۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۴۲۶۳۸۵
آیت الله مؤمن مطرح کرد؛

تناقض رفتار طلاب مردم را از دین دور می کند/ تأسیس مرکز ‌آموزش علوم دینی برای بانوان؛ اندیشه مترقی امام راحل

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که تأسیس مرکزی برای آموزش علوم دینی به خواهران یکی از مهم‌ترین اندیشه‌های مترقی امام خمینی(ره) پس از انقلاب بود، گفت: امام راحل به خوبی در آن زمان متوجه برنامه‌ریزی هدفمند دشمن برای بانوان و زنان جامعه اسلامی شده بودند به همین دلیل فرمان تأسیس حوزه های علمیه خواهران را صادر کردند.
آیت الله مومن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد مؤمن، نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری،ظهر امروز در اولین جشنواره علمی اساتید حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه تأسیس مرکزی برای آموزش علوم دینی به خواهران یکی از مهم‌ترین اندیشه‌های مترقی امام خمینی(ره) پس از انقلاب بود، گفت: امام خمینی(ره) به خوبی در آن زمان متوجه برنامه‌ریزی هدفمند دشمن برای بانوان و زنان جامعه اسلامی شده بودند به همین دلیل فرمان تأسیس حوزه های علمیه خواهران را صادر کردند.

 

وی افزود: امروز که انقلاب وارد سن میان سالی شده و دوران جوانی را پشت سر گذاشته تمام روشنفکران و اندیشمندان به خوبی متوجه این فرمان امام شده‌اند در حالی که قبل از آن ایجاد مکانی برای آموزش علوم دینی به خواهران مرسوم نبود.

 

نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که امروز به تقلید از انقلاب اسلامی حوزه های علمیه زیادی در سراسر کشورهای اسلامی برای آموزش علوم دینی به خواهران تأسیس شده است، تصریح کرد: هدف حوزه های علمیه خواهران و استادان در این حوزه ها نباید صرفا دادن مدرک یا حفظ یک دانش باشد بلکه باید آموزش به طلاب و بانوان خواهر به عنوان مربیان و مادران جامعه به گونه‌ای باشد که بتوانند بخش اعظمی از مشکلات جامعه را در حوزه های فرهنگی حل کنند.

 

آیت‌الله مؤمن با اشاره به این که اساتید باید به صورت فهم محور به طلاب آموزش دهند و طلاب را به گونه‌ای تربیت کنند که توانایی تحقیق و پژوهش را داشته باشند، گفت: طلبه ای که نتواند پرسش یک سؤال را از متون دینی استخراج کند حتی اگر عالی ترین مدرک حوزه راهم داشته باشد باز نخواهد توانست در امر تبلیغ دین عملکرد موفقی داشته باشد.

 

عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر این که در حوزه علمیه اساتید اولین درسی که به طلاب می‌دهند باید درس زندگی باشد، افزود: تفاوت حوزه های علمیه با سایر مراکز آموزشی در این است که در کنار آموزش وظیفه تربیت و تعالی و تهذیب نفس را هم در دستور کار خود دارند و طلبه در کنار اینکه علوم دینی را فراگیر می‌گیرد به فراخور آموزش باید از نظر مدارج معنوی هم تعالی پیدا کرده و زمانی که از حوزه فارغ التحصیل می‌شود بتواند به عنوان نماد دین با رفتار خود دین را در جامعه ترویج کند.

 

آیت الله مؤمن افزود: اگر علم و عمل طلبه با هم هماهنگ نباشد این طلبه نه تنها به عنوان نماد ظاهری دین نخواهد توانست دعوت گر مردم باشد بلکه با تناقض رفتار خود موجب خواهد شد مردم روز به روز از دین دور تر شوند.

 

وی یادآور شد: طلاب خواهر باید اولویت نخست را در زندگی خود پرورش فرزند قرار دهند و نباید مانند نظام های آموزشی غرب دریافت مدرک را در اولویت خود قرار داده و به هر قیمتی حتی از دست دادن خانواده و عدم رسیدگی به فرزندان در حوزه مدرک دریافت کنند؛ زیرا مردم در ابتدا به تربیت و فرزندان یک طلبه نگاه می‌کنند و پس از آن به مدرک تحصیلی او توجه می کنند./۹۶۸/پ202/ج1

ارسال نظرات