۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۴۲۷۸۲۹
علی اکبر محزون:

پویایی اقتصاد با نرخ باروری پایین کاهش می‌‌یابد

مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی مرکز ثبت احوال کشور با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی در جوامع‌‌، گفت: نرخ باروری پایین سبب کاهش نیروی کار و افزایش بازنشستگان خواهد شد و در نهایت پویایی اقتصاد کاهش پیدا می‌کند.
علی اکبر محزون مدیر آمار و اطلاعات جمعیت کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی اکبر محزون مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی مرکز ثبت احوال کشور در همایش نقش جمعیت در تحقق اقتصاد مقاومتی که در سالن همایش مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد به بیان راهبردها و ساختارهای اجرایی تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت:در سال های گذشته در جهان بحث انفجار جمعیتی مطرح شد و حتی در برخی مواقع از انفجاری ترین انفجار بشر یاد گردید و در این زمینه کتاب های فراوانی به چاپ رسیدند و تلاش فراوان کردند تا جمعیت را کنترل کنند.

 

وی ادامه داد: در سال 1987 میلادی اعلام گردید جمعیت جهان از مرز 5 میلیارد نفر عبور کرده و جمعیت جهان باید کنترل شود اما با گذشت چند دهه کلید واژه زمستان جمعیت مطرح و تصویرهای پارک های خالی  از کوکان و تعطیلی 220 مدرسه در یک استان از کشورهای آلمان منتشر شدند و ایران نیز در این کلیدواژه به عنوان درس عبرت برای کشورهای اروپایی مثال زده می شد.

 

مدیر کل امار و اطلاعات جمعیتی با اشاره بر سرمایه انسانی گفت: در کلید واژه زمستان جمعیتی استدلال می شود که نرخ باروری پایین سبب کاهش نیروی کار و افزایش بازنشستگان خواهد شد و در نهایت پویایی اقتصاد کاهش پیدا می‌کند همچنین استدلال می کنند در صورتی که جمعیت کاهش پیدا کند رشد اقتصادی نیز کاهش پیدا میکند.

 

وی ادامه داد: به عنوان مثال ژاپن که دارای سالخورده ترین کشور جهان است اثر کاهش جمعیت آنها به گونه کامل در بازار سهام و بورس مشاهده می شود.

 

محزون با بیان این که هر کاری نیازمند راهبرد و ساختار اجرایی است، اظهار داشت: با توجه به بند 14 سیاست های کلی جمعیت این سیاست ها باید به طور مستمر رصد شوند و رصدها نیز در جامعه منتشر بر اساس انعکاس انتشار آنها سازوکار مناسبی صورت گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: پس از ابلاغ سیاست های کلی جمعیت موضع گیری ها در این زمینه آغاز شدند که نشان می دهند در پشت پرده اتفاقات دیگری در حال رخ دادن است؛ در حالی که افزایش جمعیت در کشور علمی و منطقی است اما خبرگزاری رویترز بیان می کند با اجرای سیاست کلی سلامتی زنان به خطر می افتد.

 

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیت ادامه داد: این موضع گیری ها بر اساس برنامه ریزی هایی است که درسال  1974 در کاخ سفید تدوین شده است که این برنامه ریزی به مدت 15 سال تا سال 1982 در طبقه بندی محرمانه قرار داشته است.

 

وی در زمینه افزایش آمار جمعیت ایران گفت: بر اساس آخرین آمار 2.3 درصد رشد جمعیت در ایران وجود داشته است که متاسفانه برخی روزنامه ها براساس نظریه کارشناسی خود بیان کرده اند «افزایش بی سابقه ولادت در 24 سال گذشته» در حالی که این خبر اشتباه است زیرا از کاهش بیش از 1 میلیون نفر جمعیت فقط 35 هزار نفر جایگزین آنها شده است./1324/پ202/ی

ارسال نظرات