۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۴۲۵۷۹۷

سرانه پایین مطالعه در استان آذربایجان‌شرقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از سرانه پایین مطالعه در میان مردم استان خبر داد و گفت: بایستی به فکر ترویج فرهنگ مطالعه با راهکارهای هنری باشیم.
علی اکبر صفی پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی اکبر صفی پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل کتابخانه های عمومی استان با بیان این‌که میزان مطالعه در هر کشور یکی از شاخص‌های فرهنگی آن جامعه محسوب می شود، اظهار داشت: متأسفانه سطح مطالعه مردم استان و کشور بسیار پایین تر از متوسط جهانی است.


وی با تأکید بر این‌که میزان دانایی و آگاهی هر جامعه تنها با مطالعه و خرید کتاب حاصل خواهد شد، تصریح کرد: خدمت گذاری در عرصه کتاب را افتخاری بزرگ می دانم و در کل دوران مسؤولیتم افتخارم این بوده که خدمت گذار عرصه کتاب و کتابخوانی هستم.


صفی پور با بیان اینکه افتخار می کنم یک خدمت گذار در عرصه کتاب هستم، افزود: کتاب و کتاب خوانی از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری است و همه بایستی به فکر ترویج فرهنگ مطالعه با راهکارهای هنری باشیم، چراکه هنوز فرهنگ مطالعه در کشور نهادینه نشده است.


وی با تقدیر از خدمات و تلاش های منوچهر جعفری، سرپرست اداره کل کتابخانه های آذربایجان شرقی، شهرام خدایی مدیر کل جدید این مجموعه را فردی با سابقه و توانمند در زمینه فرهنگ معرفی کرد و گفت: امیداریم هم افزایی و هماهنگی مدیرکل جدید کتابخانه های عمومی و مدیرکل جدید فرهنگ استان به نفع فرهنگ آذربایجان تمام شود.


همچنین اسماعيل شفاعي، معاون اداري و مالي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در سخنانی با بیان این‌که امسال نشست هاي تخصصي كتابخوان در كشور با شيوه جديد برگزار مي شود، اظهار داشت: نشست هاي كتابخوان در ترويج فرهنگ مطالعه در كشور نقش مهمي را ايفا مي كند. 


وي با اشاره به برنامه های نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور برای ارتقاي فرهنگ مطالعه در كشور، خواستار نقش حمايتي شهرداري ها از فرهنگ كتاب و كتابخواني در جامعه شد و گفت: شهرداري ها موظف اند ماهانه نيم درصد از درآمد خود را به حساب كتابخانه ها واريز كنند كه عدد قابل ملاحظه اي است.


شفاعي ادامه داد: براي اينكه عدالت اجتماعي در حوزه كتابخانه ها برقرار شود، منابع مالي در اختيار را با اولويت مناطق محروم هزينه مي كنيم. البته استان آذربايجان شرقي یکی از استان هاي برخوردار کشور است که هم اکنون بيش از 380 نيروي انساني دارد.


رسول بشيري، رئيس انجمن خيران كتابخانه ساز آذربايجان شرقي نیز در سخنانی با بیان این‌که بيش از 50 كتابخانه عمومي در شهرستان تبريز نياز داريم تا به فضاي استاندارد به لحاظ تعداد و فضاي فيزيكي كتابخانه اي دست پيدا كنيم، گفت: خانواده قره چمني عهده دار ساخت و تجهيز کتابخانه ای در زمين اهدایی سه هزار متري در تبريز شده اند.


گفتنی است، در پایان این مراسم شهرام خدايي به عنوان مديركل جديد نهاد كتابخانه هاي عمومي آذربايجان شرقي معرفي و از تلاش منوچهر جعفري سرپرست اين نهاد در استان تقدير به عمل آمد./202/935/ب1

ارسال نظرات