۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۴۲۷۴۰۲
معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت:

فاجعه منا لکه ننگی بر پیشانی دولت بی‌کفایت سعودی است

حجت الاسلام زادهوش در نشست علمی ابعاد حقوقی فاجعه منا که در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد با بیان اینکه فاجعه منا در طول تاریخ ماندگار شد، گفت: حادثه منا تا آخر لکه ننگی بر پیشانی دولت سعودی ها باقی گذاشت.
احمد زادهوش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد زادهوش معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت امروز صبح در نشست علمی ابعاد حقوقی فاجعه منا که در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد گفت: فاجعه منا در طول تاریخ ماندگار شد.

 

وی افزود: فاجعه منا در نوع خود یکی از بی نظیرترین حوادث تاریخ است که از حیث ابعاد انسانی بسیار وحشتناک و تأسف بار بود که یقینا این حادثه در طول تاریخ مکه ماندگار شد و لکه ننگی بر پیشانی دولت سعودی ها باقی ماند.

 

معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت اظهار داشت: طبیعی است که در اجتماعات میلیونی ممکن است حوادثی رخ دهد ولی این حادثه دردناک و تأسف بار که در حج سال گذشته اتفاق افتاد تا به امروز تاریخ بشریت نشان نداده بود.

 

حجت الاسلام زادهوش خاطرنشان کرد: نزدیک یک سال از حادثه منا می گذرد ولی هنوز هیچ آمار دقیقی دولت عربستان از کشته شدگان این حادثه نداده است و حتی زمینه تحقیق هم وجود ندارد و هیأت های حقیقت یاب از کشورها را اجازه تحقیق و بررسی نمی دهد که این عمل نشانگر بی کفایتی دولت عربستان در برگزاری حج است.

 

وی با اشاره به تعداد شهدای حادثه منا ابراز داشت: منطقه ای از مکه به شهدای منا اختصاص دارد به نام مقبره الشهدا که فقط 8 هزار صورت قبر در آن منطقه وجود دارد و تا امروز هیچ کس نمی داند آمار واقعی این فاجعه انسانی چقدر است؛ در سال گذشته با اقدامات سخت ایران بیش از 460 قربانی به کشور منتقل شد.

 

معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت تصریح کرد: از بین 57 کشور اسلامی فقط کشور جمهوری اسلامی ایران این مسأله تأسف بار را پیگیری و از جانباختگان فاجعه منا دفاع می کند در حالی که قربانیان این فاجعه برای بیش از 50 کشور است که با امتیازاتی که عربستان برای این کشورها در نظر گرفته آنها را وادار به سکوت کرده است چراکه کوچک ترین تحقیق و پیگیری نشانگر بی کفایتی دولت سعودی است.

 

وی در پایان گفت: پژوهشکده حج و زیارت تاکنون 900عنوان کتاب پژوهشی تولید و به چاپ رسانده است که یکی از آنها کتاب ابعاد حقوقی فاجعه منا است که به زودی این کتاب به زبان عربی و انگلیسی ترجمه خواهد شد تا ابعاد این فاجعه در کشورهای عربی منعکس شود./1325/پ202/ی

 

  

ارسال نظرات