۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۴۲۸۶۶۱
استاد حوزه علمیه قم تبیین کرد؛

شاخصه‌های حیات طیبه برگرفته از سبک زندگی اولیای الهی

استاد حوزه علمیه قم با بیان شاخصه‌های حیات طیبه برگرفته از سبک زندگی انبیا و اولیای الهی، گفت: بررسی زندگی اهل ایمان ما را با ویژگی‌های سبک زندگی اسلامی و قرآنی آشنا می‌کند.
حجت الاسلام مجتبي کلباسي ، مدير مرکز تخصصي مهدويت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجتبی کلباسی، استاد حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه سبک زندگی اصطلاح جدیدی است که به تازگی در محافل علمی و فرهنگی مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: با وجود اینکه این اصطلاح جدید است ولی محتوای آن تازه نیست زیرا هر قوم و قبیله‌ و نژادی یک روش و شیوه خاص برای زندگی کردن در طول تاریخ در پیش گرفته اند.

 

وی افزود: یکی از رسالت های مهم انبیا، اولیا و کتب الهی رساندن انسان به حیات طیبه است.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: آیات قرآن کریم از مسلمانان می‌خواهد که ندای حضرت رسول(ص) را برای رسیدن به حیات طیبه پاسخ دهند و منظور از حیات طیبه همان زندگی اسلامی و قرآنی است که یک سری شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی دارد.

 

حجت الاسلام کلباسی با تأکید بر اینکه اگر انسان به زندگی انبیای گذشته و اولیای الهی مراجعه کند یک سری شاخصه و ویژگی‌هایی را در آن مشاهده می‌کند که این شاخصه ها و ویژگی‌ها همان سبک زندگی قرآنی و اسلامی است، گفت: برای نمونه در آیات آخر سوره فرقان بیان شده که عباد الرحمان آن‌هایی هستند که روی زمین آهسته و آرام حرکت می‌کنند و اهل تکبر و غرور نیستند و در جامعه گردن فرازی نمی‌کنند چون خود را عباد الرحمان می‌دانند زیرا مؤمن هنگامی که به نماز می ایستد و می گوید«الله اکبر» یعنی خدا را بزرگ‌تر از وصف می‌داند به همین دلیل آرامش و خضوع در برابر حضرت پروردگار را مشی و راهبرد زندگی خود قرار می دهد.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: بررسی زندگی اهل ایمان ما را با خصایص سبک زندگی اسلامی آشنا می‌کند زیرا اهل ایمان در برخورد با خانواده، مردم، نفس خود و اجتماع به اصول و خط مشی های اسلامی و دینی پایبند هستند.

 

حجت الاسلام کلباسی ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که انسان‌های غربی سبک زندگی ندارند بلکه باید به این نکته توجه شود که هر موجودی در روی زمین سبک زندگی خاص خود را دارد.

 

وی افزود: در سبک زندگی اسلامی مخاطب فرد نیست بلکه اجتماع است زیرا آنچه یک جامعه را تشکیل داده و سبک زندگی در آن نمود پیدا می‌کند فرد نیست بلکه خانواده و در مرحله بعد اجتماع است.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: قرآن کریم حیات و زندگی را به دو دسته حیات طیبه و خبیثه تقسیم‌بندی می‌کند و حیات خبیثه حیاتی است که با ظلم، کفر و گناه عجین بوده و رباخواری، تعدی و شکستن حریم ها از دیگر شاخصه های این نوع سبک زندگی است که این نوع سبک زندگی در عقیده و عمل مبتنی بر گناه است.

 

وی افزود: حیات طیبه حیاتی است که هم به لحاظ عقیده و هم پایه درست بوده و مبتنی بر عقل و منطق است و هم عمل در این سبک زندگی عمل صحیحی است و قرآن کریم دفترچه راهنمای انسان در این نوع از سبک زندگی خواهد بود.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قرآن کریم بعضی از حیات ها را حیوانی می داند، گفت: قرآن کریم غرق شدن در ظواهر و پوسته زندگی و همچنین سرگرم شدن به زندگی دنیوی را از شاخصه‌های حیات حیوانی می‌داند و بیان می‌کند که انسان‌هایی که به این شکل هستند«اولئک بل هم الانعام» مانند چهارپایان و حیوانات هستند.

 

حجت الاسلام کلباسی ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید کسی که از نام و ذکر و یاد من غافل باشد زندگی او در تنگنا است و نمی‌داند باید به کدام طرف حرکت کند.

 

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی اسلامی با سبک زندگی غربی متفاوت است، یادآور شد: قرآن کریم جایگاه کسانی را که سبک زندگی آن‌ها دینی نیست چاه دوزخ معرفی کرده و می‌فرماید این افراد هرگز به مقصد نمی‌رسند و هرگز نخواهند توانست به حیات طیبه که قرآن وعده داده است دست یابند./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات