۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۴۲۵۰۹۴

مسجد اعظم بروکسل مرکز تروریست‌پروری در اروپا

مردم بلژیک به مرکز موسوم به مرکز فرهنگی و اسلامی بروکسل پایتخت این کشور به عنوان مرکز تروریست پروری اروپا نگاه می کنند.
مسجد اعظم بروکسل

به گزارش خبرگزاری رسا، تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از دانش‌آموختگان مرکز فرهنگی و اسلامی بروکسل که بودجه خود را از عربستان دریافت می‌کند، به داعش در سوریه پیوسته یا حملات تروریستی در فرانسه و بلژیک اجرا کرده‌اند.


 
مرکز فرهنگی و اسلامی بروکسل در مقر اتحادیه اروپا واقع است و داستان ساخت آن به سال ۱۹۶۷ برمی‌گردد.


 
عربستان در ازای فروش ارزان نفت به دولت وقت بلژیک موافقت این دولت را برای احداث مرکز فرهنگی و اسلامی بروکسل که مسجد اعظم نیز نامیده می‌شود، به دست آورد مرکزی که در این چند دهه به پرورش‌دادن نیروهای وهابی معروف و مشهور بوده است.


 
اخراج رییس مسجد اعظم بروکسل در سال ۲۰۱۲

 

دولت بلژیک سال ۲۰۱۲ رییس مسجد اعظم بلژیک را به علت ایراد سخنرانی‌های افراطی و تبلیغ و ترویج افکار وهابی اخراج کرد.

 

هم اکنون دولت و رسانه‌های بلژیک و هماهنگ‌کننده امور تروریسم اتحادیه اروپا مسؤولان مسجد اعظم بلژیک را به دست داشتن در حملات تروریستی پاریس و بروکسل متهم و اعلام می‌کنند که این مسجد به محل جذب و شست‌و‌شوی مغزی جوانان تبدیل شده است.

 

شیخ عبدالهادی سویف، امام جماعت مسجد اعظم بروکسل گفت: ما پیش نمازها و مبلّغان خود را از عربستان، مصر، مراکش و چند کشور دیگر شمال آفریقا تأمین می‌کنیم.


 
عربستان ۹۵ درصد از پیش نمازها و مبلّغان مسجد اعظم بروکسل را تأمین می‌کند و مسئولان بلژیک هیچ مداخله‌ای در این امر نمی‌کنند.


 
یک دقیقه سکوت؛ واکنش به حملات تروریستی بروکسل

 

کلود مونیکِه، کارشناس امور تروریسم در مرکز امنیت و اطلاعات راهبردی اروپا (E.S.I.S.C) گفت: انتخاب پیش نمازهای مسجد اعظم بروکسل باید با دقت انجام بگیرد و آنها نباید ازعربستان یا پاکستان بیایند؛ بلکه باید افرادی دراروپا برای پیش نمازی مسجد اعظم آموزش ببینند.


 
مسؤولان مسجد اعظم بروکسل حملات تروریستی پاریس و بروکسل را محکوم کردند؛ اما در هیچ‌یک از خطبه‌های خود برای قربانیان این حملات طلب آمرزش نکردند و فقط به یک دقیقه سکوت بسنده کردند که همین امر شک و تردید مردم و مسئولان را درباره دست‌داشتن دانش آموختگان مسجد اعظم دراین حملات بیشتر کرد.


 
حسین وانلی، یکی از فعالان عرصه رسانه در مصاحبه با خبرنگار العالم گفت:  افکار عمومی بلژیک و دیگر کشورهای اروپایی معتقد است که مرکز فرهنگی و اسلامی بروکسل در صدر مراکز پرورش افراطیون اروپا قرار دارد.

 

نظارت دولت بر فعالیت‌های مسجد اعظم بروکسل

 

دولت بلژیک فعالیت‌ها و سخنرانی‌های مسئولان و پیش نمازهای مسجد اعظم بروکسل را از نزدیک زیر نظر گرفته است.
 


کارشناسان ارشد امور تروریسم معتقدند که هیچ کدام از دولت‌های متوالی بروکسل کاری برای جلوگیری از تبلیغات وهابی عربستان در بلژیک نکرده است و تلاش دولت کنونی برای مبارزه با افراط‌گرایی با توجه به ده‌ها سال فعالیت وهابیون در بلژیک شاید کارساز نباشد./982/ب102/د

ارسال نظرات