۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۴۲۵۵۰۰
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

راهکارهای شرعی محرمیت فرزند خوانده به پدر و مادر

استادحوزه علمیه قم با اشاره به اینکه صرف فرزند خواندگی و قبول یک فرزند سبب محرمیت او با پدر و مادر نمی شود، گفت: سه روش و راهکار برای محرم شدن کودک به اعضای خانواده جدید وجود دارد.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم تاجریان، استاد حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در رواق حضرت خدیجه(س) حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه خداوند به مؤمنان اعم از زن و مرد توصیه کرده که از اختلاط با نامحرمان پرهیز کنند، گفت: اختلاط با نامحرم زمینه‌ساز نفوذ شیطان است و هر جا یک زن و مرد نامحرم با هم اختلاط داشته باشند شخص سوم میان آن‌ها شیطان است.

 

وی افزود: پیامبر گرامی اسلام همواره مسلمانان را از اختلاط با نامحرمان انذار می‌دادند و می‌فرمودند که آنچه زمینه فساد و تباهی و سقوط یک تمدن را فراهم می‌کند اختلاط میان زنان و مردان است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای اسلامی برای ارتباط با زنان و مردان نامحرم، احکام محرمیت است، تصریح کرد: برای محرمیت سه راهکار وجود دارد که یکی شیر دادن در نوبت های منظم، دیگری عقد و روش سوم ترکیبی از این دو راه و روش است.

 

خانم تاجریان اظهار کرد: اگر شخصی یا یک خانواده بخواهند کودکی را به خاطر انسان دوستی و مهربانی یا به دلایل دیگر به خانه آورده و بزرگ کنند، برای اینکه آن کودک با آن‌ها محرم شود می‌توانند به او شیر بدهند.

 

وی با اشاره به اینکه محرمیت از طریق شیر دارای شرایطی است که باید رعایت شود، گفت: اگر نوزادی که به فرزند خواندگی انتخاب شده دختر است باید همسر مرد، مادرش، خواهر او و یا زن بردار او به کودک شیر بدهند تا کودک به واسطه دختر رضایی شدن یا خواهر رضایی بودن و خواهر زاده و برادر زاده رضایی با مرد محرم شود.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه این شیر دادن باید ۱۵روز متوالی بوده و به گونه‌ای باشد که تغذیه کودک تنها به وسیله شیر انجام گیرد، تصریح کرد: اگر شیردادن از این مقدار کمتر بوده و کودک با چیزی دیگری در کنار شیر تغذیه می‌شود حکم محرمیت و رضا جاری نمی شود.

 

خانم تاجریان افزود: اگر کودکی که خانواده به فرزند خانوادگی قبول کرده‌ است؛ از دوران شیر دادن او گذشته باشد به واسطه عقد می‌تواند با پدر خوانده محرم شود که در این صورت یکی از روش‌های محرم شدن دختر به پدر خوانده این است که دختر را برای پدر مرد عقد کنند که در این صورت به واسطه اینکه زن پدر محسوب می‌شود به پدر خوانده محرم خواهد شد.

 

وی افزود: یکی دیگر از روش‌های محرمیت همانطور که در بالا گفته شد عقد به همراه شیر دادن که در این روش مرد برای اینکه با زن برادر یا زن عمو و سایر زنان نامحرمی که با او زندگی می‌کنند بخواهد محرم شود می تواند یک دختر شیر خوار را عقد کند و به این زنان بدهد تا به او شیر بدهند در این صورت این زنان به واسطه اینکه مادر زن رضایی مرد محسوب می‌شوند به او محرم خواهند شد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه روش‌های دیگری برای محرمیت وجود دارد، یادآور شد: بعضی از این روش‌ها به ندرت از سوی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین ممکن است پذیرش آن‌ها از سوی عرف عجیب باشد ولی آنچه مسلم است این است که خانواده‌هایی که دختر یا پسری را به فرزند خواندگی قبول می‌کنند باید بدانند که صرف فرزند خواندگی موجب محرمیت نمی‌شود و باید از راهکارهای شرعی که در بالا گفته شد استفاده کنند در غیر این صورت مرد به دختری که به فرزند خواندگی گرفته نامحرم خواهد بود و در مقابل زن به پسری که به فرزند خواندگی گرفته نامحرم خواهد بود و همانطور که در دستورات شرعی گفته شده به دلیل اینکه زن و مرد با فرزند خوانده نامحرم هستند باید در مقابل او به عنوان نامحرم، احکام شرعی و حدود پوشش اسلامی را رعایت کنند./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات