۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۴۲۶۹۷۲
رییس سابق دانشگاه باقرالعلوم:

حوزه های علمیه باید خودآگاهی داشته باشند

رییس سابق دانشگاه باقرالعلوم گفت: ما ناچاریم که علم و تکنولوژی داشته باشیم حوزه های ما باید خودآگاهی داشته باشند.
پارسانیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی پارسانیا رییس سابق دانشگاه باقرالعلوم امروز در نشست «تجربه ایرانی مواجهه با علوم انسانی مدرن» که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، گفت: من به این مساله اعتقاد ندارم که علوم انسانی از علوم پایه جدا شود چرا که علوم پایه ریشه در علوم انسانی دارد و از یکدیگر جدا نمی‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه تحولات در زمینه علوم انسان از دهه 60 آغاز شد، عنوان کرد: علم در معنای جدید دارای خصوصیاتی است که باید بررسی شود در مفهوم مدرن و حوزوی آن چه تجربه‌ای را کسب کرده و چه اثراتی نسبت به هم داشتند.

 

رییس سابق دانشگاه باقرالعلوم افزود: امروز علوم انسانی همچون گذشته پررنگ نیست، در علوم انسانی دینی که دارای کارکرد بود تقلیل یافته و به بازی گرفته شده است.

 

حجت‌الاسلام پارسانیا ابراز کرد: علوم انسانی ظرفیت تعامل با نظام دینی و معرفتی حوزه های علمیه را دارد اما مواجهه حوزه های علمیه با علوم انسانی منحصرا آکادمیک نیست بلکه سیاسی و اجتماعی است.

 

وی ادامه داد: ما در دوره های مختلف با فرهنگ های مختلفی روبرو شدیم که مواجه با آنها نیز متفاوت بوده است، در زمینه فرهنگ هیچ گاه به لایه‌های مختلف آن توجه نکردیم بلکه بیشتر توجه ما به فرهنگ به شکل فنی بوده است.

 

رییس سابق دانشگاه باقرالعلوم ضمن انتقاد در حذف لفظ فرهنگ از آموزش عالی، بیان داشت: ما ناچاریم که علم و تکنولوژی داشته باشیم اما این دلیل نمی شود که با شتابزدگی معرفت و سبک آشنایی ما نسبت به فرهنگ صحیح نباشد بنابراین حوزه های ما باید خودآگاهی داشته باشند./807/202/ب3

ارسال نظرات