۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۴۲۷۱۰۹
ظهر امروز؛

سند سجلی مرحوم آیت الله محمد حسین زرندی در اراک رونمایی شد

سند سجلی مرحوم آیت الله محمد حسین زرندی در نخستین هم اندیشی سیمای جمعیتی استان در آینده با حضور نماینده ولی فقیه در استان و مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی در اراک رونمایی شد.
سند سجلی مرحوم آیت الله محمد حسین زرندی در اراک رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری رسا، سجلی مرحوم آیت الله محمد حسین زرندی در نخستین هم اندیشی سیمای جمعیتی استان در آینده با حضور نماینده ولی فقیه در استان و مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی در اراک رونمایی شد.



مختصری از زندگی نامه آیت الله زرندی

آيت الله حاج شيخ محمد حسين زرندی در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی در قريه امير آباد زرنديه ساوه در خانواده ای کشاورز و مذهبی، از پدری بنام حاج علی اکبر مشهور به حاج مقدس و مادری بنام رقيه خاتون که از متدينين و مورد اعتماد مردم محل بودند چشم به جهان گشود.



وی از کودکی تا نوجوانی يعنی تا ششم ابتدايی را در محل و در شهر زرنديه ساوه گذرانده و نظام قديم را با معدل بالا کسب کرد. به دليل علاقه وافر پدر به روحانيت و تشويق ايشان به شهر مقدس قم عزيمت و به تحصيل علوم دينی اشتغال يافت. با توجه به هوش و علاقه سرشار دروس مقدماتی و سطح حوزه را گذرانده و به زودی به درس خارج راه يافت.
 


آيت الله زرندی دروس مقدمات و سطح را نزد اساتيدری چون آیت الله فکور، سلطاني و اشعری تلمذ و دروس خارج فقه و اصول را نزد حضرت آيت الله العظمي امام خميني (ره) به مدت هشت سال و حضرت آيت الله العظمي بروجردی به مدت سه سال و خارج مکاسب را نزد حضرت آيت الله العظمی اراکی و دروس فلسفه (منظومه) را نزد حضرت آيت الله حاج آقا رضا صدر و بخشی از اسفار و شفاء را نزد مرحوم علامه حضرت آيت الله العظمي محمد حسين طباطبايی گذراندند.



مبارزات سياسي

وی از علاقه مندان و ارادتمندان امام خمينی (ره) بود و در آغاز نهضت حضرت امام با عشق و علاقه وافر همگام با آن حضرت، در نهضت اسلامي شرکت کرد. در سال ۴۲ هجری شمسي پس از تبعيد امام خميني(ره) به ترکيه مدت کوتاهی در قم بازداشت شد و پس از آزادی از محبس، با تشويق و اصرار برخي از بزرگان و علماء محلي، به منظور تبيين و ترويج احکام نوراني اسلام و رسالت انقلابي، به شهر کرمانشاه عزيمت و در همانجا ازدواج کرد.
 


پس از ادامه مبارزه و روشن کردن ماهيت رژيم منحوس پهلوی در سال ۱۳۵۳ به مدت سيزده ماه از سوی ساواک دستگير و به جرم طرفداری از امام خميني (ره) و ترویج راه ايشان در زندانهای رژيم ستمشاهي محبوس بود.



ايشان با مشارکت مرحوم آيت الله حاج مجتبي حاج آخوند، در سال ۱۳۵۱ مدرسه علميه حاج شهباز خان کرمانشاه را تأسيس و به تربيت طلاب علوم ديني پرداخت.
 


در سال ۱۳۵۳ اين مدرسه به واسطه حمله ساواک و دستگيری آيت الله زرندی و مرحوم آيت الله حاج آخوند و تعدادی از طلاب تعطيل شد و بعد از آزادی، وی در منزل شخصي خود به تدريس دروس رسائل و مکاسب و کفايه مشغول شد.



مرحوم آيت الله زرندی بعد از انقلاب در مدرسه حضرت امام صادق (ع) برادران و در مدرسه علميه امام خميني (ره) خواهران به تدريس و تا کنون به فعاليت و نشر احکام الهي و تعليم و تربيت طلاب علوم ديني مشغول بود.



توسعه و بازسازی مدرسه علميه آيت الله بروجردی نيز از اقداماتی است که وی در سالهای آغازين انقلاب در شهر کرمانشاه به انجام رساند.
 


پس از پيروزی انقلاب اسلامی ايران بنا به حکم حضرت امام خميني (ره) به همراه مرحوم آيت الله حاج آخوند، به عنوان سرپرست مدارس علميه کرمانشاه منصوب شد و با تلاشهای آيت الله زرندی، مدارس علميه کرمانشاه با جذب طلاب جوان و پرشور و علاقمند رونق يافت.
 


آيت الله زرندی در سال ۱۳۶۳ از سوی رهبر کبير انقلاب به عنوان نماينده ايشان در استان و امام جمعه کرمانشاه منصوب شد و از آن سال تا پایان سال ۸۶ این وظيفه را بر عهده داشت.



وی به نمايندگی از مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری بود. تأسيس سازمان تبليغات اسلامی استان کرمانشاه و مسئوليت آن تا سال ۶۳ ، مسئوليت ستاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی به مدت پنج سال، عضويت هيئت امناء کميته های انقلاب اسلامی کرمانشاه در آغاز پيروزی انقلاب اسلامی، مسئوليت کميته ارزاق عمومی در آغاز انقلاب، مسئوليت ستاد احياء امر به معروف و نهی از منکر و رياست شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه، مسئوليت ستاد اقامه نماز استان کرمانشاه و مسئوليت نمايندگی بنياد بين المللی غدير استان کرمانشاه از ديگر مسئوليت هايي است که وی به عهده داشته است.



آيت الله زرندی در سال ۱۳۶۳ در ملاقات با امام خمينی (ره)، اجازه ساخت مدرسه جديد علميه کرمانشاه را اخذ کرد با تأخير زياد و مشکلات فراوان از جمله مشکلات قانونی (عمدتاٌ ناشی از قوانين ميراث فرهنگی) در سال ۱۳۷۷ ساخت بنای مدرسه مذکور با زيربنای ۱۴ هزار مترمربع در بلوار طاق بستان کرمانشاه دارای مسجد، حسينيه، کتابخانه عمومی بزرگ و سالن اجتماعات و ۱۳۶ حجره و مدرسه است.



رحلت

آیت الله زرندی شامگاه دوشنبه ششم خرداد و مصادف با بیست و ششم ماه رجب به دیار باقی شتافت و روز پنجشنبه نیز در همین حسینیه به خاک سپرده خواهد شد./842/102/ب2

 

منبع: اراک امروز

ارسال نظرات