۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۴۲۵۸۴۶
در نشست تحجر و تکفیر از منظر گفتمان سیاسی امام خمینی مطرح شد؛

تحجر از سوی جهان غرب تغذیه می‌شود

حجت الاسلام مهدوی زادگان گفت: تکفیر در اسلام وجود ندارد و این مفهوم ساخته استعمار است و از سوی سکولارها حمایت می‌شود.
نشست تحجر و تکفیر از منظر گفتمان سیاسی امام راحل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست تحجر و تکفیر از منظر گفتمان سیاسی امام خمینی(ره) غروب دوشنبه بیستم اردیبهشت ماه با حضور غلامعلی رجایی استاد تاریخ و حجت الاسلام داود مهدوی زادگان عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی در محل جهاد دانشگاهی برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست رجایی با اشاره به نوک پیکان جریان تحجر، عنوان داشت: تحجر، تکفیر و سلفی‎‌گری تلاش دارد تا از طریق حوزه‌های علمیه و روحانیت کار خود را به پیش ببرد، از این‌رو باید طلاب جوان بسیار مراقب باشند تا در دام این جریانات نیفتند.

 

وی افزود: امام راحل(ره) موضوع تحجر را یک پرونده باز معرفی کردند که از زمان پیامبر اسلام وجود داشته است و امروز نیز در جهان اسلام ادامه دارد.

 

رجایی تأکید کرد: در موضوع تحجر، کسانی از این مفهوم دفاع می‌کنند که خود ادعای دین داردند، از این‌رو باید توجه داشت که این موضوع بسیار جدی است.

 

استاد تاریخ ابراز داشت: تحجر عقل را تعطیل می‌کند، صرفا به گذشته‌گرایی می‌پردازد و حتی هر نوع‌آوری را باز پس می‌زند، این تفکر تا جایی پیش می‌رود که تشکیل حکومت اسلامی را نیز نوعی بدعت در دین می‌داند و تنها به این موضوع تأکید می‌کند که باید همه چیز مانند زمان پیامبر اسلام باقی بماند.

 

رجایی در پایان، گفت: امام راحل(ره) همیشه و در مقابل اصلی‌ترین دشمنان خود از بیان بسیار ملایم استفاده می‌کردند، اما تندترین عبارات را درباره حامیان تحجر به کار برده‌اند که همین موضوع  اهمیت مقابله با این جریان را می‌رساند.

 

در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام مهدوی زادگان، گفت: تحجر و تکفیر زمانی نمود پیدا کرد که امام راحل(ره) گفتمان سیاسی خود را مطرح کرد، به این معنا که این جریانات برای این نمود پیدا کردند که در  مقابل اندیشه و گفتمان سیاسی امام خمینی(ره) قررا بگیرند.

 

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که باید در نظر داشت این است که؛ گاهی از پرداختن زیاد و یکطرفه به گفتمان سیاسی امام راحل(ره) می‌توان به تحجر کشیده شد و به نوعی امام بر علیه امام را شکل داد.

 

حجت الاسلام مهدوی زادگان گفت: فهم و درک گفتمان سیاسی امام خمینی(ره) در زمان حال می‌تواند ما را یاری دهد تا در مقابل تحجر ایستادگی کنیم.

 

وی گفت: تحجر به جدایی دین از سیاست اعتقاد دارد، اینگونه هم نیست که متحجران انسان‌های قدیمی و سنت‌گرایی باشند، امروز افرادی هستند که با تفکرات روشنفکرانه رفتارهای متحجرانه دارند و بر طبل جدایی دین از سیاست نیز می‌کوبند.

 

استاد حوزه علمیه در پایان، گفت: در اسلام موضوعی به نام تکفیر وجود ندارد، به این معنا که در آموزه‌های اسلام این موضع مطرح نشده است و این جریانات با حمایت سکولارها و برای ضربه زدن به اسلام شکل می‌گیرند./202/856/ب1

ارسال نظرات