۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۴۲۹۰۷۹
مدیرگروه تألیف کتب قرآن وزارت آموزش و پرورش در بیرجند:

اسناد تحولی در آموزش قرآن کریم به دانش آموزان درکشور اجرایی شود

مدیر گروه تألیف کتب قرآن دوره ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از عواملی که در راستای آموزش قرآن کریم به دانش آموزان نتیجه مطلوب حاصل نمی شود این است که اسناد تحولی را مبنای کار خود قرار نمی‌دهیم.
قرآن

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، رضا نباتی ظهر امروز در همایش استانی تجارب و نوآوریهای آموزش قرآن اظهار داشت: معلمان و اساتید آموزش قرآن کریم به ویژه در دوران ابتدایی با بهره گیری بیشتر از قرآن کریم و نکات آموزنده که خود معلمین بنا به سرفصل و تجارب خود دارند را به دانش آموزان آموزش دهند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تدریس به ویژه تدریس قرآن کریم ما باید معلمان خود را باور کنیم و تنها به کتب تکیه نکنیم، افزود: باید از معلمان با اعتماد و باوری که به آنها می‌دهیم به دنبال سرفصل موضوع و سپس کسب مهارت‌های لازم بود.

مدیر گروه تألیف کتب قرآن دوره ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اسناد تحولی در وزارت آموزش و پرورش، گفت: باید در فرآیند، اجرا و عمل به این اسناد تحولی از کتاب محوری به برنامه محوری سوق داده شویم.

نباتی بیان کرد: در زمینه آموزش و تدریس قرآن کریم علی رغم اینکه در سال 810 ساعت آموزش قرآن کریم در آموزش و پرورش به دانش آموزان داده می‌شود نتیجه آن گونه که باید مطلوب نیست و آن به سبب باورهای غلطی است که در حوزه آموزش قرآن کریم است و در این حوزه باید روخوانی و روان خوانی به دانش آموزان تنها آموزش داده شود.

وی افزود: هر دستگاهی باید در اولویت به وظیفه ذاتی خود عمل کند و در زمینه آموزش قرآن مأموریت ذاتی آموزش و پرورش محول شده و باید به آن عمل کند و در زمینه‌های دیگر مانند سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف نیز تنها به مسئله ترویج و ترغیب قرآن کریم و مفاهیم آن باشد.

مدیر گروه تألیف کتب قرآن دوره ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش پشتوانه لازم در همه زمینه‌ها، مدارج و مسابقات به ویژه در مباحث قرآنی می‌شود، گفت: در زمینه آموزش مفاهیم قرآنی و دغدغه‌های مقام معظم رهبری می‌توانیم به سیاست‌های ابلاغی ایشان در زمینه آموزش و پرورش اشاره کرد.

نباتی بیان کرد: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در راستای آموزش مفاهیم قرآنی شامل توسعه فرهنگ و معارف اسلامی و یادگیری معارف، روخوانی و بازنگری روخوانی و روان خوانی و مفاهیم قرآنی است که باید مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خواندن و نوشتن کلید ورود به همه علوم است، افزود: روخوانی و روان خوانی قرآن کریم مبنای اساسی در آموزش و پرورش است.

مدیر گروه تألیف کتب قرآن دوره ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از عواملی که در راستای آموزش قرآن کریم به دانش آموزان نتیجه مطلوب حاصل نمی شود این است که اسناد تحولی را مبنای کار خود قرار نمی‌دهیم و در این زمینه باید تقویت روحیه روان خوانی دانش آموزان و توانمندسازی معلمان به ویژه دوره ابتدایی را مدنظر داشته باشیم.

نباتی با اشاره به سند برنامه درسی ملی، گفت:در این سند به 4 محور اصلی شامل مهارت و قراردادن آن به عنوان مهارت به گونه ای که هر شهروند مهارت روان خوانی قرآن کریم را پیدا کند، سپس فهمیدن قرآن و پس از آن مهارت در تدبیر قرآن و در آخر موضوعیت قرار دادن قرآن است که باید توجه ویژه ای شود.

وی افزود: با تدبیر در قرآن کریم باید رنگ و بوی به آیات قرآن به ویژه در زمان آموزش قران داده شود و یکی از عواملی که نتیجه مطلوب تاکنون در زمینه آموزش قران نگرفته ایم آن است که آموزش‌های ما معنا دار نبوده است.

مدیر گروه تالیف کتب قرآن دوره ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید در زمینه آموزش قرآن نیز نگاه فرهنگی نیز داشته باشیم، افزود: در زمینه آموزش و دغدغه قرآن کریم نیز باید ابتدا از خود شروع کنیم./922/101/ب3

ارسال نظرات