۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۴۲۶۴۰۲
مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

حوزه به دنبال گزینش کیفی طلاب است

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به این که اساتید باید با طلاب رابطه نزدیک ایجاد کنند، گفت: ایجاد رابطه نزدیک میان استاد و شاگرد در انتقال مطالب تأثیر بسزایی خواهد گذاشت و طلاب مسؤولیت پذیر می‌شوند.
آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر امروز در اجلاس اساتید مدارس علمیه سطح یک استان قم به توجیه برنامه جدید آموزشی سطح یک حوزه علمیه پرداخت و گفت: این برنامه آموزشی در سال 1391 آماده شده بود اما به دلیل این که ریز برنامه ها مشخص نبود، اجرا شدن آن تا سال جاری به طول انجامید.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار داشت: برنامه جدید به معنای تغییر ماهوی برنامه آموزشی پیش نیست، بلکه بحث های قرآنی و مهارت های مورد نیاز به آن افزوده شده است؛ مباحث اعتقادی نیز پر رنگ تر شده است و برنامه به گونه ای تنظیم خواهد شد که مراعات سطوح مختلف تحصیلی را هم داشته باشیم.

 

وی با بیان این که قوام درس و بحث در حوزه های علمیه به حضور طلاب وابسته است، ابراز کرد: اگر طلبه نباشد، دیگر حوزه علمیه ای وجود نخواهد داشت؛ حوزه های علمیه هر ساله طلاب را پذیرش می کنند و تا سطوح عالی آموزش می دهند و این روند در طول سال های متمادی وجود داشته است.

 

آیت الله حسینی بوشهری بر استحکام متون درسی حوزه تأکید کرد و گفت: متون درسی، اخلاقی و علمی حوزه باید دارای استحکام بالایی باشد؛ چرا که با یک متن مستحکم، می توان برنامه ریزی اخلاقی و علمی مطلوبی داشته باشیم.

 

وی به اهمیت نقش اساتید و مدیران اشاره کرد و ادامه داد: مدیران و کسانی که بر طلاب نظارت دارند، نقش کلیدی دارند در تربیت طلاب دارند؛ اما مهم تر از مدیران مدارس علمیه، اساتید نقش بسیار مهم تری در تربیت طلاب دارند.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: اگر استاد کنار طلبه نباشد، متن را عالمانه تدریس نکند و مبانی اخلاقی را آموزش ندهد، حوزه های علمیه از هم خواهد پاشید؛ هر چه اساتید حوزه علمیه فعال و دلسوزتر باشند، طلاب نیز مسؤولیت شناس و مسؤولیت پذیرتر خواهند شد.

 

وی ابراز کرد: انتظار داریم سطح علمی مدارس علمیه در سطوح بالا باشد؛ طلبه های متخلق به اخلاق تربیت شوند که با افراد عادی تفاوت داشته باشند و این تفاوت در سخنان و اعمال آن ها مشخص باشد.

 

آیت الله حسینی بوشهری اظهار داشت: طلاب باید احساس مسؤولیت داشته باشند و این ویژگی با انتقال مطالب متناسب با نیازهای جامعه ایجاد می شود؛ طلبه ای که به نیازهای جامعه آگاه و مسؤولیت پذیر باشد، به درد نظام و اسلام می خورد.

 

وی تصریح کرد: حوزه علمیه اکنون در مرحله گزینش طلاب جدید است و ضرورت دارد که در انتخاب افراد دقت شود؛ فضای حوزه علمیه با فضاهای آموزشی دیگر متفاوت است و پذیرفته شدگان نیز در تمام جهات باید قابل قبول باشد.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور با تأکید بر گزینش کیفی طلاب جدید الورود، خاطرنشان کرد: امروز به خوبی شاهد هستیم در مدارس علمیه امکاناتی که در اختیار طلاب قرار می گیرد، قابل مقایسه با گذشته نیست؛ افرادی باید گزینش شوند که بتوانند از این فضا استفاده کنند.

 

وی به برقراری ارتباط نزدیک میان استاد و شاگرد توصیه کرد و گفت: مباحثه و مطالعه طلاب باید کنترل شود و اساتید برای آن ها دلسوزی کنند؛ ارتباط نزدیکی میان استاد و شاگرد باید برقرار شود تا اگر برای طلبه شبهه ای ایجاد شد، بتواند به راحتی پاسخ آن را از سوی استاد خود دریافت کند.

 

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: این جلسه یک جلسه کاری و جدی است و این جلسه را همانند کلاس درس بدانید؛ از روش های موفق استفاده کنید و اگر روشی در گذشته رایج بوده که ناکارآمدی آن ثابت شده است، آن را با روش های نوین که تأثیرگذاری بیشتری دارد تعویض کنید.

 

وی ابراز کرد: باید کارهای پژوهشی توسط طلاب انجام بگیرد و برنامه ریزی به گونه ای باشد که کتاب ها تا پایان سال به پایان برسد؛ علمیت برای طلاب نهادینه شود و به گونه ای نباشد که طلاب دنبال بازار کار باشند و با عجله درس را رها کنند.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان به مهارت افزایی طلاب اشاره کرد و گفت: طلاب باید با مهارت های یک طلبه واقعی که شامل مهارت های تبلیغ و تدریس است آشنا باشند؛ چرا که فراگیری این مهارت ها تأثیرگذاری طلبه و مبلغ را افزایش می دهد./840/پ202/ی

ارسال نظرات