۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱
کد خبر: ۴۲۶۲۹۸
آیت‎الله جوادی آملی:

بیشتر ویژگی‎های عالم آخرت برای ما مجهول است

حضرت آیت‎الله جوادی آملی گفت: در جایی می‎فرماید هیزم جهنم مردان ظالم هستند و در جایی دیگر هم می‎فرماید جهنم را می‎آورند، این‎ها اگر چه گوشه‎ای از اسرار آن عالم را برای ما مشخص می‎کند، بخش‎های وسیعی از آن عالم برای ما مجهول است.
حضرت آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: مردم یک سرزمین که رهبران الهی را تبعید میکنند دو قسم حسن هستند، یا حسن خاتمت ندارند و گرفتار قهر الهی هستند یا حسن خاتمت دارند و آن سرزمین باید مأوای مسلمانان قرار بگیرد، فرمود شما یک روزی وارد سرزمین مکه میشوید و آنجا احساس امنیت میکنید، اگر شهرهایی را در اثر توطئه کردن خدا به عذاب الیم گرفتار کرد درباره مکه برای حسن ختام این شهر بود.

وی افزود: گاهی در قرآن کریم میفرماید به این که عالم و جاهل و زنده و مرده و اعمی و بصیر و سایه و آفتاب مساوی نیستند، در آیه محل بحث آیه 15 مثل بهشتی که در آن انهار چهارگانه است، را غیرمساوی با کسی که خالد در نار است، خوانده است، راز این در آن است که بهشت و بهشتیان یکی هستند و آنها با کسی که جاویدان در جهنم هستند، برابر نیستند، در پایان سوره مبارکه واقعه نیز این گونه تعبیرات درباره بهشتیان آمده است که فرمود خود اهل بهشت روح و ریحان هستند البته ایمان درجاتی دارد و مؤمن هم درجات مختلفی دارد.

مفسر برجسته قرآن کریم اظهار کرد: درباره جهنم میفرماید آتشی وجود دارد و درختی است و بعد میفرماید هیزم جهنم مردان ظالم هستند و در جایی دیگر هم میفرماید جهنم را میآورند، اینها اگر چه گوشهای از اسرار آن عالم را برای ما مشخص میکند، بخشهای وسیعی از آن عالم برای ما مجهول است، این نشان میدهد که میتوان گفت که جهنم و جهنمی هم یکی هستند، چون جهنم منقول است و اگر هیزم جهنم خود ظالم شد دیگر جهنم و جهنمی یکی میشود.

وی با اشاره به این که مشابه جریان جهنم هم در جریان بهشت وجود دارد، گفت: اگر برای ما یقین بود که در بهشت یک ظرف و یک مظروفی است، آیه پایانی سوره مبارکه واقعه را میگفتیم یک «له» در تقدیر است، اما برای ما یقینی نیست و باید بگوییم این آیه «و اما ان کان من القربین فروح و ریحان و جنت نعیم»، به معنای آن است که خود آن فرد روح و ریحان و جنت نعیم است.

حضرت آیتالله جوادی آملی خاطرنشان کرد: خود امام معصوم هم فرصت نداشتند که همه مطالب را برای همه بگویند، مرحوم امین الاسلام در ذیل آیه «و سقاهم ربهم شرابا طهورا»، به سبک عادی که دیگر مفسران بیان کرده است، بیان میکند، و در ادامه میفرماید این شراب آنها را از هر چه غیر هست پاک میکند، این همان است که فرمود رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند.

وی با اشاره به این که اگر کسی به خودش، به فرزندش، به درس و بحثش، به مقامش علاقهمند است او طاهر نیست، اظهار کرد: اگر کسی به غیر خدا به آسمان و زمین تکیه کنیم و حتی به بهشت دل ببندیم، طاهر نیستیم، این یک شرک رقیق است، فرمود اکثر مؤمنان مشرک هستند، هر که به غیر خدا دل ببندد به همان اندازه طاهر نیست و این حرفها جز از اهلبیت(ع) به ما نمیرسد، این سخنان در مناجات شعبانیه وجود دارد، میفرماید خدایا ما غیر تو را در عالم نبینیم، این مناجات همیشگی آنان است، ما اینها را میخوانیم و امیدواریم که بهرهای هم ببریم و این تنها مناجات مبارک حضرت امیر(ع) نیست، بلکه مناجات همه اهلبیت(ع) است./914/پ202/ج

ارسال نظرات