۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۴۲۶۲۱۴
سردبیر رأی الیوم:

ائتلاف عربی فتنه انگیزی و تجزیه یمن را کلید زده است

یک تحلیلگر مسایل منطقه ای با انتقاد از تبعیض نژادی و مهاجرت اجباری فرقه ای در شهر عدن نوشت که کلید فتنه‌گری و تجزیه یمن برای جنگ داخلی در آن زده شده است.
 عبدالباری عطوان

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه که پیش از این مواضع و مقالاتی در حمایت از ائتلاف متجاوز به یمن و رییس جمهور مخلوع و فراری این کشور داشت، در مقاله‌ای به شدت به طرح متجاوزان برای تجزیه یمن حمله کرده و در روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت: در یمن چندین جنگ وجود دارد و یک جنگ واحد نیست، براساس آمار سازمان ملل متحد تعداد کشته‌های جنگ‌ها از 7000 نفر فراتر رفته است و هواپیماهای ائتلاف طوفان قاطعیت همچنان [با وجود آتش بس] - البته در سطحی اندک - به موشک باران مناطق یمن ادامه می‌دهند. اتفاقاتی که در شهر عدن به عنوان پایتخت دوم یمن مشاهده می‌شود و پاکسازی نژادی که در این شهر صورت می‌گیرد در تمام تاریخ یمن بی سابقه است.

 

دیده‌بان حقوق بشر امروز با صدور بیانیه‌ای رسمی که آژانس‌های خبری نیز آن را مخابره کردند، از اقدامات دولت [سابق یمن مورد حمایت ائتلاف متجاوزان] و نیروهای امنیتی آن در مهاجرت اجباری شهروندان یمنی پرده برداشت که بیشتر آنها از استان‌های شمالی و شهر عدن به تعز و شهرهای دیگر منتقل می شوند. 

 

سایت‌های اینترنتی از جمله یوتیوب تصاویر منزجر کننده ای منتشر می‌کنند که نشان می دهد صدها نفر از مردم بی گناه شهرها در اتوبوس ها یا پشت کامیون ها ریخته می شوند و و مانند حیواناتی که به قربانگاه فرستاده می شوند، از این شهرها خارج می شوند، تنها گناه آنها این است که اهل این شهر نیستند و عمدتاً اهل شهرهای شمالی بوده اند.

 

بهانه ای که مقامات وابسته به ائتلاف عربی [متجاوز] مطرح می‌کنند، این است که آنها شناسنامه یا کارت شناسایی شخصی همراه ندارند. طبعاً این بهانه‌ای واهی است، چرا که بیش از نیمی از مردم یمن چنین اوراق شناسایی را با خود جابجا نمی‌کنند  و همواره در گوشه و کنار این کشور بدون این اوراق در تردد هستند.

 

آیا مزدوران شرکت بلک واتر که در اراضی یمن مبارزه می‌کنند، کارت‌های شناسایی یمنی در اختیار دارند؟ آیا آن‌ها که تمامیت ارضی یمن را نقض کرده‌اند، گذرنامه‌های قانونی در اختیار دارند؟ همین موضوع در مورد سایر نیروهای تحت پرچم ائتلاف‌ عربی که با یمنی ها در اراضی یمن مبارزه می کنند، صدق می کند.

 

این اقدامات آغازی برای طرح تجزیه فرقه ای و طایفه ای یمن است که بذر جنگ داخلی بین شمال و جنوب این کشور را گسترش داده و رویکردهای منطقه‌ای و عصبیت ها را تبلیغ می‌کند. این اقدامات که با تمامی ارزش‌های همزیستی مسالمت‌آمیز و مبانی انسانی و تعالیم دین حنیف اسلام مغایرت دارد ، شکاف موجود در بافت اجتماعی یمن را افزایش داده و جنگ کنونی را طولانی‌مدت می‌کند.

 

شهر صنعا مملو از اهالی تمامی استان‌های یمن از شمال گرفته تا جنوب و شرق و غرب است. آنها در کنار یکدیگر با امنیت و بدون تبعیض زندگی می‌کنند و آماده هستند تا پای جان از شهرشان دفاع کنند. چرا سایر شهرهای یمن غیر از عدن این رفتار را انجام نمی‌دهند و در کنار هم با مسالمت زندگی می کنند، این در حالی است که نیروهای ائتلافی مدعی هستند که این شهر از سوی آن ها آزاد شده است. آن ها می گویند که به فکر خیر و خوبی یمن و امنیت و ثبات آن و رفاه مردمش هستند.

 

آیا "طوفان قاطعیت" می خواهد سناریوی پاک‌سازی نژادی و فرقه‌ای و قبیله ای موجود در سوریه و عراق و لیبی و لبنان را در یمن نیز تکرار کند؟

 

تمامی شاخص‌ها نشان می‌دهد که این روند از عدن آغاز شده است. گزارش‌های متعدد تأکید دارد که از مهم‌ترین اولویت‌های "طوفان" مذکور جدا ساختن جنوب یمن از شمال آن براساس رویکردهای فرقه ای است. این موضوع ارسال نیروهای ویژه آمریکایی برای تقویت این طرح را تفسیر می‌کند. نیروهایی که تحت پوشش مبارزه با القاعده  و تخریب امارت آن ها در حضرموت وارد یمن شده اند.

 

ما با ظلم گسترده‌ای که در طول سال‌های گذشته برای وحدت جنوب و شمال یمن بر ضد اهالی جنوب صورت گرفته ، مخالفت کردیم. همچنین با غارت ثروت‌ها و اراضی جنوبی ها از سوی تمامی گروه‌های فساد وابسته به دولت مرکزی در صنعا مخالفت کردیم. ما مخالف انزوای اهالی جنوب و سلب حقوق سیاسی آنها بودیم و از همین منظر امروز نیز مخالف پاکسازی نژادی این منطقه قبل از تعمیق این اقدامات هستیم. اقداماتی که حل و فصل آن ها در آینده سخت می شود. حتی در زمانی که یمن دو دولت بود نیز همه بدون هیچ مانع نژادی یا قبیله ای یا طایفه ای قادر به تردد بین آن ها بودند.

 

ما نمی‌دانیم که موضوع پاک‌سازی فرقه‌ای و نژادی که در روز روشن ادامه دارد، بر روی میز مذاکره‌کنندگان در کویت که زیر نظر سازمان ملل متحد دنبال می‌شود، وجود دارد یا نه، اما می‌دانیم که این پاکسازی عجیب در طول تاریخ یمن و میراث تمدن این کشور در چارچوب فتنه ای دنبال می‌شود که در حال حاضر در منطقه عربی رایج است. فتنه‌ای که به دنبال تجزیه دولت‌های متحد بوده و می‌خواهد افکار عمومی مردم را بر ضد یکدیگر تحریک کرده و آنها را وارد جنگ‌های فرقه‌ای خونین و طولانی مدت کند.

 

ما فریاد هشدار نسبت به این اظهارات را بر می‌آوریم، چرا که تمام یمن را از شمال آن گرفته تا جنوب یا شرق تا غرب دوست داریم  و ساکنان آن‌ را خواهران و برادران و خانواده خود می‌دانیم. آنها در عقایدشان با ما شریک هستند. ما می‌دانیم که یک توطئه‌ای است که اهالی این کشور را هدف قرار داده تا آنها فقیر و بی‌چیز و بدون تمامیت ارضی یا دولتی قوی باقی بمانند.

 

این در حالی است که ملت کریم و شجاع یمن که ژن های تمدن چندین هزار ساله را در خود دارد، در برابر قتل و کشتار و آوارگی که در این کشور به راه افتاده، ساکت نخواهند نشست. خداوند بلندمرتبه نیز قادر و توانا است، مهلت می‌دهد... اما [در مجازات متجاوزان] سستی نمی کند./982/ب102/د

ارسال نظرات