۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۴۲۶۴۱۰

مصر بر همکاری با رژیم صهیونیستی تأکید کرد

وزیر امور خارجه مصر از آمادگی کشورش برای همکاری با رژیم صهیونیستی به منظور آنچه که "مقابله با تروریسم" خواند، خبر داد.
سامح شکری وزیر خارجه مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، "سامح شکری" وزیر امور خارجه مصر دیروز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت که مصر به منظور "مبارزه با تروریسم" با تمامی اعضای سازمان ملل از جمله رژیم صهیونیستی همکاری می کند.

 

 روابط دو جانبه بین رژیم صهیونیستی و مصر در زمان ریاست جمهوری عبدالفتاح سیسی که از ژوئن 2014 قدرت را در این کشور به دست گرفته است رشد چشمگیری داشته است.

 

همچنین مصر حمله های گسترده ای را به آنچه که "گروههای تروریستی" نامیده است در مناطق مرزی خود با رژیم صهیونیستی در سینا ترتیب داده است.

 

"سامح شکری" دیروزچهارشنبه در این کنفرانس ضمن مخالفت شدید با درخواستهای مکرر سازمان ملل مبنی بر بازگشایی دائم گذرگاه مرزی رفح با نوار غزه گفت: امیدوارم فراموش نکرده باشید که غزه در اشغال اسرائیل است و اسرائیل مسؤول رساندن کمکهای تجاری و بشردوستانه به فلسطینیهای نوار غزه است.


وی افزود: هر بار که نیازهای انسانی اقتضا کند، مصر این گذرگاه را باز می کند. مسئله فلسطین در صدر اولویتهای مصر است.


گفتنی است بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل پیش از این از مصر و رژیم صهیونیستی خواسته بود امکان نقل و انتقال آزادانه فلسطینی ها به داخل و خارج از نوار غزه را فراهم کند.


سامح شکری در این کنفرانس خبری درباره دیدارش با سامانتا پاور، سفیرآمریکا در سازمان ملل در حاشیه نشست شورای امنیت درباره مقابله با پدیده تروریسم فقط گفت که دو طرف درباره مسائل داخلی خود صحبت کرده اند.


اما سفیر آمریکا در صفحه تویتر خود نوشت که در دیدار با وزیر خارجه مصر درباره مسائل کلی چون مشارکت سیاسی و احترام به حقوق بشر صحبت کرده اند.


شکری در پاسخ به سوالی درباره سخنرانی سفیر آمریکا در نشست شورای امنیت درباره پدیده تروریسم گفت: منظور او مصر نبوده ست. سخنرانی او کلی بود و هرگز منظورش مصر نبوده است.


گفتنی است سامانتا پاور طی اظهاراتی در نشست شورای امنیت نسبت به نتایج معکوس اقدام برخی کشورها در دستگیر کردن روزنامه نگاران و صدور احکام اعدام و بدرفتاری با رسانه ها هشدار داده بود.


این در حالی است که مصر با انتقادات حقوقی داخلی و بین المللی زیادی درباره مسئله حقوق بشر و آزادی بیان و اندیشه رو به روست هرچند که حکومت این کشور مدعی رعایت قانون اساسی در برخورد با همه طرفهاست.


لازم به ذکر است که دادگاه مصر شنبه گذشته پرونده شش متهم را به منظور تأیید حکم اعدام آنها به مفتی کشور ارجاع داده بود. موضوع این پرونده ها آنطور که در رسانه های مصر آمده ، "جاسوسی برای قطر" بوده است.


از این شش پرونده، سه پرونده متعلق به روزنامه نگارانی است که با شبکه الجزیره همکاری کرده بودند. این حکم با انتقادات گسترده ای در سطح بین الملل رو به رو شده بود./1321/ب102/د

 

ارسال نظرات