براي تظاهرات ميليوني در بغداد

خبرگزاری رسا ـ رهبر جريان صدر، در فراخوان جديد خود عراقي ها را به برپايي يك تظاهرات ميليوني در بغداد دعوت كرد.
مقتدا صدر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مقتدا صدر، رهبر جریان صدر كه از حدود 2ماه پيش تاكنون با فراخوان هاي پي درپي هزاران نفر به ويژه از طرفداران خود را در خيابان هاي بغداد و اطراف منطقه سبز مستقر كرده است، امروز تاكيد كرده كه با تظاهرات ميليوني به پارلمان عراق براي راي گيري جهت اصلاحات و تشكيل دولت تكنوكرات فارغ از سيستم سهميه بندي هاي حزبي و فرقه اي، تحت فشار قرار خواهد داد.


صدر در عين حال گفته كه برخي از گروه ها نمي خواهند جلسه پارلمان برگزار شود.


وي گفته تظاهرات ميليوني پارلمان را در شرايط تصميم گيري قرار داده و وادار مي سازد كه جلسه پارلمان را تشكيل داده و در يك راي گيري شفاف مشكلات را حل كند.


صدر كه در پاسخ به سوال يكي از طرفدارانش اين مطالب را بيان كرده، همچنين به تظاهرات و تجمع هاي 2 ماه اخير طرفدارانش در بغداد اشاره كرد و گفت، ايستادگي آنان در اعتراض هاي جاري يك حركت تاريخي محسوب مي شود كه عراق را سربلند كرده است.


تحصن ها و تظاهرات طرفداران صدر در طول هفته گذشته به محيط پيرامون وزارت خانه ها و نهادهاي حكومتي كشيده شد، به طوری كه گفته مي شود به غير از دو وزارت خانه دفاع و كشور، كليه وزارت خانه ها در ايام هفته گذشته در حلقه معترضان قرار داشت.


در همين حال، فراكسيون كردستاني كه به دليل اختلافات شديد در منطقه اقليم كردستان عراق، وضعيت متلاطمي داشت، از هنگام شكل گيري بحران جديد سياسي و تجمع ها و تظاهرات در عراق و بويژه تحصن هاي اخير در پارلمان از سوي نمايندگان مردم كه عمدتا به ابتكار مقتدا صدر بوده، اخيرا هماهنگ شده اند، بطوري كه براي اولين بار در يك سال گذشته اعلام كردند، بصورت متحد و يكپارچه هياتي را براي بحران اخير و حل مشكلات منطقه اقليم با دولت مركزي راهي بغداد مي كنند.


تاكنون سه تلاش در يك هفته گذشته براي تشكيل جلسه رسمي در پارلمان عراق به دليل نرسيدن به حد نصاب ، ناكام مانده است، بويژه جلسه روز چهارشنبه گذشته كه قرار بود با حدود 170 نماينده تحصن كننده تشكيل شود و مقتدا صدر با خارج كردن فراكسيون الاحرار، گروه پارلماني منتسب به خود، آن را با شكست روبه رو ساخت.


تحصن در پارلمان عراق از سه شنبه دو هفته پيش با مشاركت دو جريان الاحرار وابسته به مقتدا صدر، ائتلاف دولت قانون به رهبري «نوري المالكي» نخست وزير پيشين، با پيوستن ائتلاف الوطني به رهبري «اياد علاوي»، همچنين برخي نمايندگان كردستاني و اتحاد قوا شروع شد كه دو روز بعد تحصن كنندگان سليم الجبوري ریيس پارلمان را بركنار كردند.


اين اقدام تحصن كنندگان با مخالفت ساير جريان هاي سياسي روبه رو شد، اما تاكنون تحصن به رغم خروج نيروهاي صدر ادامه يافته است./994/ب102/د

ارسال نظرات