۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۴۲۲۸۶۹
استاد حوزه علمیه:

پسوند متفکر دینی زیبنده آیت‌الله مدرسی است

عضو پژوهشگران تفسیر راهنما گفت: آیت‌الله مدرسی در تولید فکر دینی سهمی بسزا داشته و پسوند متفکر دینی بیش از هر پسوند دیگری در خور این عالم بزرگ است.
حجت الاسلام هاشمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام سید محمود هاشمی برزگانی، عضو پژوهشگران فرهنگ موضوعی تفاسیر قرآن و عضو پژوهشگران تفسیر راهنما، ظهر امروز، پنجم اردیبهشت‌ماه در نخستین نشست از سلسله‌ همایش‌های بین‌المللی فقیه مفسر، آیت‌الله سیدمحمدتقی مدرسی، گفت: هر اندیشه ای در هر زمانی که تولید می شود زاده فضای فکری، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است چرا که هر فکری فرزند زمانه‌ خود است.

 

وی با بیان این که از قرن 19 تا 20 میلادی این گونه می توان تصور کرد که در دنیای وسیع بشری دو مدل و سبک و شیوه زندگی نمایان می شود، اظهار کرد: یک مدل سبک زندگی غربی و مدل دیگر سبک زندگی دینی و به ویژه سبک زندگی اسلامی است.

 

این استاد جامعة المصطفی(ص) اظهار کرد: در قرون اخیر قدرت اقتصادی، قدرت فرهنگی، قدرت صنعتی و قدرت نظامی در غرب در اوج خود و در پیشرفت و ترقی قرار دارد و اسلام در اوج قهقرا و ذلت چه از منظر اقتصاد و معیشت و چه از منظر فکر و سیاست بوده است.

 

وی افزود: نماد عینی یک تفکر پیروان آن هستند و یک فکر در روی کاغذ هیچ ارزشی ندارد و فکری موفق است که در پرورش و تربیت انسان اثرگذار باشد و در عرصه عمل با شکست مواجه نشود.

 

حجت‌الاسلام هاشمی ادامه داد: طبیعی است که جبهه‌ جهنمی غرب بخواهد دنیای اسلام را ببلعد و نظام اقتصادی، سیاسی و تفکر یکسانی را در کل دنیا پیاده کند و دنیا را به رنگی که خود می‌خواهد در بیاورد.

 

وی با بیان این که کسانی دراین شرایط برآن شدند که وضع نابسامان جوامع اسلامی را سامان دهند، بیان کرد: افرادی معتقدند که باید نعل به نعل روش غربی را اجرا کرد تا به تمدن بشری رسید و برخی نیز معتقدند که ما باید از یک بازسازی درونی آغاز کنیم و در این‌صورت از تمدن غرب نیز پیش خواهیم افتاد.

 

عضو ثابت نویسندگان فصلنامه‌ پژوهش‌های قرآنی دفتر تبلیغات قم در تحلیل انواع نگرش‌ها برای ارتقای وضعیت امت اسلام در سطح جهانی ادامه داد: فکر دوم این بود که ما می توانیم از خودمان آغاز کنیم و حتی در یک بازسازی درونی از غرب جلوتر حرکت کنیم.

 

وی در تعریف این جنبش گفت: این نهضت جنبش اصلاحی بود که مبانی آن شامل حس پنهان هدایت اسلامی، باور به خود بسندگی و خود را دیدن و نمونه عینی آن تمدن شکوفا و بالنده اسلام در آغاز جنبش اسلامی بود.

 

عضو پژوهشگران تفسیر راهنما اظهار کرد: بازگشت به اسلام، بازاندیشی معارف اسلامی به ویژه قرآن، پیرایش سنت، خردگرایی، پیوستن دین به دنیا و پرهیز از در نظر گرفتن دین به عنوان یک جزیره‌ اخروی و وحدت و همبستگی اسلامی را به عنوان راهکارهایی برای بهبود وضعیت اسلام پیشنهاد داد.

 

عضو پژوهشگران فرهنگ موضوعی تفاسیر قرآن در بخش دیگری از سخنان خود درباره آیت الله مدرسی گفت: او از سرمایه‌های ذی قدر و ثمین اندیشه‌ اسلامی است و به یک جغرافیا و یک زبان محدود نمی‌شود.

 

عضو ثابت نویسندگان فصلنامه‌ پژوهش‌های قرآنی دفتر تبلیغات قم افزود: آیت‌الله مدرسی در تولید فکر دینی سهمی بسزا داشته و پسوند متفکر دینی بیش از هر پسوند دیگری در خور اوست./202/934/ب1

ارسال نظرات