۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۴
کد خبر: ۴۲۵۶۱۸

کتاب «فلسفه فیلم» رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب «فلسفه فیلم» نوشته احمدرضا معتمدی با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسرو پناه، محمد اصلانی و بهروز افخمی در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران«شهر آفتاب» برگزار شد.
کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسرو پناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بعد از ظهر یکشنبه در نشست رونمایی از کتاب «فلسفه فیلم» که در سالن یاس شهرآفتاب برگزار شد با اشاره به اینکه جلد اول این کتاب نظریه‌های دوران کلاسیک و جلد دوم آن نظریه‌های معاصر فیلم و جلد سوم نظریات بومی، فکری و دینی فیلم را به صورت تحلیلی بیان می‌کند اظهار داشت: معتمدی تلاش کرده است اندیشیدن فلسفی در مورد فیلمها را در این کتاب بیان کند.

 

وی در ادامه افزود: مباحث موجود در فلسفه هنر را باید در فلسفه فیلم نیز وارد و پرسش‌های هستی شناسی، پدیدار شناسی و معرفت شناسی فیلم را نیز بیان شود.

 

بهروز افخمی کارگردان و مدرس دانشگاه با بیان اینکه «فلسفه فیلم» یک کتاب منظم و با زبان روشن و فصیح نوشته شده است خاطرنشان کرد: معمولا کتاب‌های مانند این کتاب در ایران اصولا از فرهنگ غربی منابع خود را اخذ می‌کردند و تا به امروز کتابی که به صورت اصیل در زبان فارسی تالیف شده باشد نداشتیم.

 

وی در ادامه گفت: برای شناخت هستی شناسی فیلم می‌توان از این کتاب استفاده کرد، این کتاب مهارتهای فیلم سازی را بیان نمی‌کند، با مطالعه این کتاب می‌توان فهمید معتمدی دارای ذوقی فلسفی است در حالی که یک فیلم‌ساز است.

 

محمد رضا اصلانی کارگردان، مؤلف و مستند ساز در ادامه این مراسم یادآور شد: این کتاب نخستین کتاب جامع در باب هستی شناسی فیلم است و به عنوان یک اتفاق مهم به دلیل مسؤولیتی که سینما در ایران دارد به چاپ این کتاب نگاه می‌کنم.

 

وی در پایان گفت: کار اصطلاح شناسی و مقدمه‌ای که در مورد فرم فیلم در این کتاب نوشته شده است دارای اهمیت می‌باشد، در اصل سینما می‌تواند جانهای ممکن را به هم وصل کند و فهم جانهای ممکن امری است که سینما به جهان هدیه کرده است./816/پ202/ق

ارسال نظرات