۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۴۲۳۹۲۲
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم خبر داد:

چهارمین جشنواره ملی حدیث رضوی در قم برگزار می شود

حجت‌الاسلام دانشی با بیان این که جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی جهان اسلام است، تبیین و اشاعه فرهنگ رضوی و گسترش فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با سبک و سیره امام رضا(ع) را از مهم‌ترین اهداف این همایش برشمرد.
عباس دانشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، پیش از ظهر امروز در نشست خبری چهارمین همایش ملی حدیث رضوی، اظهار داشت: جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با 14 دوره برگزاری و گسترش و نفوذ جشنواره در تمام استان‌ها و مراکز علمی و فرهنگی کشور و بیش از 80 کشور جهان از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی جهان اسلام است.

 

وی افزود: این جشنواره در موضوعات علمی، فرهنگی، هنری، پژوهشی، مطبوعاتی و عرصه‌های مختلف فعالیت‌های فرهنگی در کشور برگزار  می‌شود و افتتاحیه آن در استان‌ها و اختتامیه آن در سالروز ولادت امام رضا(ع) در مشهد برگزار خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام دانشی خاطرنشان کرد: ما در استان قم همایش حدیث رضوی را سه دوره برگزار کردیم و کارنامه خوبی در حوزه پژوهشی و تولید محتوا داشته است ؛ چهارمین جشنواره امسال در مردادماه برگزار خواهد شد که فراخوان مقالات برای نویسندگان و اصحاب پژوهش ارسال شده است.

 

وی هدف این همایش را تبیین و اشاعه فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با سبک و سیره امام رضا(ع)، تکریم از پدیدآورندگان آثار فرهنگی برتر در سیره امام رضا(ع) و حمایت از انتشار آثار برتر دانست و ابراز داشت: موضوعات پژوهشی همایش برای اساتید، دانشجویان و طلاب، بررسی شیوه‌های تعلیمی و تربیتی در احادیث رضوی و شناسایی مؤلفه‌های مرتبط با الگوی اقتصادی در جامعه متناسب با شعار سال است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان این که در بخش عمومی جشنواره داستانک و داستان و یک حدیث یک داستان با موضوع اقتصادی و اجتماعی را خواهیم داشت، یادآور شد: مقالات و داستان‌ها باید با محوریت احادیث امام رضا(ع) باشد و مهلت ارسال آثار تا 15 تیر خواهد بود؛ مقالات برتر در آیین اختتامیه معرفی خواهد شد و جوایز نفیسی از قبیل کمک هزینه سفر به حج عمره، عتبات عالیات و سفر به مشهد به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

 

وی با بیان این که در سه دوره گذشته رویکرد سبک زندگی دینی، تأثیر زمانه در صدور روایات رضوی و احادیث اعتقادی امام رضا(ع) مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: تا کنون دو مجموعه مقاله از این جشنواره منتشر شده است و مجموعه مقاله همایش سوم هم در حال انتشار است.

 

حجت‌الاسلام دانشی با اشاره به همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه و مرکز مدیریت حوزه علمیه قم در اجرای این جشنواره، خاطرنشان کرد: با برپایی این جشنواره حجم قابل توجهی از آثار علمی، فرهنگی و هنری تولید شده است که تأثیر زیادی در ترویج فرهنگ رضوی در جامعه داشته است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد قم با بیان این که در زمینه علوم انسانی و دیگر علوم هنوز متون غربی در دانشگاه‌های ما مورد استفاده قرار می‌گیرد، یادآور شد: ما امیدواریم مقالاتی که در این جشنواره ارائه می‌شود بتواند محتوای لازم را برای تولید علم در این حوزه فراهم کند و ما بتوانیم بیشتر در این زمینه کار کنیم.

 

در پایان حجت‌الاسلام اسماعیلیان دبیر اجرایی این جشنواره با معرفی معاونت‌های اجرایی این همایش، افزود: هدف ما از این جشنواره تولید محتوا و جریان فکری در جامعه است و این جریان فکری باید توسط رسانه‌ها صورت گیرد./843/پ202/ی

ارسال نظرات