۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۴۲۵۸۰۰
رییس کل دادگستری خراسان شمالی:

تعمیق باورهای دینی رابطه مستقیمی با کاهش جرائم در جامعه دارد

رییس کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره به اینکه مراسم و آیین‌های مذهبی ظرفیت‌های مناسبی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی هستند، گفت: بر اساس پژوهشی‌های صورت‌گرفته، تعمیق باورهای دینی رابطه مستقیمی با کاهش جرائم مختلف در جامعه دارد.
حجت الاسلام قدرتی- رییس کل دادگستری خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نورالله قدرتی، رییس کل دادگستری استان خراسان شمالی، امروز در جمع نمازگزاران مسجد پنج تن آل عبا در بجنورد، با اشاره به نقش دین و ارزش‌های اسلامی در سلامت و امنیت جامعه، اظهار کرد: بر اساس تحقیق‌های صورت گرفته هر اندازه اعتقاد و باورهای دینی در افراد و جامعه قوی‌تر باشد به همان میزان، جرم و جنایت کاهش می‌یابد.

 

وی با بیان اینکه رابطه بین عمق و گستره باورهای دینی با کاهش میزان جرم و جنایت، رابطه‌ای مستقیم است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در بین مردم مسلمان ایران ریشه‌های معنوی و ارزشی زیاد بوده و این موضوع ظرفیت مناسبی برای کاهش جرم و جنایت محسوب می‌شود.

 

حجت‌الاسلام قدرتی ادامه داد: اگرچه ریشه‌دار بودن باورها و اعتقادات دینی در جامعه ما امری پسندیده و ظرفیتی مهم به شمار می‌رود اما باید توجه داشت که این ریشه‌ها نیازمند تقویت و بارور شدن هستند.

 

وی اضافه کرد: آیین‌ها و مراسم مذهبی و معنوی نظیر برگزاری نماز جماعت، نماز جمعه، اعتکاف و مواردی از این قبیل درواقع باعث بارور شدن اعتقادات و باورهای مذهبی در جامعه شده که افزون بر ثمرات دیگر، کاهش جرائم مختلف را نیز در پی خواهد داشت.

 

حجت‌الاسلام قدرتی با اشاره به اینکه مراسم و آیین‌های مذهبی ظرفیت‌های مناسبی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و جرائم مختلف هستند، افزود: باید با ارتقای کمی و کیفی این مراسم در راستای ارتقای امنیت و سلامت اجتماعی و فرهنگی در جامعه اسلامی تلاش کنیم.

 

رییس کل دادگستری استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه متأسفانه آمار ضرب و جرح در استان بسیار بالا است، خاطرنشان کرد: این موضوع نشان‌دهنده پایین بودن آستانه تحمل مردم ما است که با کمترین مشکل و مواجهه، کنترل خود را از دست می‌دهند.

 

وی با بیان اینکه از طرف دیگر روحیه صلح و سازش و مهربانی نیز در خراسان شمالی بالا است، ادامه داد: این موضوع باعث شده علی‌رغم تشکیل پرونده، بسیاری از این پرونده‌ها و مسائل به مصالحه ختم شوند.

 

حجت‌الاسلام قدرتی با تأکید بر اینکه باید نسبت به آسیب‌ها و مسائل اجتماعی حساس بود، اضافه کرد: نمی‌توانیم نسبت به آسیب‌های اجتماعی بی‌تفاوت باشیم زیرا اگر در این زمینه در اثر بی‌تفاوتی مشکل و موضوعی پیش بیاید، آن مشکل به سرعت فراگیر می‌شود که این امر بسیار نگران‌کننده است.

 

وی تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی و جرائم همچون شعله‌های آتش هستند که حتی یک جرقه کوچک از آن می‌تواند گسترش یافته و فراگیر شود به همین دلیل باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود.

 

حجت‌الاسلام قدرتی با یادآوری اینکه در استان خراسان شمالی منشأ بسیاری از جرائم مواد مخدر است، خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده ریشه بسیاری از جرائم نظیر سرقت، طلاق، قتل، ضرب و جرح و سایر جرم‌ها در استان به مواد مخدر باز می‌گردد.

 

رییس کل دادگستری استان خراسان شمالی با اشاره به نقش و رسالت مردم در پیشگیری از آسیب‌ها و جرائم اجتماعی، اظهار کرد: تعامل بین مردم و دستگاه قضایی و نهادهای مسؤول می‌تواند در این زمینه منجر به حصول نتایج بهتر و مطلوب‌تر شود./202/9314/ب1

ارسال نظرات