۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۴۲۴۸۹۰
استاد حوزه علمیه خراسان:

رعایت حرمت و جایگاه منبر امری مهم و حیاتی است

حجت الاسلام دهشت در کارگاه آموزشی مهارت های تبلیغی گفت: رعایت حرمت و جایگاه منبر امری مهم و حیاتی است.
حجت الاسلام دهشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام دهشت درکارگاه آموزشی مهارت های تبلیغی و منبر که در مدرسه نواب برگزار شد ،به بررسی ویژگی ها و ساختار مقدمه و متن خطابه و منبر پرداخت.

 

حجت الاسلام دهشت با تأکید بر مسأله  وقت شناسی در منبر، اطاله  کلام و گسترش بیش از حد مطالب را امری مخرب در ساختار منبر توصیف کرد.

 

وی خطابه را دارای دو بخش مقدمه و متن کلام دانست و ویژگی هایی چون ایجاد آمادگی برای مخاطب برای ورود به مطلب، اوج و مانور بر روی مطالب و فرود و اتمام درست را از نکات مهم و تأثیرگذار در یک خطابه موفق معرفی کرد.

 

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه متن گفتار باید در همان مدار مقدمه بحث طراحی شود و در همان چهارچوب گسترش پیدا کند، توجه به انتخاب لغات در کلام را نیز از عوامل تأثیر گزار در منبر دانست که با مطالعه حاصل می شود.

 

حجت الاسلام دهشت با یاد آور شدن جایگاه و تقدس منبر و رعایت حرمت آن گفت: نباید خیلی از مباحث را لزوما در منبر باز کرد و بسط داد زیرا در بیان اهل بیت ریختن قبح گناه بدتر از انجام خود گناه است.

 

وی با اشاره به قسمت پایانی منبر و ذکر مصیبت در آن، گریاندن به هر قیمتی را مذموم شمرد و توجه به مطالعه و حقیقت گویی را در ذکر مصیبت، امری مهم عنوان کرد.

 

این استاد حوزه، ذکر سند و منبع روایات را از مهارت های منبر برشمرد و با بیان روایتی از موسی بن جعفر(ع) مبنی بر تفقه کردن در دین، ثمره ی تفقه در دین را دین فهمی و بصیرت دانست.863/203/ب3

ارسال نظرات