۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۴۲۶۳۱۲
استاد دانشگاه امام صادق:

 خانه، مدرسه و مسجد از مؤلفه های مهم در سبک زندگی دینی است

استاد دانشگاه امام صادق(ع) به مؤلفه های سبک زندگی دینی اشاره کرد و گفت: خانه، مدرسه و مسجد از مؤلفه های مهم در سبک زندگی دینی مبتنی بر سیره پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) است که در روایات  به آن ها اشاره شده و باید جدی گرفته شود.
سبک زندگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فائزه عظیم زاده اردبیلی، استاد و معاون پژوهش و فن آوری دانشگاه امام صادق(ع) چهارشنبه در مرکز آموزشی طوبی و در نشست تخصص سبک زندگی زن مسلمان به تبیین سبک زندگی غربی و آسیب های آن و سبک زندگی از منظر قرآن کریم پرداخت.

 

وی با اشاره به نظریه های مختلف غرب به سبک زندگی، گفت: برخی از نظریه های غربی سبک زندگی هر فردی را انعکاس فکری وی می دانند و نظریه دیگری نیز سبک زندگی را مبنا قرار می دهد و سبک زندگی را امری می داند که هدایت گر افراد است و گروه های مرجعی در جامعه سبک زندگی را ترویج می کنند.

 

عظیم زاده اردبیلی ادامه داد: در نظریه دیگر غربی، سبک زندگی را سیاست و تدبیر زندگی می داند در این نظریه معتقد است که سبک زندگی برگرفته از نظامی است که آن ها طراحی کرده اند.

 

استاد و معاون پژوهش و فن آوری دانشگاه امام صادق(ع) به تلاش غرب برای تغیر مدل جامعه دینی اشاره و بیان کرد: غربی ها برای تغییر مدل جامعه ما زیرساختی عمل و با برنامه ریزی دراز مدت فضایی را ایجاد کردند که جامعه دچار تنش و بی قاعدگی اخلاقی شده است و پدیده هاییی مانند سقط جنین، اسراف و اختلاط معلول این رفتارهای نادرست است.

 

وی در بخشی دیگر از سخنان خود اهمیت خانواده در سبک زندگی دینی اشاره و اظهار کرد: نظام خانواده مطلوب اگر درست شکل گیرد، افراد شکل گرفته و در نتیجه جامعه سالمی شکل خواهد گرفت.

 

عظیم زاده اردبیلی با بیان این که دشمن خانواده را هدف قرار داده است، ابراز کرد: رابرت مرداک صیهونیستی می گوید: «برای اضمحلال جمهوری اسلامی ابران باید تخریب نظام خانواده، متحول کردن نظام آموزشی و تخریب گروه های مرجع و الگوهای مقبول باید صورت گیرد.»

 

مؤلفه های سبک زندگی دینی

این استاد دانشگاه به مؤلفه های سبک زندگی دینی اشاره کرد و گفت: خانه، مدرسه و مسجد از مؤلفه های مهم در سبک زندگی دینی مبتنی بر سیره پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) است که در روایات به آن ها اشاره شده است و باید جدی گرفته شود.

 

وی خاطرنشان کرد: دشمن خانواده و به ویژه مادر خانواده را هدف  قرار داده است چون ستون خیمه خانواده  است اگر بلغزد، خانواده از هم پاشیده خواهد شد و در دو پارامتر معلم و کتاب درسی را مورد هدف قرار می دهد و وقتی در یک نظام تفکری رایج شود بچه ها با آن الگو مانوس می شود.

 

عظیم زاده اردبیلی با اشاره به اهمیت و کارکردهای مساجد در زمان انقلاب و دفاع مقدس، اظهار کرد: در زمان انقلاب و دفاع مقدس هر کاری در مساجد انجام می شد اما در حال حاضر مساجد فقط برای نماز خواندن است و مساجد  فرمایشی شده، سبک زندگی و دید نسبت به مسجد تغییر کرده است.

 

خانواده در سبک زندگی دینی محور است

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به سوره اعراف خانواده را در سبک زندگی دینی محور دانست و بیان کرد: اگر خانواده مطهر نباشد محصولاتش آفت می بیند در نظام دینی ما به ویژگی هایی که یک خانواده باید داشته باشد تا مطهر و بلد طیب باشد را بیان کرده است.

