۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۴۲۹۱۸۵
امام جمعه موقت مشهد مقدس:

جدال قدرت با وجود مشکلات اقتصادی در کشور، خجالت آور است

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه گفت: کسانی که تجمل گرا هستند و می خواهند کرسی بیشتری در مجلس و دولت داشته باشند و برای حل مشکلات مردم چشم به دیوانه ها و وحشی های اروپایی دوخته اند، در حال اشتتباه هستند و مردم قوی تر و رساتر از هر روزی «مرگ بر آمریکا» خواهند گفت.
حجت الاسلام فرزانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه، ظهر امروز در خطبه های سیاسی عبادی نماز جمعه مشهد مقدس که در جوار بارگاه منور رضوی برگزار شد، به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در مراسم دانش آموختگی دانشگاه افسری امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: در فرهنگ اسلام، واژه «جهاد» و «مبارزه» زیاد به کار رفته و قلمرو گسترده ای را به خود اختصاص داده است.

 

وی با اشاره به تقسیم جهاد به سه نوع «جهاد اکبر»، «جهاد اصغر» و «جهاد کبیر»، اظهار کرد: علت این که پیامبر اکرم(ص) مبارزه با نفس را «جهاد اکبر» دانسته اند، این است که ایستادگی برابر گرایش های نفسانی خیلی مشکل است و چه انسان های برجسته خوش سابقه و قهرمانی بوده اند که در جهاد با نفس مغلوب شده اند. اگر ما در جهاد با نفس موفق نشویم، در جهاد کبیر و اصغر هم یا موفق نخواهیم شد و یا اصلا وارد آن نمی شویم.

 

امام جمعه موقت مشهد مقدس در تبیین علت «اصغر» بودن جهاد مسلحانه گفت: انسان در جهاد با خصم که همان «قتال» است، انگیزه دارد به گونه ای که یک نوجوان فلسطینی به خود اجازه می دهد با سلاح سرد به یک افسر کهنه کار اسراییلی حمله کند. از طرف دیگر این جهاد خیلی طولانی نیست و مؤمن در آن یا پیروز می شود، یا به شهادت می رسد.

 

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه سپس به تبیین ماهیت «جهاد کبیر» که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت، پرداخت و اظهار کرد: جهاد کبیر جهادی طولانی مدت است و از طرفی به اشکال متنوعی صورت می گیرد.

 

وی مقاومت چهل ساله ملت ایران در برابر آمریکای جنایت کار را مصداق روشنی ازجهاد کبیر دانست و یادآور شد: ملت ایران چند دهه است که با این نحو از جهاد با آمریکا مبارزه می کند. آمریکا در راستای نفوذ فرهنگی و تضعیف باورهای مردم تلاش می کند؛ در اشکال گوناگون سیاسی و اقتصادی از جمله تحریم های کذایی و دزدی و غارت اموال ایران به مردم فشار می آورد و از طریق مزدورانش در منطقه نیز فشار وارد می کند. جهاد کبیر به معنا مقاومت در برابر این فشارهایی است که می خواهد ملت ایران را به تسلیم و اطاعت از دشمن وادار کند.

 

«جهاد کبیر» منحصر در جبهه اسلام است

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود، جهاد کبیر را اسلحه ای منحصر به فرد برای جبهه اسلام دانست و تصریح کرد: این جهاد اسلحه ای است که جبهه ایمان دارد اما جبهه استکبار و کفر ندارد. این جهاد زیرساخت هایی همچون «و الله مولاکُم و هُوَ خَیر الناصرین» و «فمن یَتَوکّل علی الله فَهُوَ حَسبُه» دارد. دشمن به چه چیز می خواهد تکیه کند؟ به آل سعود؟ به بمب اتم؟

 

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان این که یکی از پشتوانه های جهاد کبیر، «حل مشکلات اقتصادی مردم» است، گفت: این پشتوانه که رهبر معظم انقلاب عنوان «اقتصاد مقاومتی» را به آن داده اند، باید به واسطه تلاش خودمان فراهم شود.

 

وی خاطرنشان کرد: امروز اولویت نخست ملت ایران، حل مشکلات اقتصادی است، همان طور که در یک زلزله، اولویت اول با نجات جان انسان ها است، پس از وقوع یک زلزله اقتصادی با ریشتر بالا، هیچ عاقلی نمی پذیرد که مسئولان به سخنرانی انتخاباتی و برچسب زدن به یکدیگر مشغول باشند.

 

تلاش مسؤولان برای حل مشکلات اقتصادی، مقاومت مردم را تقویت می کند

امام جمعه موقت مشهد مقدس ادامه داد: اگر مشکلات اقتصادی به موقع و به جا حل نشود، مقاومت را ضعیف کرده و آن را می شکند. در نتیجه مجلس خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت، مجلس و قوه قضائیه در صورتی در انقلابی بودن صادق هستند که با تمام وجود برای حل مشکل اقتصادی مردم تلاش کنند. مردم اگر این تلاش را احساس کنند، از مقاومت دست بر نمی دارند.

 

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه تصریح کرد: با وجود خانواده هایی که جوان بیکار دارند، در برابر ازدواج دختر و پسرشان دارند آب می شوند و از تأمین هزینه های تحصیل فرزندان شان عاجزند، خجالت آور است که عده ای به دنبال کسب قدرت و تضعیف رقیب باشند.

 

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در پایان گفت: مردم هوشیارند و خوب تحلیل می کنند. وجدان عمومی مردم اشتباه نمی کنند؛ کسانی که تجمل گرا هستند و می خواهند کرسی بیشتری در مجلس و دولت داشته باشند و برای حل مشکلات کردم چشم به دیوانه ها و وحشی های اروپایی دوخته اند، در حال اشتتباه هستند. مردم قوی تر و رساتر از هر روزی «مرگ بر آمریکا» خواهند گفت./201/820/ب1

ارسال نظرات