۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۴۲۸۶۷۲
امام جمعه بیرجند:

اعتبارات اختصاص یافته وزارت علوم کفاف مخارج دانشگاه بیرجند را نمی‌کند

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه دانشگاهیان باید علم و بصیرت را در جامعه نهادینه کنند، گفت: اعتبارات اختصاص یافته از وزارت علوم کفاف مخارج دانشگاه بیرجند را نمی‌کند.
امام جمعه بیرجند

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی رضایی بیرجندی ظهر امروز در همایش 40 سالگی دانشگاه بیرجند اظهار داشتک 40 سالگی دانشگاه بیرجند یعنی شکوفایی علم و فرهنگ است که آن را گرامی می داریم.

وی با اشاره به اینکه محصول این همه علم و زیبایی، تفکر و محبت را امروزه شاهد هستیم که باید قدردان آن باشیم افزود: گذشتگان ما نهالی را کاشتند که امروز این نهال به درخت زیبایی تبدیل شده است.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در  خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند بیان کرد: از این جلسه باید الهام گرفت و تصمیم بگیریم برای آینده و کمال رشد جامعه تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی با اشاره به تئوری‌های آموزش و رشد فکری تصریح کرد: بحث مادی صرف اولین تئوری آموزش بوده که دانشجو را تربیت کرده تا در آینده برای خود شغلی محیا کنند و روش تفکر و تفکر خلاق دومین تئوری آموزش بوده که دانشجو در خارج از دانشگاه با تفکری خلاق و با فکر ورزی در جامعه حضور پیدا کند.

وی با بیان اینکه باید ابتدا خود را بشناسیم اظهار داشت: دانشگاه نباید یک حلقه بسته برای خود درست کند و دور بی فایده داشته باشد بلکه باید باید با جامعه در ارتباط باشد.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند با بیان اینکه دانشگاهیان باید علم و بصیرت را در جامعه نهادینه کنند، خاطرنشان کردک ما باید دانشجویانی تربیت کنیم که شهر و منطقه ای عالم و آگاه داشته و به دنبال حقیقت باشیم.

وی با بیان اینکه بیرجند شخصیت‌های علمی بزرگی مانند حکیم نزاری، استاد سعدی و حافظ را دارد یادآور شد: باید قدر پدران علم خود را بدانیم و به وظیفه خود در برابر آنان عمل کنیم.

رئیس هیئت امنای بنیاد حامیان دانشگاه بیرجند نیز در این همایش اظهار داشت: این بنیاد، مستقل از تشکیلات اصلی دانشگاه با ویژگی‌های فرهنگی، علمی، غیر سیاسی و غیر انتفاعی و ام المنفعه خدمت می‌کند.

اعتبارات اختصاص یافته از وزارت علوم کفاف مخارج دانشگاه بیرجند را نمی‌کند

نوربخش با بیان اینکه اعتبارات اختصاص یافته از وزارت علوم کفاف مخارج دانشگاه را نمی‌کند،  افزود: این امر تنها با کمک نهادها و سازمان‌های مردم نهاد تقویت می‌شود.

وی بیان کرد: کمک‌های خیرین برای رفع مشکلات و ضعف‌های موجود در بخش آموزش کشور بسیار تأثیر گذار است و تمام تجهیزات آزمایشگاه‌ها و بورسیه دانشجویان کم درآمد از جمله خدمات خیرین این دانشگاه است.

رییس هیئت امنای بنیاد حامیان دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه خیرین کمک‌های موثری در زمینه مسکن دانشجویان انجام داده اند تصریح کرد: بنیاد حامیان دانشگاه از هر گونه کمکی که می‌‌تواند گره گشا باشد دریغ نخواهند کرد.

یکی از بنیان گذاران دانشگاه بیرجند نیز با بیان اینکه شهرستان بیرجند اولین منطقه در کشور بوده است که آموزش رایگان داشته است، اظهار داشت: هرجا سخن از فرهنگ به وجود می آید مترادف آن شهرستان بیرجند است و فرهنگ عطری دلنواز با سرعت انتقال بسیار سریع است و اگر یک نفر از این عطر برخوردار شود بقیه نیز نصیب می برند.

غلامعلی ناصح با اشاره به اینکه فرهنگ سه پایه دارد افزود: این سه پایه در همکاری با هم یک فرهنگ پویا را متجلی می‌کنند و بنیان گذاران، خدمتگزاران و پذیرندگان تحول فرهنگی سه پایه فرهنگ هستند و ر مقابل بینش و فرهنگ این اهالی سر تعظیم فرود می آورند و پذیرندگان تحول فرهنگ در این منطقه بالاترین حد را در کشور داشته است.

ناصح با بیان اینکه فرهنگ دو بعد سطحی و کمی دارد تصریح کرد: بعد سطحی و کمی یعنی میزان و درصد دانش آموختگان این جامعه است و بیرجند در دهه های متوالی بیشگام این بعد بوده است.

وی با اشاره به بعد دوم فرهنگ که کمی و عمومی است و یک فرهنگ را از فرهنگ‌های دیگر متمایز می‌کند، اظهار داشت: تفاوت فرهنگ بیرجند با سایر فرهنگ‌های نوین سایر مناطق بیرجند از بعد کیفی خوبی برخوردار بوده که در گوشه‌های این اهالی رسوخ داشته است.

وی خاطرنشان کرد:بیرجند پیشگام فرهنگ نوین بوده است و شوکتیه اولین دبیرستانی ایرانی دارای برنامه مداوم بوده که در آن رشته‌های مختلف تدریس شده است و بیرجند اولین منطقه در ایران بوده که آموزش رایگان داشته است.

ناصح با اشاره به اینکه بورس تحصیلی از بیرجند شروع شده است یادآور شد: در 100 سال پیش یعنی سال 1296 آموزش در خارج از سن مدارس دیده شده است و همچنین کلاس اکاور انگلیسی نیز در 100 سال پیش وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه در 3 ماه آینده تاریخ 100 سال ایران به وسیله موسسه تاریخ معاصر ایران منتشر خواهد شد افزود: دانشجویان این مناطق پایه‌های مستحکم و مداوم دانشگاه را بنا نهاده اند.922/101/ب3

ارسال نظرات