۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۴۲۵۶۱۹
کارشناس امور خانواده:

مشورت با همسر، نشانه احترام متقابل در خانواده است

کارشناس امور خانواده با بیان این که مشورت با همسر نشانه احترام متقابل است، گفت: احترام متقابل در زندگی سبب ایجاد آرامش و شادی در زندگی می شود.
ازدواج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام وحیدی، کارشناس امور خانواده عصر امروز در افتتاحیه بیست و هفتمین کاروان نوزدهمین مراسم ازدواج دانشجویی که در رواق شیخ حر عاملی حرم مطهر رضوی برگزار شد، درباره خانواده بالنده به ذکر نکاتی پرداخت و ابراز کرد: خانواده بالنده خانواده ای است که میان زن و شوهر آرامش، نشاط و شادی بوده و فرزندان خانواده از نظر جسمی و روحی سالم باشند.

 

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های خانواده بالنده، افزود: ذریه و نسل خانواده سالم و صالح (ناقص الخلقه و ناصالح نداشته باشد) باشد و بزرگان، چه زنده و چه مرحوم شده، در خانواده ها از احترام خاصی برخوردار باشند.

 

حجت الاسلام وحیدی تصریح کرد: اگر اصول اخلاق در خانواده یا مهارت های زندگی رعایت نشود خانواده روی آرامش و شادی را به خود نخواهد دید.

 

همیشه خوبی همسرتان را ببینید تا آرام و شاد زندگی کنید

استاد حوزه و دانشگاه به فرمایش امیرمؤمنان(ع) در باب زندگی سعادتمندانه اشاره کرد و گفت: «سعی کنید مثل زنبور عسل زندگی کنید»، زنبور عسل بر روی گل ها می نشیند و محصولش عسل می شود؛ مثل مگس نباشید که روی کثافات می نشیند و ثمری جز مریضی ندارد؛ همیشه خوبی همسرت را ببین تا آرام و شاد زندگی کنی.

 

استاد اخلاق با تأکید بر این که نصیحت همسر اصول و قوانینی دارد تصریح کرد: اگر قصد نصیحت همسرتان را داشتید جلوی دیگران نصیحت نکنید، خوبی هایش را برشمارید بعد نصیحت کنید و همه عیب هایش را با هم نگویید همچنین او را مقصر نشان ندهید.

 

وی خاطرنشان کرد: نباید همسرتان را با کسی مقایسه کنید زیرا خدا همه خوبی ها را به یک نفر نداده؛ هر نقصی با کمالی همراه است و هر کمالی با نقصی می باشد.

 

حجت الاسلام وحیدی احترام متقابل بین اعضای خانواده و زن و شوهر را از اصول اخلاقی در خانواده عنوان و تشریح کرد: محترمانه صدا زدن (اگر فرزندت دروغ گفت، نباید به او دروغگو بگویید بلکه به او بفهمانید که کار بدی کرده است) و زیبا صحبت کردن (بفرما، بنشین یک معنا می دهد ولی استفاده از کلمه «بفرما» بسیار زیباتر است) ایجاد احترام متقابل می کند.

 

کارشناس امور خانواده در ادامه، مشورت با همسر را نشانه احترام متقابل دانست و افزود: خوش قولی، نقد نکردن همسر و فرزندان در مقابل دیگران و تحمل نکردن بی حرمتی به همسر (وقتی فرزند یا دیگران به همسرتان توهین می کنند ناراحتی خود را نشان دهید) احترام متقابل می آورد.

 

استاد حوزه و دانشگاه یکی دیگر از اصول مهم ایجاد شادی و آرامش را در زندگی اعتمادسازی خواند و ابراز کرد: اعتماد بیشتر، آرامش بیشتری ایجاد می کند و باید آن چه که سبب خدشه در اعتماد طرفین می شود را از زندگی دور کنید.

 

وی با بیان این که بگو و بخند با نامحرمان اعتماد را از طرف مقابل سلب می کند اضافه کرد: بیان برخی مسائل در منزل حتی به شوخی، استفاده از موبایل به طور پنهانی و تعریف کردن از دیگران جلوی همسرتان (جلوی شوهرت حتی از برادر و پدرت تعریف نکن و جلوی خانمت از خواهر و مادرت تعریف نکن) سبب ایجاد خدشه در اعتماد خانواده می شود.

 

حجت الاسلام وحیدی در پایان تصریح کرد: خانواده موفق خانواده ای است که وقتی مشکل پیش می آید به دنبال راه حل باشند نه به دنبال مقصر؛ برخی مشکلات راهی جز استمداد از خدا و معصومین (ع) ندارد./202/861/ب1

ارسال نظرات