۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۴۲۵۹۶۳
کارشناس غربی:

فاجعه مالی بزرگی در انتظار عربستان سعودی است

یکی از کارشناسان شناخته شده غربی که دو سال پیش و در حالی که قیمت نفت بالای 100 دلار بود سقوط شدید قیمت این کالای استراتژیک را پیش بینی کرده بود اعلام کرده است که عربستان سعودی در آینده ای نزدیک با یک فاجعه مالی شدید دست به گریبان خواهد بود.
نفت

به گزارش خبرگزاری رسا، زاک شرایبر، یکی از کارشناسان شناخته شده غربی که دو سال پیش سقوط شدید قیمت نفت را در حالی پیش بینی کرده بود که قیمت این کالای استراتژیک بالای 100 دلار بود، اعلام کرد که عربستان سعودی در آینده ای نزدیک با یک فاجعه مالی شدید دست به گریبان خواهد بود.

 

شرایبر معتقد است که اوضاع اقتصادی عربستان روز به روز بدتر خواهد شد. وی که در بیست و یکمین کنفرانس سالیانه سرمایه گذاری Sohn سخن می گفت افزود: سعودی ها دو یا سه سال فرصت دارند که از این فاجعه مالی جلوگیری کنند.

 

این کارشناس غربی پیش بینی کرد که عربستان سعودی به طور ساختاری از پرداخت قرض های خود عاجز خواهد ماند چرا که با دو تهدید قرض های سنگین و قیمت پایین نفت روبرو است.

 

وی افزود: به همین دلیل نباید تعجب کنیم که آنها اکنون به دنبال قرض گرفتن مبالغ سنگینی هستند. یارانه های ولخرجانه عربستان سعودی به مردم این کشور در مسیر سقوط و نابودی قرار دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: عربستان سعودی در حال حاضر از ثبات بسیار بالایی برخوردار است اما این ثبات به قیمت پرداخت دستمزدهای فوق العاده بالا حفظ شده است.

 

شرایبر معتقد است که میزان ذخایر ارزی عربستان نیز واقعی نیست و بیش از اندازه برآورد شده است. وی به نزدیک به 340 میلیارد دلار بدهی عربستان اشاره کرد که باعث می شود مقدار زیادی از ذخایر ارزی عربستان برای پرداخت آنها هزینه شود.

 

این کارشناس غربی با اشاره به تصمیم عربستان سعودی برای فروش مقداری از سهام شرکت نفتی دولتی آرامکو می گوید: اگر آنها این شرکت را بفروشند آن وقت چگونه می خواهند پول دربیاورند؟ این دیوانگی است.

 

وی تاکید کرد: عربستان سعودی آینده خود را به حراج گذاشته است تا زمان بیشتری برای فرار از بحران مالی بخرد.

 

زاک شرایبر همچنین به مردم توصیه می کند که ریال عربستان سعودی را خریداری نکنند چرا که ارزش این پول ملی در آینده باز هم پایین تر خواهد آمد.

 

کارشناسان می گویند قیمت نفت باید مجددا به بالای 100 دلار در هر بشکه برسد تا عربستان سعودی بتواند حداقل به برنامه های بودجه ای خود عمل کند./990/ب902/د

ارسال نظرات