۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۴۲۲۸۱۴
آیت الله نوری همدانی:

حوزه علمیه باید با تولیدات خود نگرش منفی نسبت به زنان را از چهره تاریخ بزداید

حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار با خواهران طلبه تاکید کرد: زنان مظلومیتی به درازای تاریخ و پهنای گیتی داشته‌اند و حوزه های علمیه باید این نگرش که از نظر اسلام ملاک و ارزش به انسانیت و تقوا است و زن و مرد تفاوتی ندارند را به جامعه منتقل کنند.
آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی، استاد برجسته حوزه علمیه، ظهر امروز با جمعی از خواهران طلبه حوزه علمیه همدان دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

وی در این دیدار با اشاره به اهمیت شغل طلبگی اظهار داشت: شغل طلبگی و تعلیم علوم قرآنی شریف ترین شغل‌ها است و باید برای این نعمت که در مسیر تعلیم و تعلم معارف اسلامی گام برداشته ایم خدا را شاکر باشیم.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: در فضیلت تحصیل علم همین بس که پیامبر(ص) فرمود خداوند طالبان علم را بسیار دوست می‌دارد و امام صادق(ع) فرمودند طالب علم با فضیلت تر از کسی که روزها به جهاد و شب‌هابه عبادت می پردازد است.

 

وی با اشاره به این که جامعه انتظار دارد که حاصل معلومات طلاب در قالب کتاب و و نوشته به آنها منتقل شود، اظهار داشت: متأسفانه در گذشته به واسطه فرهنگ غلطی که وجود داشت راه پیشرفت علمی بر روی زنان بسته بوده و مظلومیتی به درازای تاریخ و پهنای گیتی داشته‌اند که قرآن هم مقداری از آن مظلومیت را یادآور شده است که وقتی در زمان جاهلیت به مردان بشارت فرزند دختر می‌دادند چهره آنها سیاه می‌شد و یا با خفت و خواری او را نگه می‌داشت و یا او را به خاک می‌سپرد.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که نگرش منفی نسبت به زن در ادبیات فارسی هم در اشعار بزرگانی مانند فردوسی و سعدی و دیگران قابل مشاهده است، افزود: ما باید بتوانیم با تولیدات خود نگرش منفی نسبت به زنان را از چهره تاریخ بزداییم و این نگرش که از نظر اسلام ملاک و ارزش به انسانیت و تقوا است و زن و مرد تفاوتی ندارند را به جامعه منتقل کنیم.

 

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر انقلابی شدن حوزه‌های علمیه، خاطرنشان کرد: اقتدار امروز ایران از حوزه‌ها برخواسته است و مردم باید تاریخ انقلاب و ارکان و ثمرات و ارزش‌های انقلاب را از طلاب یاد بگیرند و به همین خاطر است که حوزه‌ها همیشه باید انقلابی بمانند.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم شخصیت و خدمت زنان به جامعه را در گرو تربیت فرزندان صالح دانست و ابراز داشت: اگر زنان جامعه ایمان و تقوا داشته باشند از دامن آنها فرزندان با ایمان وارد جامعه می‌شوند و یک مادر آگاه به زمان و سیاست است که می‌تواند کودک آگاه و مجاهد تربیت کند.

 

وی پرداختن به معنویات را در پیشرفت کار حوزوی بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: انقلاب ما از برکت پرداختن به معنویات به پیروزی رسید و تا اکنون پا برجا مانده است و از این به بعد هم اگر حوزه‌ها بتوانند معنویات را در جامعه گسترش دهند خواهیم توانست این انقلاب را حفظ کنیم.

 

وی اخلاص را از ضروریات طلبگی دانست و خاطرنشان کرد: کاری که با اخلاص باشد برکت پیدا می‌کند و اگر اخلاص نباشد نتیجه مطلوب نخواهد داشت؛ از پیامبر (ص) نقل شده است که هر کس چهل روز با اخلاص در کار خود حرکت کند خداوند چشمه های حکمت را از قلب او بر زبانش جاری می‌کند زیرا علم تنها به یاد گرفتن نیست بلکه نوری است بر نتیجه ایمان و اخلاص خداوند در دل انسان به وجود می‌آورد.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم دومین موضوع مهم در طلبگی را داشتن عزم بلند و اراده جدی دانست و  ابراز داشت: بدون زحمت و تلاش به هیچ نتیجه‌ای نخواهید رسید؛ شهید ثانی در منیة المرید در آداب شاگرد و استاد تذکر می‌دهد که تا هر چه در توان دارید در راه کسب علم به کار نبرید از علم چیزی به دست نخواهید آورد.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه با اشاره به اهمیت تسلط بر ادبیات در حوزه علمیه، افزود: در علوم حوزوی سرو کار ما با قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و روایات است و اگر به ادبیات عرب و صرف و نحو تسلط نداشته باشید نمی‌توانید در زمینه علوم دینی تحقیق کنید.

 

وی خاطرنشان کرد: ادبیات فارسی هم از ضروریات طلبگی است زیرا آنچه ما آموخته‌ایم باید به جامعه منتقل کنیم و اگر ادبیات کامل نداشته باشیم نه بیان ما به کار خواهد آمد و نه قلم ما روان خواهد بود.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که نظم و برنامه برای پیشرفت بسیار مؤثر است، ابراز داشت: حتی نباید 5 دقیقه از وقت را تلف کرد زیرا هر کس که منظم است موفق است و هر کس بی نظم است در کار خود به جایی نخواهد رسید./843/پ202/ج

ارسال نظرات