۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۴۲۸۶۴۹
فعال شیعه مصری در گفت‌وگو با رسا تصریح کرد؛

افزایش چشم‌گیر تهدید و تخریب شیعیان پس از شهادت شیخ شحاته

فعال سیاسی مصر با تشریح ابعاد مختلف شهادت شیخ حسن شحاته تاکید کرد که پس از شهادت این عالم مصری، تهدید علیه شیعیان از سوی وهابیت افزایش یافته است.
هیثم عبدالنبی از فعالان سیاسی مصر

 

هیثم عبدالنبی، فعال برجسته شیعیان مصر در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا در سالروز شهادت شیخ شحاته از علمای مستبصر الازهر مصر با اشاره به تفسیرهای متفاوت از علت و چیستی شهادت شیخ حسن شحاته گفت: با توجه به علت‌های مختلفی که در این باره مطرح است اما بیان «کلمه حق در عصر ظلم و ستم» یکی از مهمترین دلیل شهادت شیخ شحاته است. پرده برداری از حقایق تاریخی و رصد و تشریح سیره صحیح اهل بیت علیهم السلام هم از دیگر عللی است که می‌توان بدان اشاره کرد.


وی افزود: وهابیت و سلفیت در مصر که سخنرانی‌های شیخ شحاته را به ضرر خود می‌دانستند از مدت‌ها قبل به دنبال فرصتی برای به شهادت رساندن شیخ بودند. ابراز فضایل اهل بیت(ع) و دوستی با آنان، تشریح تاریخ حقیقی اسلام و وقایع تاریخی دوران حضرت رسول (ص) و تاکید بر حقوق غصب شده اهل بیت (ع) و حزن و بکاء بر حضرت زهرا سلام الله علیها از مهمترین مسائلی بود که وهابیت نسبت به گسترش آن در جامعه سلفی_وهابی مصر و نابودی دین یزیدی و معاویه‌ای خود احساس خطر می‌کرد.


تحلیلگر مسائل سیاسی مصر ادامه داد: فضای غالب بر مصر مخالف شیعه است و هرکس که به افشای حقایق بپردازد باید تاوان آن را بدهد. شیخ شحاته به خوبی می‌دانست که نشر سیره اهل بیت (ع) در میان مردم با مخالفت‌های جدی جریان‌های سلفی و وهابی مواجه خواهد شد اما از آنجا که می‌دید علمای سلفی و وهابی مصر با وجود شواهد فراوانی که در کتب‌هایشان مبنی بر فضایل ائمه اطهار است اما این فضایل را منکر می‌شدند از این رو وظیفه شرعی خود می‌دانست تا حقایق تاریخی را اعلام کند.


هیثم عبدالنبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خیانتی که از سوی برخی افراد و جریان‌ها به شیخ شحاته شد خاطر نشان کرد: متاسفانه کسانی بودند که به شیخ شحاته خیانت کرده و با وارونه نشان دادن مسائل، وهابیت را علیه وی شوراندند. اگر تمامی وقایع را از زمان شیعه شدن شیخ شحاته تا لحظه شهادتش بازخوانی کنیم به وضوح به این خیانت پی خواهیم برد. همین موضوع باعث شد که پس از شهادت این عالم شیعی بسیاری از شاگردان وی بازداشت شده و یا از کشور تبعید شوند.


وی با تبیین فعالیت‌های گروه‌های سلفی و وهابی علیه شیعه پس از شهادت شیخ شحاته اظهار داشت: تهدید شیعیان، تخریب وجهه تشیّع و تحت پیگرد قرار دادن شیعیان بخشی از سیاست‌هایی است که پس از شهادت شیخ شحاته از سوی مجموعه‌های سلفی پیگیری می‌شود. حتی چندبار مرا نیز تهدید به قتل کردند که مجبور شدم در عرض یکسال چند منزل تغییر دهم. آنان فاقد دلیل و حجت و برهان هستند. ما درحکومت صدام حسین زندگی می‌کنیم. هرچند اسم و شکل حکومت از زمان یزید تا زمان آل سلول (کنایه از آل سعود) تغییر یافته است اما محتوای تمامی حکومت‌ها یکی است.

 

 

امروز در مصر سیاست بر دین حکم‌فرما شده است


فعال سیاسی مصر به رفتار دوگانه الازهر در مساله وحدت اسلامی و تقریب بین مذاهب اشاره و تصریح کرد: متاسفانه اندیشه وهابیت هم در مصر و هم در تمامی جهان اسلام گسترش یافته است. الازهر از دیدگاه خود به مساله وحدت نگاه می‌کند که این دیدگاه با دیدگاه اسلام مبتنی بر « لا اله الا الله محمد رسول الله» بسیار متفاوت است. در زمان شیخ شلتوت این دین بود که بر سیاست حکم‌فرما بود اما الان این سیاست است که حاکم شده است.


عبدالنبی تاکید کرد: شرایط کنونی جهان اسلام به گونه‌ای است که اگر وهابیت و سلفیت موقعیت را مناسب بیابد تمامی شیعیان را به قتل خواهد رساند. آنان خونریزی و کشتار را وسیله‌ای برای تامین غرایز خود قرار داده‌اند. در نظر وهابیت و سلفیّت تفکّر و عقل‌گرایی حرام است و تنها هرآنچه را که حاکم و یا مفتی بگوید بدون ذره‌ای تحقیق قبول خواهند کرد.
 

وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر مساله سیاست حکومت مصر در برخورد با حادثه تکفیر و کشتار شیعان گفت: هرچند که دولت اقدامات خود را بر اساس تامین منافع کشورهای عربی چینش کرده است اما یک بیزاری و جنگ علیه فکر وهابی سیاسی نظیر جمعیت اخوان المسلمین و یا حزب النور که به دنبال تصاحب قدرت و حکمرانی بر مردم هستند، شکل گرفته است.

گفتنی است نیمه شعبان 1392 در زمانی که تمامی مسلمانان جهان سرگرم شادی و سرور به مناسبت میلاد امام زمان (عج) بودند اما حادثه‌ای در مصر شادی این روز را به کام مسلمانان تلخ کرد. شیخ حسن شحاته از علمای مستبصر الازهر مصر که به تشیّع گرویده بود، از سوی وهابیت تندرو و سلفیت افراطی به طرز فجیعی به شهادت رسید. بنابر گفته شاهدان ماجرا، زمانی‌که شیخ شحاته به همراه سایر محبّان اهل بیت (ع) در منزل خود مشغول برگزاری جشن میلاد امام زمان (عج) بود، جمعیتی بالغ بر سه هزار تن از وهابی‌ها و سلفی‌های مصری با محاصره منزل شیخ شحاته به منزلش حمله ور شده و با آتش کشیدن منزل این عالم شیعی، وی را به طرز فجیعی مورد ضرب و شتم قرار داده و بدن نیمه جان وی را در خیابان‌های اطراف بر روی زمین کشانده واین عالم شیعی را به شهادت رساندند./981/ب985/ک

 

ارسال نظرات