۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۴۲۵۸۶۰

تل‌آويو به دنبال محك مقاومت غزه

بعد ازآنكه تجاوز نيروهاي رژيم صهيونيستي به نوار غزه با حملات خمپاره‌اي نيروهاي مقاومت فلسطيني مواجه شد، نيروهاي متجاوز به طور مقطعي از تعرض خود دست كشيدند.
تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، بعد ازآنكه تجاوز نيروهاي رژيم صهيونيستي به نوار غزه با حملات خمپاره‌اي نيروهاي مقاومت فلسطيني مواجه شد، نيروهاي متجاوز به طور مقطعي از تعرض خود دست كشيدند. با اين حال همچنان در مواضع اعلامي و تبليغاتي خود بر لزوم ايجاد منطقه حائل حداقل تا يكصد متري داخل غزه تأكيد مي‌كند. رژيم صهيونيستي براي توجيه مواضع خود به مفاد توافقنامه‌اي اشاره مي‌كند كه در پايان جنگ سال 2014 با وساطت مصر به امضا رسيد اما مسئولان گروه‌هاي مقاومت اعم از حماس و جهاد اسلامي وجود چنين بندي را در توافقنامه آتش‌بس رد و آمادگي خود را براي دفع هر گونه اقدام تجاوزگرانه اعلام كردند. حال سؤالي كه در اينجا مطرح مي‌شود اين است كه اگر واقعاً رژيم صهيونيستي از چنين امتيازي در توافق آتش‌بس برخوردار بوده پس چرا تاكنون از طرح و پيگيري آن خودداري مي‌كرد؟با اندكي تأمل مشخص مي‌شود كه ادعاي رژيم صهيونيستي در اين زمينه بي‌اساس است اما آنچه مهم است اينكه چرا اين رژيم در اين مقطع زماني چنين ادعايي را مطرح مي‌كند؟

 

از چند منظر مي‌توان به اين سؤال پاسخ داد. نخست اينكه در تحقيقات مربوط به شكست ارتش صهيونيستي در جنگ سال 2014 دولت نتانياهو و همچنين ارتش اين رژيم به بي‌كفايتي متهم شده است و از اين ديد ورود ارتش صهيونيستي به داخل غزه براي كاوش درباره تونل‌هاي اين منطقه و به راه انداختن تبليغات گسترده درباره حق برخورداري از اين مزيت در توافق آتش‌بس مي‌تواند تلاشي براي تحت‌الشعاع قرار دادن اين گزارش باشد. اما منظر دومي كه مي‌توان براي تحليل چرايي تعرض اخير رژيم صهيونيستي به غزه در نظر گرفت، توافقي است كه به تازگي بين حماس و مصر در خصوص استقرار نيروهاي حماس در مرز رفح براي مقابله با داعش صورت گرفته است.


با توجه به اينكه رژيم صهيونيستي داعش و ديگر گروه‌هاي تكفيري را به ابزار و محمل اجراي سياست‌هاي امنيتي خود در منطقه تبديل كرده است از اين رو به نظر مي‌رسد از اين توافق ناراضي است و با تعرض اخير خود خواسته ناخرسندي خود را نشان دهد اما زاويه مهم ديگري كه مي‌توان براي تعرض اخير ارتش صهيونيستي به غزه براي ايجاد منطقه حائل در نظر گرفت، محك زدن قدرت واكنش نيروهاي مقاومت فلسطيني بودكه به نظر مي‌رسد پاسخ محكم و قاطع از اين نيروها دريافت كرد.

 

آنچه به اين موضوع اهميت مي‌دهد اين است كه رژيم صهيونيستي از مدت‌ها پيش تحت فشار عربستان براي ورود آشكار و علني به جنگ سوريه قرار دارد، البته اين رژيم نيز مايل است از اين درخواست به عنوان فرصتي براي ايجاد منطقه حائل و كمربندي امنيتي در جولان استفاده كند. از اين ديد اگر رژيم صهيونيستي پاسخ محكم و قاطعي از سوي نيروهاي مقاومت در غزه دريافت نمي‌كرد چه بسا براي اجراي طرح منطقه حائل در غزه به وسوسه مي‌افتاد و سپس آن را به پيش‌زمينه‌اي براي اجراي طرح كمربندي امنيتي در جولان تبديل مي‌كرد. آنچه موجب شده رژيم صهيونيستي بار ديگر به نقش نيروهاي مقاومت فلسطيني حساس و دل نگران شود، بازگشت اين نيروها به جايگاه واقعي و قبلي خود در محور مقاومت است./998/102/ب3

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات