۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۴۲۳۴۷۴
آیت الله نجفی:

علم آموزی و عمل به فرامین الهی، مهم‌ترین ارکان مسلمانی هستند

آیت‌الله نجفی گفت: برخی گمان می‌کنند، تمام اسلام در ذکر و ادعیه خلاصه شده در حالی که رکن اصلی مسلمانی علم آموزی و عمل به فرامین الهی است.
فعاليت علمي و عبادت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت‌الله قدرت‌الله نجفی، عصر امروز در مسجد اصحاب کساء شهرضا عنوان کرد: ماه‌های رجب،شعبان و رمضان، فرصت مناسبی برای بهره برداری از برکات معنوی اسلام است.

 

وی تصریح کرد: ممکن است در سایر ماه‌ها تنها عباداتی برای افراد وارد شده باشد، اما در این سه ماه، بیشترین تأکید ائمه از صدور احادیثی که متضمن اذکار یا ادعیه می‌باشد آن است که، روح و روان افراد برای پذیرش مضامین متعالی دینی آماده شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به تعبیر«ایام الله» در برخی آیات و روایات اظهار کرد: همه روزها، روز خداوند است، اما برکات نفسانی و الهامات الهی در برخی ایام بیشتر بر دیگران نازل می‌شود و ایام ماه رجب جزء آن ایامی است که بیشترین برکات بر افراد نازل می‌شود، اما شرط مهم در بهره‌مندی از فیوضات خداوند، قرار گرفتن در معرض آن‌ها است.

 

آیت‌الله نجفی تأکید کرد: برخی گمان می‌کنند، تمام اسلام در ذکر و ادعیه خلاصه شده در حالی که رکن اصلی مسلمانی علم آموزی و عمل به فرامین الهی است و علم آموزی هم نیازمند روحی آماده و ضمیری بیدار است که خداوند در برخی از ایام سال، از افراد خواسته روح و روان خود را برای کسب فضائل معنوی آماده کنند.

 

وی در ادامه این مطلب افزود: یکی از اعمالی که روح انسان را برای پذیرش معنویت و درک فضائی دینی آماده می‌کند، توبه است، توبه کامل و همراه با آگاهی، فرد را برای پذیرش انوار الهی و ارتقاء درجات معنوی آماده می‌کند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه، تأکید کرد: به تصریح قرآن کریم افراد و اُمت‌های زیادی در خسران و در حال کفر یا شرک از دینا رفته‌اند؛ میزان عذاب این امت‌ها تا اندازه‌ای است که خداوند سرگذشت آن‌ها را باعث عبرت دیگران معرفی کرده است، یکی از عواملی که زمینه نزول عذاب الهی را فراهم می‌کند، گناه کردن و اصرار بر آن است.

 

آیت‌الله نجفی گفت: در قرآن کریم، بیشتر از آنکه نوع گناه اُمت‌های مشمول عذاب مورد توجه باشد، اصرار آن‌ها برگناه مدّ نظر قرار گرفته تا جایی که جمع کثیری را مشمول عذابی دردناک کرده است.

 

وی تصریح کرد: امت‌های قبل از ما اگر به واسطه گناهی مشمول عذاب شده‌اند، هیچ‌گاه کتابی همانند قرآن و چهارده معصوم به عنوان پیشوا نداشته‌اند، بسیاری از آن‌ها اصلاٌ کتابی از پیامبر خود نداشته‌اند و تنها از سوی یک پیامبر هدایت می‌شده‌اند اما مسلمانان دارای قرآن هستند و چهارده معصوم نیز در بین آن‌ها به ترویج احکام شریعت پرداخته‌اند، بنابراین مرگ در خسران برای شیعه و مسلمان بسیار بدتر از دیگران است.

 

استاد حوزه و دانشگاه، در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر لزوم توجه به مضامین ادیعه و آیات قرآن گفت: به هر اندازه که نام خداوند بیشتر با روح و جان افراد درآمیزد، به همان اندازه کمتر دچار خطا و گناه می‌شوند، فردی که خداوند را حاضر بر اعمال خود ببیند گناه نمی‌کند، گناه کردن در نتیجه غفلت از یاد و نام خداوند انجام می‌شود اما لازمه توجه قلبی به خداوند، کسب علم و معرفت از متون دینی و تفکر در آن‌هاست.

 

آیت‌الله نجفی، ابراز کرد: متأسفانه سخن حق در وجود برخی از افراد مؤثر نیست زیرا، همانگونه که اگر یاد خداوند با روح انسان عجین شد، انسان از گناه و معاصر دور می‌شود، به همان اندازه اگر گناه کند، توان درک سخن حق در او کمتر می‌شود تا جایی‌که سشنیدن هر سخنی را از سخن حق، خوش‌تر می‌داند.

 

وی گفت: یکی از اصولی که علمای علم اخلاق و بزرگان دین در ماه‌های رجب و شعبان به آن التزام داشتند، مراقبه بوده است، آن‌ها از ابتدای ماه رجب تا دهم شعبان و از دهم شعبان تا بیستم ماه رمضان را در قالب دو چله، به مراقبه می‌پرداختند تا توفیق درک شب قدر را داشته باشند./868/202/ب3

ارسال نظرات