۰۳ تير ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۷۳۴۵

گزارشی از راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعاتی پایگاه‌های اوقات فراغت کشور

خبرگزاری رسا ـ همزمان با شروع طرح اوقات فراغت از سوی سازمان‌های مختلف کشور، سامانه جامع اطلاعاتی پایگاه‌های اوقات فراغت کشور به همت سازمان ملی جوانان کشور راه‌اندازی شد.
سامانه جامع اطلاعاتي پايگاه‌هاي اوقات فراغت كشور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، با نزدیک شدن فصل تابستان و شروع طرح اوقات فراغت از سوی سازمان‌های مختلف کشور، برای جلوگیری از موازی‌کاری و همسو شدن با اهداف مقدس جمهوری اسلامی ایران، سامانه جامع اطلاعاتی پایگاه‌های اوقات فراغت کشور به همت سازمان ملی جوانان کشور راه‌اندازی شد.

براساس این گزارش، نگرش جوانان به عملکرد نهادهای دولتی و میزان رضایت جوانان از برنامه‌ها و خدمات ارایه شده در فضاهای فراغتی مهم‌ترین عامل در نحوه نگرش اجتماعی ـ مدنی و اعتماد به نظام در جوانان است که در حال حاضر نگرش جوانان نسبت به امکانات و بسترهای موجود در کشور در حد انتظار نیست.

همان‌طور که می‌دانیم نقش و کارکردهای متنوع اوقات فراغت در عصر حاضر و در شرایطی که مروّجان فرهنگ و تمدن غرب با برنامه‌ریزی‌های حساب شده و صرف انرژی و هزینه گزاف در پی آن هستند که نعمت جوان بودن جمعیت کشور را به نقمت بدل کرده و جوانان میهن را از اصالت‌های دینی و فرهنگی و تمدن دیرین خود دور کنند، وظیفه خطیر خنثی کردن جذبه‌های فرهنگ غرب از طریق ارایه برنامه‌های پر کیفیت و غنی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها امری ضروری است.

به دلیل فقدان نظارت ملی و تشکیلات نظارتی در مرحله گردآوری اطلاعات ملی، مشکلات متعددی گریبانگیر تهیه‌کنندگان، گزارش می‌شود که برخی به علت عدم وجود اطلاعات منسجم و پرداش شده در سازمان‌های مبدأ و برخی به دلیل عدم اطلاع مسؤولان جدید در موضوع مورد نظر است. از سوی دیگر عدم برداشت یکسان از اوقات فراغت جوانان سبب شد اطلاعات ارسال شده از یکپارچگی لازم برخوردار نبوده و بررسی و ارائه تحلیل‌های نهایی را با تأخیر و کاهش دقت و روایی لازم مواجه کند.

نتایج برآمده از طرح «وضعیت و نگرش جوانان ایران» حاکی از نارضایتی دو سوم جوانان از متولیان اجرایی برنامه‌های مرتبط با امور جوانان است، لذا ضروری است به منظور پیش‌گیری از ارایه آمارهای کاذب، آسیب‌شناسی و بازشناسی عوامل نارضایتی جوانان سامانه‌ای پویا، هوشمند، نظام‌مند و منسجم روزآمد در خصوص نظارت و گزارش‌گیری حقیقی تمهید شود.

با توجه به انتظارات مردم از دولتمردان در زمینه اداره صحیح و اعاده حقوق جوانان، پراکندگی جمعیتی و قومی و تعدد متولیان برنامه‌‌های فراغتی، ضرورت‌های طراحی سامانه اطلاعاتی پایگاه‌های اوقات فراغت کشور هرچه بیشتر خود را نمایان می‌کرد.

با راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعاتی پایگاه‌های اوقات فراغت کشور، قابلیت‌ها و امکاناتی مانند: نظارت لحظه‌ای و آن‌لاین بر عملکرد گروه‌های مجری؛ ایجاد رویه واحد در ارائه گزارش، آمار و نظارت؛ گزارش‌گیری به هنگام از وضعیت اجرای برنامه‌ها در سه سطح منطقه‌ای، استانی و ملی؛ مدیریت بهینه و تحلیل داده‌ها؛ کاهش میزان نقص در ارائه گزارش و آمار؛ تجمیع اطلاعات فضاها و مکان‌های بلا استفاده؛ امکان پیشنهاد برنامه بر حسب جمعیت و شاخص‌های بومی مناطق مختلف؛ شناخت نیازها و اولویت‌های جوانان در برنامه‌ها و امکانات بسیار دیگر مشاهده می‌شود.

دریافت اطلاعات و آمارها از لایه‌های صف و پیشگیری از ارایه آمارهای غیر حقیقی و تکراری؛ یکسان‌سازی در امر بازخوردگیری از عملکرد دستگاه‌ها؛ ایجاد رویه واحد؛ ارایه آمار صحیح از بهره‌مندان فراغتی کل کشور؛ پیشگیری از اتلاف زمان و بروکراسی‌های اداری برای اخذ گزارش عملکرد و تمرکز در امر نظارت از ویژگی‌های دیگر این سامانه می‌باشد.

سامانه به نحوی طراحی شده است که به محض ثبت‌نام مخاطب در برنامه‌های فراغتی (با درج کد ملی و مشخصات شناسنامه‌ای) داده ثبت می‌کند و سیستم به طور هوشمند در صورت تکرار این اطلاعات یا ثبت نادرست اطلاعات فردی شرکت کنندگان، اطلاعات تکراری و اشتباره را حذف کرده و به دلیل آن‌لاین بودن سامانه به محض ثبت‌ داده جدید اطلاعات در سطح استان، دستگاه و ملی قابل رویت و گزارش‌گیری خواهد بود.

همچنین از ویژگی‌های دیگر این سامانه می‌توان به سهولت در دستیابی به داده‌ها و اطلاعات مربوط به پایگاه‌های فراغتی؛ میزان اعتبار هزینه‌شده به تفکیک برنامه، استان و فعالیت؛ تفکیک سنی و جنسی بهره‌مندان از برنامه‌ها؛ اندازه‌گیری میزان تحقق اهداف پیش‌بینی شده؛ میزان استقبال شرکت‌کننده‌ها از برنامه‌ها؛ افزایش ارتباط بین مدیران ارشد دستگاه‌ها؛ کاهش هزینه‌های تدوین و تهیه گزارش عملکرد در سه سطح استان، دستگاه‌ها و ملی اشاره کرد.

این سامانه ساختار نظارتی مطمئنی است که منجر به تجمیع اطلاعات کل کشور شده و می‌توان از تحلیل نتایج برآمده در تصمیم‌سازی، برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت بر عملکرد مجریان فراغتی استفاده کرد که در نهایت منجر به تخصیص اعتبار واقعی براساس مطالبات جوانان، رفع کمبودها و کاهش نارضایتی مردم، استفاده از زیرساخت‌های موجود و محرومیت‌زدایی، دسترسی عادلانه به امکانات فراغتی در سطح شهر و روستا خواهد شد.

در پایان این گزارش به خروجی سامانه اطلاعاتی پایگاه‌های اوقات فراغت کشور می‌پردازیم که موارد زیر از جمله آن است:
ـ ارائه تعداد و درصد شرکت کنندگان در برنامه‌ها به تفکیک منطقه، استان، دستگاه و گستره ملی؛
ـ جمع‌بندی اعتبارات هزینه شده در هر برنامه، دستگاه، استان و گستره ملی؛
ـ ارائه مشخصات شرکت کنندگان برحسب مقطع تحصیلی و جنسیت؛
ـ ارائه وضعیت جسمانی بهره‌مندان از برنامه‌ها؛
ـ استخراج میزان رغبت جوانان در برنامه‌ها؛
ـ احصاء میزان رغبت جوانان در استفاده از برنامه‌ها بر حسب نوع برنامه‌ها به تفکیک جنس و مقطع تحصیلی؛
ـ احصاء روند رشد برنامه‌ها و درصد توسعه طی سال‌های متوالی اجرای برنامه؛
ـ امکان مقایسه عملکرد استان‌ها و دستگاه‌ها در زمینه اوقات فراغت؛
ـ ارائه تعداد و درصد برنامه‌های اجرا شده و میزان کل ساعات اجرای برنامه؛
ـ تعداد شرکت کنندگان در هر یک از محورهای برنامه‌ای مصوب شورای عالی جوانان؛
ـ احصاء درصد سهم شرکت کنندگان به کل جمعیت جوانان استان و کشور؛
ـ جمع‌بندی تعداد عوامل اجرایی به تفکیک مقطع تحصیلی، جنسیت و سن؛
ـ تجمیع و شناخت فضاها و زیرساخت‌های فراغتی؛
ـ احصاء میزان اجرای برنامه‌ها به تفکیک نفر ـ ساعت، نفر ـ روز، نفر ـ برنامه؛
ـ احصاء نیازهای فراغتی جوانان با توجه به محدوده جغرافیایی؛
ـ مقایسه میزان رشد برنامه‌ها به تفکیک مقطع سنی، جنسیت و نوع برنامه؛
ـ استخراج سرانه هزینه شده در هر برنامه؛
ـ افزایش میزان ارتباط مدیران با رده‌های مجری در سطح استان، پایگاه و ملی.

گفتنی است، علاقه‌مندان برای ورود اطلاعات، دریافت گزارش و آمارهای پایگاه‌های اوقات فراغت کشور می‌توانند به نشانی اینترنتی www.faraghat.org مراجعه کنند.
ارسال نظرات