 

وی با اشاره به سوره مبارکه رم آیه 21، گفت: بیشتر این آیه برای ازدواج تعبیر می شود اما رسالت اصلی این آیه خانواده است و در آن بیان می کند که خداوند زن و مرد را موجب آرامش و سکینه یکدیگر بیان کرده و بین آن ها مودت و رحمت قرار می دهد.

 

مودت و رحمت از اصول سبک زندگی اسلامی

عظیم زاده اردبیلی افزود: اگر تعامل رفتاری بین زوجین رخ دهد آن گاه خدا مودت و رحمت قرار می دهد و نیز در صورتی که مودت بیان آن ها ایجاد شود، درک متقابل حاصل می شود.

 

استاد دانشگاه امام صادق(ع) مودت را دارای ریشه باطنی بیان و ابراز کرد: هیچ کلمه عشقی در قرآن موجود ندارد و از واژه مودت استفاده شده است چون مودت از ود و یک محبت باطنی ریشه دار است که در نسج ما فرو رفته و قابل پشت کردن به آن نیست و مودت خداوند نسبت به بندگان نیز دایمی است.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر خانواده ای با تعامل باشد و اختلاف با هم نداشته باشد خدا بین آن ها مودت ایجاد می کند و آن خانواده محبت دایمی و پایدار نسبت به یکدیگر خواهند داشت، یکدیکر را تحقیر نمی کنند و براساس نوانایی هر کسی از وی توقع دارند.

 

عظیم زاده اردبیلی نبود رحمت را موجب ایجاد توقع های بی جا در خانواده دانست و تصریح کرد: یکی از عوامل توقع خانواده این است که واژه رحمت در خانه ها نیست و اینتوقع های بی جا یکی  آسیب های سبک زندگی است.

 

استاد دانشگاه امام صادق(ع)  ادامه داد: وقتی قرهنگ غربی در خانواده غالب شود همسر توقع گرا شده و به توانای همسر توجه نمی شود و نشان از نبود مودت است.

 

اهمیت داشتن معروف در سبک زندگی اسلامی

وی داشتن رفتار شایسته را از دیگر اصول سبک زندگی اسلامی بیان و خاطرنشان کرد: 38 یا 39 مرتبه واژه معروف در قرآن شاره شده است که به معنای به شایستگی رفتار کردن است و 19 مورد به زندگی خانوادگی و بقیه به تعاملات اجتماعی اشاره شده است.

 

عظیم زاده اردبیلی افزود: قرآن به توجهبه اصل معرف در نهاد خانواده تأکید دارد و اگر الگوگیری و کلیه رفتارها به شایستگی در خانواده رقم بخورد خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به آیه 83 سوره بقره، گفت: در این آیه به رفتار مناسب با مردم تأکید شده است و اگر شایسته رفتار کردن اصل باشد، خیلی از تعارضات اجتمایی رخ نمی دهد.

 

اهمیت داشتن میانه روی در سبک زندگی اسلامی

وی تعدیل را از اصول دیگر سبک زندگی دینی بیان و ابراز کرد: نیازهای خانواده باید براساس نظم، میانه روی و منطقی تأمین شود و در باید در سبک زندگی دینی تعادل داشته باشیم.

 

عظیم زاده اردبیلی ادامه داد: حضرت علی(ع) کسانی را که افراط و یا تفریط می کند را جاهل می داند بنابراین در سبک زندگی رفتارهای ما  در زمینه های مختلف از جمله فرهنگی، اجتماعی، سیاسی  و اقتصادی باید به اصل تعدیل توجه شود.

 

توجه به گرفتن مشاوره در سبک زندگی اسلامی

این استاد دانشگاه  خود رآیی را  بزرگترین اصل تهدید زا در خانواده دانست و گفت: مشاوره یکی از پایه های سبک زندگی اسلامی است،خودرایی منجر به متلاشی شدن خانواده می شود و نیز اگر یک مدیر مشاوره نداشته باشد به بن بست رفتاری منتهی می شود.

 

وی افزود: سبک زندگی مجموعه ای از باورها، ارزش ها، خورده فرهنگ ها، تمدن و عرف رایج است که بایستی براساس نظام اخلاقی دینی راهبری شود.

 

عظیم زاده اردبیلی دین اسلام را دارای نظام اخلاقی بیان و خاطرنشان کرد: در دین اسلام خورده نظام اخلاقی نداریم بلکه نظام اخلاقی داریم یعنی چارچوب دارد، امام سجاد(ع) به عنوان نخستین کسی است که منشور حقوقی می نویسد و حتی حقوق کفار و غیر هم دین را طراحی می کند./1310/201/ب1

ارسال نظرات