۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۴۳۶۱۶۶
درس هایی از قرآن(۱۹)

راه‌های مصون ماندن از جنگ نرم

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان راه های مصون ماندن از جنگ نرم، گفت: پناه بردن به خدا، اتصال به قرآن کریم و 14 معصوم، تکیه بر عقل، وجود عوامل نفوذی و تحقیق درباره اخبار از جمله راهکارهای مصونیت از جنگ نرم است.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور در برنامه درس هایی از قرآنِ حرم مطهر رضوی با موضوع جنگ نرم اظهار کرد: ایجاد وحشت، تبلیغات، تعیین جایزه، مراکز فساد، شایعه، افراط و تفریط از جمله راه های جنگ نرم است که باید با بصیرت لازم با آن ها برخورد کنیم.

 

وی به نمونه ای از وحشت اشاره کرد و گفت: وقتی کارتر گفت ما با ایران قطع رابطه می کنیم، بسیاری احساس ترس کردند اما امام خمینی(ره) اگر کارتر در طول عمرش یک حساب زده باشد همین حرف است، کاش قطع رابطه کنید، رابطه شما با ایران به مثابه رابطه گرگ با گوسفند است.

 

توقع نابجا

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تصریح کرد: یکی از راه هایی که به وسیله آن می توان آرام آرام مردم را به نظام بدبین کرد، ایجاد توقعات نابجا است.

 

وی با تأکید بر این که از دولت نباید توقع بی جا داشت، بیان کرد: جوان چون چهارسال دانشگاه درس خوانده است توقع استخدام از دولت دارد، تصور کنید اگر خودشما رییس جمهور شوید می توانید چندین میلیون تحصیل کرده را استخدام کنید.

 

این مفسر قرآن کریم با بیان این که دین برای ایجاد وسوسه سوژه بدی نیست، مطرح کرد: توقعات هرکس باید براساس شرایط و در حد ظرفیتش باشد، توقع استجابت هر دعایی از خداوند، درخواست های غیرعملی از ائمه اطهار(ع) نمونه هایی از توقعات بیجا است.

 

نبود ارتباط بین گرانی و آخوندها

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: برخی هر چیزی را به روحانیان ارتباط می دهند؛ به طور مثال عده ای مقصر گرانی اجناس را آخوندها می دانند، این افراد رابطه گرانی با آخوندها را برچه مبنایی مطرح کنند، حال این که چند مسؤول دولتی آخوند هستند نمی توان مقصر هر مسأله ای را آخوندها دانست.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور عنوان کرد: دختر لیسانسه خواستگار دیپلم را رد می کند و منتظر خواستگار دکترا یا پرفسور می ماند در نتیجه ازدواجش به تأخیر می افتد.

 

مصون ماندن از جنگ نرم

وی با اشاره به آیه 56 سوره نساء «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم» گفت: در مقابل جنگ نرم، ایجاد وحشت ها، فتنه و توطئه ها به خدای متعال، پیامبر(ص) و اولامر پناه ببرید؛ پناه بردن به خدا، اتصال به قرآن کریم، اتصال به پیامبر(ص) و اولیاء الله راه های مصونیت ماندن از جنگ نرم است بنابراین باید دست خود را در دست پیامبر اکرم(ص)، معصوم، امام و مجتهد بدون هوس بگذاریم.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: دست ما باید در دست ولی فقیه و اسلام شناس باشد که اگر اسلام شناس نباشد با یک شبهه افکار را می دزدند.

 

ضرورت تحقیق درباره منابع خبری

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به این که تکیه بر اخبار موثق از دیگر راه های مبارزه با جنگ نرم است، متذکر شد: صرف این که موضوعی در سایتی مطرح شده نمی توان با آبروی مردم بازی کرد، سایت های اینترنتی منبع موثق نیستند سایت ها به مثابه دیوارهای کوچه اند که هر کسی می تواند روی آن بنویسد زنده باد یا مرده باد.

 

وی با اشاره به آیه 36 سوره حجرات «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا» بیان کرد: به گفته قرآن کریم از فاسق خبری شنیدید، درباره آن تحقیق کنید رادیو آمریکا، رادیو اسراییل و امثال آن همه فاسق هستند البته منظورم این نیست اخبار رادیوهای داخلی همه صحیح است، به هرحال چه ایران و چه خارج اگر به ایمانش یقین ندارید، اخبارش برای شما حجّت نیست.

 

مردم؛ یک عامل نفوذی

رییس ستاد اقامه نماز کشور تأکید کرد: وجود عوامل نفوذی برای مبارزه با جنگ نرم ضروری است چنان که حضرت موسی(ع) یک عامل نفوذی در دربار فرعون داشت که خبر دستور قتل حضرت را به ایشان را رساند، ابن عباس در مکه عامل نفوذی حضرت محمد(ص) بود، همچنین امام علی(ع) عامل نفوذی پیامبر اکرم در مدینه بود وقتی پیامبر به جنگ تبوک رفتند به ایشان گفتند اخبار آن جا را گزارش کنند.

 

وی متذکر شد: مردم می توانند یک عامل نفوذی باشد و هر خطری را دیدند ابلاغ کنند و نگویند به ما ارتباطی ندارد، خود را به دردسر نیندازیم و جزء تکالیف شرعی ما که نیست.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: بر عقل تکیه کنیم؛ خیلی چیزها عقلانی نیست ولی اگر دین ما براساس عقل بود می ماند و اگر براساس حرفایی بود که عقل نمی پسندد ماندگار نیست.

 

یادآور می شود، سلسله جلسات درس هایی از قرآن کریمِ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ویژه ماه مبارک رمضان هرشب ساعت22:30 در صحن جامع رضوی برگزار می شود./201/1308/ب1

ارسال نظرات