۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۴۲۷۷۴۴
معاون حوزه علمیه مازندران مطرح کرد؛

خودسازي مهم ترين راه تقویت معرفت عمومي نسبت به امام زمان

معاون حوزه علمیه مازندران گفت: خودسازي و تبليغات مهم ترين راه براي بالا بردن معرفت عمومي نسبت به امام زمان(عج) است و همه انسان ها بايد ابتدا خود را بشناسند و با آماده سازي خود نسبت به ترويج فرهنگ مهدويت اقدام کنند.
مهدویت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام زین العابدین زارع، معاون حوزه علمیه مازندران امروز در نشستی که با موضوع «مهدویت» در مدرسه علمیه ساری برگزار شد با اشاره به در پیش بودن نیمه شعبان، مسأله مهدويت را از ارکان اصلي نظام اسلامي دانست و گفت: مهدويت در ابعاد گوناگون زندگي افراد تأثير بسزایي داشته و اميد، رشد و بالندگي را در آنان ايجاد مي‌کند.

 

وی با بیان این که بنيان تفکر شيعي بر دو پايه انتظار و مهدویت و جهاد شهادت استوار است، افزود: مسأله انتظار منجي اختصاص به شيعيان نداشته و همه اديان آسماني بر اين موضوع مهم باور داشته و از مسائل استراتژيک آنان محسوب مي‌شود.

 

استاد حوزه علمیه مازندران به تبيين مسأله انتظار منجي در اديان ابراهيمي پرداخت و افزود: يهوديان براي جذب افراد به دين و مسلک خويش از ابزارهاي تبليغاتي استفاده نکرده و هميشه براين باور استوار بودند که تنها ملت برگزيده بر روي کره زمين هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: رشد و بالندگي شيعه نيز همچون ديگر اديان ابراهيمي در اعتقاد به ظهور منجي نهفته است که آنان در طول تاريخ از هلاکت و نابودي در امان نگه داشته است.

 

حجت الاسلام زارع با بیان این که منتظران واقعي اهل بصيرت هستند و اگر امت اسلام پس از پيامبر(ص) بصيرت و شناخت خود را قوي مي کردند و تحت تاثير هواي نفساني واقع نمي شدند اسلام دچار اين همه حوادث نمي شد، گفت: ضعف تفكر و عقلانيت مهم ترين عامل خرافه گرايي در باورهاي ديني در جامعه است و کمي دقت در اتفاقاتي كه طي سال هاي گذشته در اين زمينه و در كشور ما رخ داده است.

 

وي افزود : انحرافات و خرافات در قالب هاي مختلفي در مناسك و باورهاي ديني و مذهبي مردم وارد مي شوند و در اين ميان، گاه شياداني با سوء استفاده از احساسات و عواطف مذهبي مردم، عواطف آنها را هدف مي گيرند و دشمنان خارجي نيز براي انحراف جامعه از مسير درست و عقلاني آن از روش هاي نرم و غيرمستقيم استفاده مي كنند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که اشتغالات روزمره دنيوي گاهي اين حقيقت از ياد مي‌رود که ما بر سر سفره احسان حضرت مهدي(عج) نشسته‌ايم، افزود: ما بايد فرهنگ مهدوي را به نسل آينده منتقل کنيم و تربيت نسل مهدوي نسلي که به ياد امام زمان خود باشد اهتمامي ويژه نياز داشته وهرکسي در برابر فرزندان خود‌، در اين راه مسؤوليت دارد.

 

وی يكي از بزرگترين آفات مباحث مهدويت را تعيين زمان‌هايي براي ظهور دانست و گفت: اين امر مانند اين است كه بگويند امام زمان(عج) در جمعه‌اي ظهور مي‌كند كه عاشورا باشد اين موارد از بزرگترين آفات روحيه آماده باش سربازان امام زمان(عج) است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران تصريح کرد: با غفلت از آن حضرت و بي محبتي به او نمي توان منتظر ظهور واقعي بود و کساني که غرق در گناه هستند، به هیچ عنوان تمنا و آرزويي براي آمدن حضرت ندارند بنابراين همه ما بايد تلاش کنيم تا براي ظهور آقا امام زمان(عج) دعا کنيم و آن حضرت نيز براي کساني ظهور مي کند که از ظلم و فساد به تنگ آمده و تشنه عدالت واصلاح باشند.

 

وی ادامه داد: بحث مهدويت ابعاد مختلفي دارد اما مهم ترين بعد آن بعد اعتقادي است چون مبناي زندگي انسان ها بر اعتقادات آنها است و اين مسائل نيز اعتقادات دروني را نشان مي دهند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران گفت: خودسازي و تبليغات مهم ترين راه براي بالا بردن معرفت عمومي نسبت به امام زمان(عج) است و همه انسان ها بايد ابتدا خود را بشناسند و با آماده سازي خود نسبت به ترويج فرهنگ مهدويت اقدام کنند.

 

وی پيرامون وظيفه جامعه منتظر نيز تصريح کرد: ما در حقيقت دو نوع منتظر داريم، اول منتظري که خام و بي مسؤوليت باشد و هيچ قدمي براي ظهور برندارد و دوم منتظر واقعي است، کسي که در حال جنگ با دشمنان پيامبر و خاندان او است و در خيمه امام زمان(عج) نشسته است.

 

معاون حوزه علمیه مازندران به ويژگي‌هاي ياران امام زمان(عج) كه در روايت‌ها آمده است، اشاره كرد و افزود: نخستين ويژگي ياران آنان، داشتن جلوه بندگي خدا و اهل اطاعت از فرامين حق و پاكي و عفيف بودن است.

 

وي با اشاره به روايتي از امام صادق(ع) كه در آن وظايف شيعيان را در زمان غيبت تبيين مي‌كند، گفت: از مهم‌ترين وظايف ما در زمان غيبت ولي عصر(عج) حفظ دين است چرا كه دينداري در عصر غيبت حضرت بسيار سخت است./1317/202/ب2

ارسال نظرات