۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۴۲۹۹۶۵
در ‌آستانه ماه مبارک رمضان؛

۴ هزار مسجد و بقعه متبرکه در مازندران غبار روبی می شوند

مدیر کل اوقاف وامور خیریه مازندران با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان از غباروبی بیش از 4 هزار مسجد و بقاع بقعه متبرکه استان خبر داد و گفت: به مناسبت گرامیداشت هفته مساجد تاکنون 2هزار مسجد و 220 بقعه متبرکه استان غباروبی شده است.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ستار علیزاده، مدیر کل اوقاف وامور خیریه مازندران بعد از ظهر امروز در جمع روحانیان و اعضای هیأت امناء مساجد مرکز استان با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان از غباروبی بیش از 4 هزار مسجد و بقاع بقعه متبرکه استان خبر داد و گفت: به مناسبت گرامیداشت هفته مساجد تاکنون 2 هزار مسجد و 220 بقعه متبرکه استان غباروبی شده است.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران از برگزاری برنامه فرهنگی و مذهبی گسترده همزمان با ماه مبارک رمضان در بیش از 5 هزار مکان مذهبی استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان برنامه های گسترده فرهنگی و مذهبی از سوی هیأت های مذهبی، تشکل های دینی و همچنین سازمان های فرهنگی در این مراکز دینی برگزار می شود.

 

وی با اشاره به این که مسجد، پایگاه تبلیغ معارف قرآن و اهل بیت(ع)، مسجد، بستر نشر فرهنگ ایثار و شهادت، مسجد، جلوه گاه اراده مردم در عمران خانه خدا و مسجد، مرکز تعمیق اخوت ایمانی و رشد فضایل اخلاقی روز شمار این هفته است.

 

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به این که امروز آحاد جامعه اسلامی به نقش مساجد در تقویت باورهای دینی عموم جامعه اذعان دارند، ادامه داد: نقش مساجد در ترویج ارزش‌های اسلامی، نشر فرهنگ غنی ائمه معصومین(ع) همچنین ارائه اسلوبی متقن در تربیت اسلامی، نقشی ظریف، حساس و اساسی است که در قاموس آموزه‌های مکتب مترقی اسلام، برای این مراکز مهم اسلامی تبیین شده است.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران به نقش ائمه جماعات مساجد در رونق فعالیت‌های دینی و فرهنگی در این پایگاه اصیل اسلامی اشاره کرد و گفت: امروز حضور مستمر روحانی امام جماعت در مسجد یک ضرورت است.

 

حجت الاسلام علیزاده مسجد را به عنوان پايگاه ديني، كانون وحدت اسلامي و محلي براي رشد و تكامل انسان ها معرفي كرد و افزود: به بركت جمهوري اسلامي، مساجد بعد از انقلاب با قبل از آن قابل مقايسه نيست و اكنون مساجد كانون حركت ها، خيزش ها و جنبش ها هستند و بيداري اسلامي نيز از مساجد سرچشمه مي گيرد.

 

استاد حوزه علمیه مازندران به كاركردهاي مسجد در جامعه اسلامي اشاره كرد و ادامه داد: از صدر اسلام و زمان پيامبر(ص)، مسجد كانوني براي مشورت و همفكري به حساب مي آمد و همچنين مسجد به عنوان محل تعاون، كمك و رفع مشكلات مردم است.

 

وی مسجد را پيوندگاه سياست و دين دانست و افزود: مسجد جايگاهي براي تعليم و تربيت است و آن هايي كه در مسجد تربيت مي شوند، به یقین براي مردم دلسوز هستند و اين چنين افرادي بايد در جامعه عهده دار مسؤوليت ها باشند.

 

مدیر کل اوقاف مازندران مهمترين كاركرد مسجد را عبادت خواند و نقش آموزشي و تربيتي آن را نيز با اهميت جلوه داد و خاطرنشان كرد: شهداي ما كه بهترين انسان هاي روي زمين بودند، تربيت شدگان همين كانون و پايگاه ديني هستند و ديديم كه به راحتي تسليم نقشه هاي دشمن نشدند.

 

وی مساجد را مهم‌ترين پايگاه حفظ و حراست از انقلاب و نظام اسلامي عنوان کرد و گفت: هيأت امناي مساجد بايد در جهت تقويت مراکز فرهنگي و ارزش‌هاي اسلامي و ديني بيشتر تلاش کنند.

 

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به ارکان سه گانه امام جماعت، هيأت امنا و مردم در مسجد اظهار داشت: اين ارکان سه گانه بايد با وحدت و همدلي زمينه حضور هر چه بيشتر مردم به خصوص جوانان و نوجوانان را در مراسم عبادي و اجراي برنامه‌هاي فرهنگي فراهم کنند.

 

مدیر کل اوقاف وامور خیریه مازندران با اشاره به اين که روحاني امام جماعت مسجد در هدف‌گذاري برنامه‌هاي ديني و فرهنگي مساجد نقش مؤثر وبسيار مهمي برعهده دارد، افزود: برنامه‌هايي که در سطح مساجد برگزار مي شود بايد با محوريت روحاني امام جماعت باشد.

 

وی حضور يک روحاني در سطح مساجد را ضروري دانست و با بيان اين که استقامت هر مسجدي بر عهده امام جماعت است، ادامه داد: امام جماعت هر مسجدي بايد وظيفه خود را به روشني بشناسد و در همان جهت گام بردارد.

 

حجت الاسلام علیزاده با بيان اين که ‌يکي از مهم‌ترين نقش‌ مسجد در زمان رسول خاتم(ص) اين بود که آن حضرت مقدمات فکري و بسيج عمومي مسلمانان را به منظور جهاد با کفار در آنجا تدارک مي‌ديدند، ادامه داد: مسجد در طول تاريخ مهم‌ترين پايگاه براي پيوند ميان مردم و رهبري بود.

 

وي با اشاره به اين که يک روحاني زماني در مديريت مسجد موفق است که از قرآن و عترت کمک بگيرد و آن ها را آيينه کارش قرار دهد، گفت: دارا بودن برخي ويژگي هاي خاص براي يک روحاني امام جماعت ضروري است.

 

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به اين که روحاني يک مسجد بايد با فصاحت سخن بگويد و خوش اخلاقي را پيشه خود کند تا مردم را به مسجد جذب کند، گفت: امام جماعت بايد مظهر جاذبه مردم به مسجد باشد.

 

استاد حوزه علمیه مازندران، مساجد را همواره پايگاه بسيار مهمي در گسترش فرهنگ اسلامي دانست و افزود: بايد برنامه‌هاي فرهنگي و قرآني با دقت بيشتري براي مخاطبان به‌ويژه جوانان برگزار شود.

 

حجت الاسلام علیزاده مسجد را بهترين مکان انسان‌سازي خواند و اذعان داشت: مساجد محل تعاملات اجتماعي و قطب علم و فناوري در جامعه است و بايد تاثيرگذاري و نقش کليدي و محوري مساجد به آحاد مردم به‌ويژه نسل جوان بيشتر اطلاع‌رساني شود./1317/202/ب2

ارسال نظرات