۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۴۲۵۶۲۳
سخنران حرم حضرت معصومه:

نیت نمی‌تواند ماهیت گناه را تغییر دهد

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که نیت نمی‌تواند ماهیت گناه را تغییر دهد، گفت: عده‌ای به بهانه اینکه قصد و نیت بدی ندارند با زنان و مردان نامحرم معاشرت داشته و خیلی صمیمی بحث و گفت و گو می‌کنند که این عمل گناه است.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام وحید پور، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه امروز در حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه نیت نمی‌تواند ماهیت گناه را تغییر دهد، گفت: عده‌ای به بهانه اینکه قصد و نیت بدی ندارند با زنان و مردان نامحرم معاشرت داشته و خیلی صمیمی بحث و گفت و گو می‌کنند که این عمل گناه است و باید توجه شود که هر چند انسان نیت بدی نداشته باشد ولی نمی‌تواند از نیت طرف مقابل آگاه باشد بنابراین رعایت حدود لازم و واجب است.

 

وی با بیان اینکه اگر انسان نذری را انجام داد ولی بعدها فهمید که منشأ و سبب نذر از بین رفته است دینی بر گردنش نیست، گفت: اگر انسان نذری را انجام داده باشد ولی این نذر دارای شرایط یعنی صیغه نذر نباشد اگر فرد آن نذر را انجام نداد،گناهی مرتکب نشده است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در مکان های زیارتی و حرم امامان و امام زادگان معصوم معمولاً مسافران هم در صف های نماز قرار می گیرند، تصریح کرد: اگر فرد مسافر در صف جلو نباشد و در صف های دوم و سوم قرار داشته باشد، جابجا شدن یک مسافر نمی‌تواند اتصال صف را با سایر صف ها از بین ببرد.

 

حجت الاسلام وحید پور با بیان اینکه اگر فرزندان و زن در خانه مردی زندگی می‌کنند که خمس و زکات اموال خود را نمی‌دهد اجازه استفاده از آن اموال را دارند، گفت: دلیل این اجازه شرعی این است که زن و فرزندان مطمئن نیستند که مرد از کدام قسمت اموال خود برای مخارج خانه استفاده می‌کند مگر اینکه یقین پیدا کنند این مالی که در خانه است از سال خمسی آن گذشته و سال خمسی بر آن وارد شده در این صورت نمی‌توانند از آن مال استفاده کنند.

 

وی با تأکید بر اینکه اگر کسی بدهکار است و با پرس و جو نمی‌تواند آدرس افرادی را که به آن‌ها بدهکار است را پیدا کند می‌تواند از طرف آن‌ها به میزان بدهی خود رد مظالم پرداخت کند، ادامه داد: رد مظالم را نمی‌توان در حرم امامان یا امام زادگان پرداخت کرد و یا در کارهای خیر از آن استفاده کرد بلکه باید آن را به فقیری که مطمئن هستیم پرداخت کنیم.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه طبق فتوای مشهور فقها، زن نمی‌تواند از زمین شوهر خود ارث ببرد بلکه از پول معادل قیمت زمین ارث می برد، گفت: اخیراً این قانون توسط شورای نگهبان تغییر کرده و زن از زمین و اموال غیر منقول شوهر هم ارث می‌برد که شرایط آن در قانون جدید مشخص شده است.

 

وی با بیان اینکه نماز دانشجو و طلبه در صورتی که محل تحصیل خود را به عنوان وطن دوم انتخاب نکرده شکسته است، افزود: اگر مدت اقامت فرد در مکان تحصیل و اشتغال بیشتر از یکسال باشد آن مکان وطن دوم او بوده و نماز او در آنجا کامل است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برای ماه شعبان فضیلت های زیادی ذکر شده است، یادآور شد: صدقه دادن، نماز خواندن و روزه گرفتن در این ماه از ثواب زیادی برخوردار است که توصیه می‌شود روزه نیمه شعبان و آخرین روز ماه شعبان و اولین روز شعبان حتماً گرفته شود که البته کسانی که روزه قضا دارند نمی‌توانند روزه مستحبی بگیرند و اگر می‌خواهند در این روزها روزه بگیرند باید نیت روزه قضا کرده و روزه بگیرند و همچنین در مفاتیح برای این روزها اعمال خاصی ذکر شده که مردم می‌توانند آن‌ها را انجام دهند تا از ثواب فضایل این ماه برخوردار شوند./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات