۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۴۲۹۵۹۶
استاد حوزه و دانشگاه:

نظام اسلامی تجلی اندیشه حکومتی امام راحل است

حجت الاسلام اصل‌نژاد با بیان این‌که امام خمینی معتقد بود ائمه و فقهای عادل موظفند که از نظام و تشکیلات حکومتی برای اجرای احکام الهی و برقراری نظام عادلانه اسلام و خدمت به مردم استفاده کنند، گفت: صرف حکومت برای آنان جز رنج و زحمت چیزی ندارد اما مأمورند انجام‌ وظیفه کنند، موضوع ولایت‌فقیه مأموریت و انجام‌ وظیفه است.
امام خمینی

حجت‌الاسلام‌ سید ودود اصل نژاد استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به اینکه از مهم‌ترین محورهای بحث احیاگری و اصلاح‌طلبی امام خمینی(ره) در اندیشه ایشان، اعتقاد آن حضرت به احیای اندیشه حکومت اسلامی و رهبری دینی است، اظهار داشت: زمانی که حضرت محمد (ص) از مکه به مدینه هجرت کردند در مدینه پایه‌های حکومت اسلامی را بنیان نهادند و 10 سال آخر عمر گهربار خویش را به تقویت و تحکیم آن پرداختند.

 

وی گفت: در تاریخ اسلام از آغاز تاکنون شاهد حرکت‌های اصلاحی جهت احیای اندیشه حکومت اسلامی بوده‌ایم و می‌توان به نمونه‌هایی همچون، سیدجال الدین اسدآبادی، محمد عبده، جنبش اخوان المسلمین و در ایران نهضت فدائیان سالم و جنبش جنگل اشاره کرد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اقداماتی که از سوی امام خمینی (ره) به‌عنوان رهبر و بنیان‌گذار این حرکت صورت گرفته است به‌صورت محوری بوده است، ایشان در گفته‌ها، سخنرانی‌ها و آثار مکتوب خود همواره نظر به‌ضرورت تبیین حکومت سالمی داشتند.

 

وی ادامه داد: ابتدا به تبیین نظری و سپس به تبیین عملی و تشکیل حکومت اسلامی اقدام کردند، به‌گونه‌ای تلاش ایشان باعث جلب نظر شخصیت‌ها و اندیشمندان دینی به سیاست و امور سیاسی شد که در این زمینه آثار گران بهایی از خود برجای گذاشتند.

 

معاون تهذیب مدرسه علمیه طالبیه اذعان داشت: زمانی که امام راحل به احیای ایده حکومت اسلامی مبادرت ورزیدند مهم‌ترین راه اصلاح این ایده را تقویت نظریه عدم جدایی دین از سیاست می‌دانستند،  هرچند در تاریخ کشور ایران «مدرس» ازجمله پیشگامان مبارزه با اندیشه جدایی دین از سیاست بود.

 

وی خاطرنشان کرد: سخن معروف شهید مدرس که «دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست» همواره دل‌نشین، عمیق و به‌یادماندنی است، ولی نخستین کسی که این نظریه را عینیت بخشید، امام خمینی بود و همواره بر این باور بود که اسلام دین سیاست است، دینی است که در احکام آن در مواقف آن سیاست به‌وضوح دیده می‌شود.

 

حجت‌الاسلام اصل‌نژاد گفت: محورهای احیاگری اندیشه حکومت اسلامی امام خمینی مبارزه با اندیشه جدایی دین از سیاست، تبیین ضرورت تشکیل حکومت اسلامی و ماهیت اصول و اهداف این حکومت و تبیین الگوی رهبری در حکومت اسلامی از مهم‌ترین اقدامات حضرت امام راحل در این عرصه بوده است که به انجام رسانیدند.

 

وی ادامه داد: امام در رابطه با تشکیل و اداره حکومت بر این باور بود که تشکیل حکومت از وظایف مهم واصلی علمای اسلام است و آن‌هم بدین معنا که اداره صحیح امور مردم و محو ظلم باید از سوی حاکمیت و حاکمان انجام پذیرد، عهده‌دار شدن حکومت فی حد ذاته شأن و مقامی نیست، بلکه وسیله انجام‌وظیفه اجرای احکام و برقراری نظام عادلانه اسلام است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: امام معتقد بود ائمه و فقهای عادل موظف‌اند که از نظام و تشکیلات حکومتی برای اجرای احکام الهی و برقراری نظام عادلانه اسلام و خدمت به مردم استفاده کنند، صرف حکومت برای آنان جز رنج و زحمت چیزی ندارد اما مأمورند انجام‌وظیفه کنند، موضوع ولایت‌فقیه مأموریت و انجام‌وظیفه است.

 

وی با اشاره به جایگاه مردم در اندیشه حکومتی امام راحل ابراز داشت: امروز در اغلب کشورهای دنیا مردم حکومت و حاکمان را تعیین می‌کنند. امام راحل نیز همین کار را کرد حتی در تعیین ارکان نظام از رهبری گرفته تا سایر مراکز قدرت مردم نقش تعیین‌کننده خود را با انتخاب چهره‌ای موردنظر ایفا کردند. اگرچه انتخاب در نظام اسلامی و ولایی با انتخاب در نظام‌های دموکراسی لیبرال تفاوت‌های فراوانی دارد.

 

حجت‌الاسلام اصل‌نژاد گفت: امام خمینی با اعتقاد به عینیت دیانت و سیاست، اعتقاد به «سیاست اسلامی» داشتند، یعنی اسلام بایستی به‌عنوان هدف و سیاست به‌عنوان روش و وسیله نیل به هدف موردتوجه قرار گیرد نه اینکه اسلام به‌عنوان ابزاری سیاسی مورد سوءاستفاده برخی از سوداندیشان واقع شود./302/854/ب1

ارسال نظرات