۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۴۲۷۱۲۰
آیسسکو مدعی شد؛

شروط ایران برای حج مغایر با قداست این مراسم است

سازمان اسلامی آیسسکو با صدور بیانیه‌ای جانبدارانه و بدون اشاره به ضعف عربستان سعودی در اجرای مناسک حج، از ایران خواست که فریضه حج را به عرصه‌ای برای منازعات سیاسی تبدیل نکند.
حج

به گزارش خبرگزاری رسا، در پی حادثه دلخراش منا و طفره‌رفتن عربستان در پذیرش مسؤولیت این بی‌نظمی و هتک حرمت دو زائر نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، مسؤولان سازمان حج و زیارت کشورمان حفظ کرامت حجاج ایرانی را از اولویت‌های مهم برای اعزام زائران بیت‌الله الحرام اعلام کرده‌اند و همچنان بر خواسته‌های خودپافشاری دارند.

 

اما از سوی دیگر، وزارت حج عربستان تلاش می‌کند که ایران را مقصر بی‌نتیجه ماندن مذاکرات امسال حج ریاض ـ تهران معرفی کند و این وزارت‌خانه اخیرا با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که برگزاری دعای کمیل و برائت از مشرکان مانع حرکت دیگر حجاج است.

 

این در حالی است که مراسم دعای کمیل و برائت از مشرکین به اذعان حتی برخی مقامات عربستان هه ساله در ایام حج تمتع در کمال نظم و آرامش برگزار شده است.

 

در همین راستا، «عبدالعزیز بن عثمان التویجری»، مدیرکل سازمان آموزش، فرهنگ و علوم اسلامی (آیسسکو) در بیانیه‌ای همسو با مواضع عربستان سعودی، از ایران خواست که فریضه حج را که رکن پنجم اسلام است، به عرصه‌ای برای منازعات سیاسی تبدیل نکند و مدعی شد که تحمیل این شروط با قداست این فریضه بزرگ همخوانی ندارد.

 

مدیرکل آیسسکو همچنین، مدعی شد که شروط ایران باعث آزردگی خاطر زائران و به خطر افتادن سلامت و امنیت آن‌ها می‌شود.


 
التویجری در ادامه این بیانیه مدعی شد که مراسم برائت از مشرکان، اقدامی خارج از واجبات حج و تنها باعث ایجاد مزاحمت برای زائران، صدمه‌زدن به احساسات آن‌ها و ایجاد هرج و مرج می‌شود.

 

مدیرکل سازمان آیسسکو در این بیانیه ضمن تشویق مسئولان کشورمان به همکاری و همبستگی با مسئولان سعودی و حجاج بیت‌الله الحرام، در حالی از تلاش‌های مستمر سعودی‌ها در اجرای پروژه‌های عظیم که برای تأمین امنیت، سلامت و آسایش حجاج  قدردانی کرده که در راستای اجرای این پروژه‌ها تاکنون بسیاری از آثار اسلامی تاریخی که به دوران صدر اسلام برمی‌گردد، تخریب شده است./982/ب102/د

منبع: ايكنا

ارسال نظرات