۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۱
کد خبر: ۴۳۰۴۰۴
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

راه انقلابی ماندن حوزه های علمیه شناخت عمیق امام خمینی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به دغدغه های رهبر معظم انقلاب در زمینه انقلابی ماندن حوزه های علمیه، راه انقلابی ماندن حوزه های علمیه و روحانیت را شناخت صحیح و عمیق امام خمینی(ره) دانست.
محمد جواد فاضل لنکراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در همایش طلایه داران تبلیغ به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در جمع طلاب و روحانیان حوزه علمیه اردبیل با تسلیت سالروز رحلت بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: وظیفه هر روحانی در ماه رمضان مضاعف می شود.

 

وی با اشاره به این آیه قرآن کریم که می فرماید؛"قَدْ جاءَتْکُمْ مَوْعِظَهٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ شِفاءٌ لِما فِی الصُّدُورِ"، افزود: قرآن موعظه و شفا است.

 

آیت الله فاضل لنکرانی، بیان داشت: امروز بسیاری از گرفتاری ها و امراضی که بشر گریبانگیر آن است مربوط به فکر، روح و نفوس بشر است و این اضطراب ها و دغذغه ها مربوط به عدم توجه به قرآن است.

 

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم، تصریح کرد: این نگرانی ها و دغدغه ها که هر روز نیز رو به افزایش است در خانواده های متدین نیز وجود دارد.

 

وی افزود: امروز زمانی نیست که یک روحانی بر اساس محفوظات و دانسته های قبلی خود بر بالای منبر حاضر شود بلکه یک روحانی باید اطلاعات خود را دقیق و به روز کند تا حاضران بیشترین استفاده را از آن نمایند.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به ضرورت شناخت تهدیدات موجود در جامعه توسط علما و روحانیان، گفت: امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در بین روحانیت و حوزه های علمیه انسجام ایجاد شده و ما باید از این وضعیت بیشترین استفاده را ببریم به طوری که شناخت تهدیدات باید از برنامه های روحانیت باشد.

 

وی افزود: تهدیدات در زمان حال اصلا قابل مقایسه با زمان های گذشته نیست و هیچ زمانی همانند امروز اسلام دارای چنین دشمنانی نبوده است.

 

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به توطئه های دشمنان برای از بین بردن اسلام، خاطرنشان کرد: یک زمانی حدود 20 سال پیش آمریکایی ها و صهیونسیت قرآنی را منتشر و روانه کشور های عربی کردند که در آن آیات جهاد حذف شده بود و حتی در زمانی در بین علمای اهل سنت این فکر را به وجود آوردند که ما چیزی تحت عنوان جهاد ابتدایی نداریم و هر چه هست مربوط به جهاد دفاعی است.

 

وی با اشاره به وجود آیات بسیاری در قرآن کریم در خصوص جهاد ابتدایی، گفت: اگر بررسی کنیم می بینیم که در بین علمای شیعه نیز بحث جهاد ابتدایی به صورت دقیق بیان نشده است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تصریح کرد: اسلام صرف شمشیر یا اسلام نیست بلکه اسلام تاکید دارد که برای جذب افراد باید دعوت کرد و اگر کفار نیز برای جذب به اسلام فرصت خواستند باید این فرصت به آنها داده شود.

 

وی ادامه داد: دشمنان زمانی بیان کردند که آیاتی که در مورد جهاد در قرآن کریم آمده اشتباه معنی شده و در زمانی نیز آیات جهاد را از قرآن حذف کردند ولی در هر صورت از این مسائل نتیجه نگرفتند و از این رو گروه های تروریستی را برای برای از بین بردن اسلام ایجاد کردند.

 

آیت الله فاضل لنکرانی، افزود: دشمن با ایجاد گروه های تروریستی و تکفیری همچون داعش درصدد از بین بردن اسلام و ایجاد معنی جدید از جهاد بود.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: امروز داعش با استفاده از ابزارهای رسانه ای و ارتباطی که توسط کشورهای غربی و عربی در اختیار دارد، اقدام به جذب جوانان بسیاری از کشورها می کند و این مساله وظیفه ما را بیشتر می کند تا با مطالعه بیشتر و از طرق علمی و جذاب اقدام به جذب جوانان کنیم.

 

رمضان فصل برطرف شدن دغدغه ها و اضطراب های روحی بشر است

وی ماه مبارک رمضان را فصل ربیع قرآن خواند و گفت: فصل ربیع القرآن به این معنی نیست که در این ماه قرآن بیشتر تلاوت شود و یا روزی یک جزء از قرآن ختم شود، بلکه در این ماه مبارک قرآن باید در دل و روح ما نفوذ کند.

 

آیت الله فاضل لنکرانی، اظهار داشت: رحمت خاصی در ماه مبارک رمضان بر کل بشر گشوده می شود و رمضان فصل برطرف کردن اضطراب ها و دغدغه هایی است که امروز وجود دارد.

 

وی با تاکید بر لزوم ارتباط بیشتر روحانیان با جوانان و مردم، گفت: در ماه مبارک رمضان باید سعی کنیم تا ارتباط بیشتری با مردم و به خصوص جوانان داشته باشیم و اجازه دهیم تا جوانان آزاده مطالب، دغدغه ها و مسائل خود را مطرح کنند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی در خصوص ضرورت توجه به نفوس مردم، گفت: ما کافلان ایتام آل پیامبریم و باید در این ماه پرفضیلت برای تاثیر در عقاید مردم فرصت را از دست ندهیم.

 

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: علما و روحانیان باید تلاش نمایند تا مردم را وادار کنند تا در خصوص مسائل شرعی و دینی خود جستجو کنند.

 

وی ادامه داد: مردم نباید مباحث دینی خود را فقط از طریق صدا و سیما و برنامه های آن دریافت کنند بلکه باید این مساله بیان شود که مباحث دینی و شرعی باید از طریق حضور در مساجد و منابر دریافت شود و مردم باید در خصوص مباحث دینی خود استفتاء کرده و سراغ علما و روحانیان بروند.

 

راه انقلابی ماندن حوزه های علمیه شناخت عمیق امام خمینی است

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری و دغدغه های ایشان در خصوص انقلابی ماندن حوزه های علمیه نیز، گفت: علما و روحانیان باید نسبت به سایر اقشار جامعه آگاهی خود را نسبت به امام راحل(ره) بیشتر کنند.

 

وی افزود: امام خمینی (ره) تنها یک روحانی، استاد حوزه، مرجع تقلید و یک فقیه ساده نبود، بلکه امام خمینی (ره) دارای شخصیتی عظیم بود که ابعاد اصولی، عرفانی، فقهی و تفسیری امام راحل (ره) حتی برای حوزه های علمیه نیز به صورت کامل شناخته نشده است.

 

آیت الله فاضل لنکرانی با تاکید بر ضرورت تبیین ابعاد شخصیتی امام راحل (ره) توسط علما و روحانیان، گفت: نسل حاضر امام خمینی (ره) را درک نکرده و از این رو روحانیان باید از فضای مساجد و منابر برای شناساندن هر چه بیشتر ابعاد شخصیتی و اهداف امام راحل(ره) به مردم و به خصوص نسل جوان تلاش کنند.

 

وی در پایان با اشاره مجدد به دغدغه های مقام معظم رهبری در خصوص انقلابی ماندن حوزه های علمیه، بیان داشت: راه انقلابی ماندن حوزه های علمیه و روحانیت، شناخت صحیح و عمیق امام خمینی(ره) است./937/پ201/ج1

ارسال نظرات