۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۴۳۱۶۵۸
عبدالباری عطوان:

کرانه باختری وارد مرحله عملیات مسلحانه شده است

سردبیر نشریه الکترونیکی الرای گفت کرانه باختری رود اردن وارد مرحله عملیات مسلحانه علیه اسرائیل شده است.
عطوان

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان سردبیر رأی الیوم در گفت وگو با تلویزیون المیادین از لندن درباره حملات شهادت طلبانه فلسطینیان در تل آویو گفت: این عملیات بیانگر تحولی در انتفاضه فلسطینیان است به طوری که فلسطینیان از انتفاضه حمل چاقو وارد فاز مقاومت مسلحانه شده اند. سلاحی که در این عملیات استفاده شد تولید داخلی بوده و وارداتی نبوده که مسئله بسیار مهمی است. این مسئله به معنای آن است که فن آوری تولید سلاح از نوار غزه به کرانه باختری رود اردن منتقل شده و این پدیده به شدت برای اسرائیل خطرناک است. اگر امروز فلسطینیان سلاح سبک تولید می کنند شاید فلسطینیان در مرحله آینده به دنبال ساخت موشک های قسام باشند.


 
سردبیر نشریه الکترونیکی الرای ادامه داد: آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسرائیل پیش از این به فلسطینیان هشدار داده است که قدرت اسرائیل را نیازمایند ولی این عملیات مسلحانه در تل آویو به وی می گوید نباید اسرائیل قدرت عظیم فلسطینیان را بیازماید. بنابراین این عملیات واکنشی به هشدار اسرائیل بوده است. همچنین این عملیات پس از کنفرانس پاریس به وقوع پیوست. بر اساس این کنفرانس تلاش شد تا روند سیاسی و مذاکرات میان فلسطینیان و اسرائیلی ها از سرگرفته شود و پیام این عملیات این است که فلسطینیان چنین مذاکرات بیهوده ای را نمی خواهند. کاسه صبر ملت فلسطین سرریز شده است و می خواهد با اشغالگران اسرائیلی مقابله کند.


 
وی افزود: اسرائیل تا این لحظه دویست و هفت نفر از فلسطینیان را در شش ماه گذشته به شهادت رسانده است. نیروهای اشغالگر اسرائیلی به هر فلسطینی که چاقو در دست دارد یا مظنون به داشتن چاقوست، تیراندازی می کنند. طبیعی است که فلسطینیان در واکنش به اقدامات اسرائیلی ها دست به عملیات مسلحانه بزنند. زمانی که فلسطینیان با در دست داشتن چاقو شهید می شوند، تفاوتی نمی کند که با داشتن سلاح شهید شوند.


 
سردبیر نشریه الکترونیکی الرای گفت: جوانان فلسطینی سلاح به دست گرفتند و نقطه گردشگری تل آویو را هدف قرار دادند و این پیام را به اسرائیلی ها دادند که ملت فلسطین نمی تواند اعدام های میدانی را بپذیرد. شاید این عملیات هشداری به تشکیلات خودگردان فلسطین باشد چرا که هماهنگی های امنیتی این تشکیلات با اسرائیل ادامه دارد. در سایه این تحولات، تشکیلات خودگردان فلسطین موضع مبهمی درباره این حادثه داشته است. باید منتظر اقدامات بعدی فلسطینیان علیه اشغالگران اسرائیلی باشیم. شمار زیادی از گروه های فلسطینی اقدامات حقارت بار اسرائیل را علیه فلسطینیان نمی پذیرند.


 
عبدالباری عطوان با اشاره به استقبال گروه های فلسطینی نظیر جنبش حماس، جبهه خلق، جبهه دموکراتیک و مقاومت مردمی فلسطین از عملیات در تل آویو بیان داشت: این عملیات برای فلسطینیان و کشورهای عربی یادآور می شود که همچنان فلسطین مسئله اصلی کشورهای عربی است. همچنین حزب الله لبنان نیز واکنش قوی به این عملیات داشته و بار دیگر بر مقاومت مردمی تاکید کرده است. شکی در این نیست ملت فلسطین از حقوق و مقاومت خود چشم پوشی نخواهد کرد.


 
سردبیر نشریه الکترونیکی الرای افزود: مقاومت یکی از گزینه های اصلی ملت فلسطین برای بازپس گرفتن حقوق از دست خود و تغییر اوضاع فلسطین اشغالی است.  مسئله مهم این است که این عملیات همه را غافلگیر کرده است. آتش خشم فلسطینیان زیر خاکستر نرفته است و فلسطینیان از شیوه های مختلف برای مقاومت خود استفاده می کنند. این عملیات پس از بازگشت بنیامین نتانیاهو از مسکو و انتخاب لیبرمن به عنوان وزیر جنگ جدید اسرائیل صورت گرفت. فلسطینیان با این عملیات می گویند که ترسی از اسرائیل ندارند و مقاومت ادامه خواهد یافت و شاید در این ماه مبارک رمضان شاهد عملیات دیگری باشیم.


 
وی درباره تلاش برخی از طرف ها برای از سرگیری مذاکرات سازش فلسطینی-صهیونیستی گفت: این مذاکرات هیچ سودی ندارد. بیش از دو سال بوده که تشکیلات خودگردان فلسطین درگیر مذاکره با اسرائیل بوده و هیچ دستاوردی نداشته و کشور فلسطین تشکیل نشده و گزینه دو کشور عملی نشده است. هر روز شاهد بدتر شدن اوضاع فلسطینیان هستیم. اسرائیل به محاصره نوار غزه ادامه می دهد و بازسازی این منطقه متوقف شده است.


 
عطوان ادامه داد: اوضاع در فلسطین به سوی انفجار پیش می رود. فلسطینیان مردم قهرمانی هستند و بیش از هفتاد سال است که به مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل ادامه می دهند. ملت فلسطین تسلیم نخواهد شد. در حال حاضر جوش و خروش زیادی در میان فلسطینیان ایجاد شده و شاید این عملیات نمونه ای از این جوش و خروش باشد. اقدامات اسرائیل باعث تشدید اعتراضات فلسطینیان خواهد شد./982/ب102/د

ارسال نظرات