۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۴۲۹۵۱۱
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

معیارهایی سنجش موفقیت والدین در تربیت فرزندان

سخنران حرم حضرت معصومه(س) از بلند همتی، افق دید وسیع، گرایش به معنویت و کمال گرایی و تلاش روز افزون از مهم‌ترین ملاک‌های موفقیت والدین در تربیت فرزندان نام برد.
حجت الاسلام تراشیون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم، بعد از ظهر امروز در برنامه پرسمان کودک و نوجوان از رادیو معارف با بیان اینکه بلند همتی و همت بلند یکی از شاخصه های مهم تربیت موفق کودکان و نوجوانان است، گفت: کودکی که از همت بلند برای رسیدن به خواسته‌های خود برخوردار باشد نه تنها زندگی خود را متحول خواهد کرد بلکه زمینه تحول محیط پیرامون زندگی خود یعنی جامعه را نیز فراهم خواهد کرد.

 

وی با اشاره به اینکه باید فرزندان خود را زیاد خواه تربیت کنیم، افزود: در اینجا منظور از زیاده خواهی، زیاد خواستن در امور مثبت است و باید از همان ابتدا به فرزندان خود آموزش دهیم که خواسته‌های خود را در مسیر رضایت خداوند قرار دهند.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه استعداد شناسی فرزندان توسط والدین یکی دیگر از ملاک‌ها موفقیت والدین در امر تربیت فرزندان است، تصریح کرد: باید تشویق های والدین به اندازه توان فرزندانشان باشد برای مثال اگر فرزندان آن‌ها هوش سرشاری دارد نباید به صرف قبول شدن در یک آزمون او را تشویق کنند بلکه باید او را راهنمایی و هدایت کنند تا در زمره نخبگان کلاس و مدرسه خود قرار گیرد به این تربیت هم همت فرزند خود را افزایش داده‌اند هم او را در مسیر استفاده بهینه از استعداد هایش هدایت کرده اند.

 

حجت الاسلام تراشیون با تأکید بر اینکه والدین باید از همان ابتدا افق دید فرزندان خود را وسیع و گسترده کنند، گفت: کودک و نوجوانی که افق دید پایینی دارد و تنها به برآورده کردن خواسته‌ها و نیازهای روز مره خود می‌اندیشد هرگز نخواهد توانست انسان موفقی شود بنابراین باید افق دید فرزندانمان را براساس سطح توانمندهایشان ارتقا دهیم.

 

وی با بیان اینکه هر چه سن کودک افزایش می‌یابد به همان میزان باید ارتباطات معنوی او با خداوند گسترده شود، تصریح کرد: علت اینکه بعضی از کودکان از سنین ۱۰ تا ۱۱ سالگی نماز خو د را مرتب می‌خوانند و پس از آن در خواندن نماز کاهلی می‌کنند این است که والدین افق های دید معنوی و دینی آن‌ها را افزایش نداده و در این زمینه هم والدین باید مانند سایر زمینه‌ها افق ها دید معنوی بالاتری را با توجه به سن کودک به او معرفی کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه والدین باید برنامه‌ریزی دینی و معنوی منظمی برای کودک داشته باشند، گفت: زمانی که می‌بینیم فرزندانمان از خواندن نمازهای یومیه اندکی خسته شده‌اند بهتر است آن‌ها را با نماز شب، مناجات، تلاوت قرآن به صورت آهسته و گام به گام آشنا کنیم.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: خداوند برای هدایت انسان‌ها پیامبرانی می‌فرستاد که در قله کمال معنویت بودند و خداوند به این ترتیب با ترسیم قله‌های کمال در برابر انسان می‌خواست همت او را بلند کند تا به درجات عالی کمال برسد به همین علت ما هم باید برای فرزندان خود الگو های خوبی بوده و سعی کنیم با معرفی شخصیت اهل بیت(ع) به فرزندان خود، همت آن‌ها را برای رسیدن به کمالات عالی انسانی ارتقا دهیم.

 

وی با بیان اینکه رشد و کمال معنوی فرزندان باید برای والدین ارزش باشد، یادآور شد: والدینی که برای رشد معنوی فرزندان خود ارزش قائل هستند به تعبیر قرآن پرورش دهنده گل‌های صالح هستند و این گل های صالح برای خود والدینشان بهشت را به ارمغان می آورند./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات