۰۹ تير ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۷۷۳۲
آیت الله یزدی:

شهادت می دهم یكی از سالم ترین انتخابات را در كشور داشتیم/ مراجع درخواست ابطال انتخابات را نامعقول دانستند

خبرگزاری رسا ـ‌ رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صبح امروز در كنفرانس مطبوعاتی ضمن تاكید بر صحت انتخابات ریاست جمهوری دهم، از برخی بداخلاقی ها انتقاد كرد.
نشست خبري آيت الله يزدي نشست خبري آيت الله يزدي نشست خبري آيت الله يزدي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله یزدی،‌ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صبح امروز در كنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران ضمن تاكید بر صحت انتخابات ریاست جمهوری دهم، از برخی بداخلاقی ها انتقاد كرد.

 

حضور پرشور مردم در انتخابات از ویژگی های اصلی این رخداد است

 

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن ممتاز خواندن انتخابات ریاست جمهوری دهم نسبت به دیگر انتخابات برگزار شده در كشور گفت: حضور اكثری و بی سابقه مردم در این انتخابات كه جز در رفراندوم اصل جمهوری اسلامی، در بقیه انتخابات بی نظیر بود از جمله امتیارات این انتخابات است.

 

وی كشیده شدن بحث های انتخاباتی به درون خانواده ها و میان مردم را یكی دیگر از امتیازات این انتخابات دانست و گفت: مناظره های انتخاباتی سبب شد كه بحث های سیاسی به درون خانواده ها و مردم كشیده شود و در ایام انتخابات كمتر جمعی از مردم را می شد مشاهده كرد كه سخنی از انتخابات در میان آنها نباشد. این مسئله سبب درگیر شدن همه مردم با مسایل سیاسی و آشنا شدن با مسایل جاری كشور و افزایش سطح آگاهی سیاسی عامه مردم گردید.

 

انتخابات دهم سالم ترین انتخابات کشور بود

 

عضو فقهای شورای نگهبان این انتخابات را یكی از سالم ترین انتخابات برگزار شده در كشور دانست و افزود: من معتقدم یكی از سالم ترین و پاك ترین انتخابات در كشور برگزار شده است و به همین دلیل دشمنان بیرونی و برخی نیروهای داخلی آنان سعی كردند به این انتخابات ضربه بزنند.

 

وی یكی از دلایل برگزاری انتخابات سالم را استفاده از روش سنتی و دستی در كنار سیستم های رایانه ای دانست و گفت: با توجه به احتیاط شورای نگهبان، این شورا وزارت كشور را ملزم كرد كه در كنار استفاده از ابزارهای جدید، شمارش به صورت دستی هم صورت گیرد تا اطمینان صد در صد حاصل شود.

 

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حضور پر تعداد نمایندگان كاندیداها در حوزه های رای گیری را از دیگر دلایل سلامت انتخابات بر شمرده و افزود: در دوره های قبلی انتخابات كاندیداها اصراری به حضور نمایندگان خود در حوزه های رای گیری نداشتند، اما مانعی نیز در این زمینه وجود نداشت اما در این دوره با توجه به رقابت های موجود نمایندگان كاندیداها حضور پرشماری در حوزه های رای گیری داشتند به گونه ای كه تنها یكی از كاندیداها بر اساس آمار كارت های صادر شده از سوی وزارت كشور از حدود 46 هزار صندوق رای گیری در كشور، در 40هزار صندوق نماینده و ناظر داشته است.

 

وی همچنین به حضور نمایندگان كارآزموده شورای نگهبان در تمام مراحل انتخابات اشاره كرده و گفت: ناظران شورای نگهبان نیز در تمام شعب حضور داشتند و فرمهای شمارش آرا بدون امضای ناظران شورای نگهبان قابل قبول نیست. با توجه به تجربه شورای نگهبان در برگزاری انتخابات متعدد هم اكنون دستگاه های این شورا كامل شده به گونه ای كه گاهی وزارت كشور نیز از این بخش های و مراكز استفاده می كند.

 

عضو شورای نگهبان همچنین افزود: در این سن كسی آخرت خود را به دنیای دیگران نمی فروشد و من شهادت می دهم كه این انتخابات سالم ترین و پاك ترین انتخابات برگزار شده بوده است. البته در كشور با وجود 46 هزار صندوق رای و حضور 85 درصدی واجدین شرایط، حوادث و اشتباهات جزیی رخ می دهد اما این حوادث نمی تواند سلامت اساس انتخابات را تحت تاثیر قرار دهد.

 

حتی یك صندوق باطل شده هم نداشتیم

آیت الله یزدی با اشاره به برخی اعتراضات پس از اعلام نتایج انتخابات گفت: در برخی دوره ها به خصوص در انتخابات مجلس گاهی پیش می آمد كه به دلیل تخلفات آراء یك صندوق و یا حتی یك حوزه انتخابیه باطل اعلام می شد اما در این دوره ما حتی یك صندوق باطل شده هم نداشتیم.

 

وی با اشاره به عدم حضور برخی كاندیداهای معترض در شورای نگهبان گفت: از میان كاندیداهای معترض فقط آقای رضایی در شورای نگهبان حضور پیدا كرد و با تاكید بر قبول داشتن جایگاه شورای نگهبان و رعایت قانون موارد اعتراضی خود را اعلام كرد كه در بازشماری تصادفی آرای كرمانشاه تنها سه عدد رای جابه جا شد كه یكی از آنها هم به ضرر آقای رضایی بود.

 

دبیر شورای عالی حوزه علمیه با ذكر این نكته كه شورای نگهبان جز در موارد شكایت مستند كاندیداها، وظیفه ای برای بازشماری آرا ندارد گفت: در این دوره شورای نگهبان برای اطمینان بیشتر اعلام كرد كه 10درصد صندوق ها را بازشماری می كند و این كار را با حضور ناظران و نمایندگان برخی شخصیت ها مثل ائمه جمعه انجام دادند كه در نهایت تفاوت محسوسی كه بتواند این فاصله 11 میلیونی را پر كند به دست نیامد.

 

وی با اشاره به دقت اعضای شورای نگهبان در رسیدگی به شكایات گفت: برخی اعضای شورای نگهبان برای اطمینان از تعداد تعرفه های استفاده نشده و موجود در خزانه بانك مركزی به گزارشات اكتفا نكرده و خودشان به صورت حضوری تعرفه های استفاده نشده را مورد بررسی قرار داده و از صحت گزارشات ارئه شده اطمینان حاصل كردند.

 

ابطال انتخابات خواسته نامعقولی است

آیت الله یزدی در مورد ادعای برخی كاندیداها برای ابطال انتخابات گفت: ابطال انتخابات ریاست جمهوری در 30 سال گذشته سابقه ندارد و این امر تنها در صورت احراز تخلفات گسترده در سراسر كشور است، كه هیچ شاهدی بر این مدعا از سوی كاندیداها ارائه نشده است.

 

وی افزود: ادعای لغو انتخابات ادعای لغوی است كه خوشبختانه دوستان خود آقای موسوی و مراجع هم به آن اذعان كرده اند. حضرت آیت الله مكارم در جلسه ای كه با ایشان داشتم و البته در مورد موضوع دیگری بود، با اشاره به این ادعا گفتند این حرف معقول نیست.

 

عضو شورای نگهبان با اشاره به برخی ادعا ها در مورد تقلب در انتخابات گفت: اینكه پیش از شروع شمارش آرا شخصی بیاید و در برابر خبرنگاران بگوید من رای آوردم خود، خلاف قانون است.

 

وی همچنین به دیدار برخی شخصیت ها و چهره های نظام با آقای موسوی اشاره كرده و گفت: علاوه بر آیت الله هاشمی شاهرودی بسیاری دیگر از شخصیت های جناح های مختلف با آقای موسوی دیدار كرده و ایشان را نصیحت كرده اند كه این راه كه ایشان در پیش گرفته به جایی نمی رسد.

ارسال نظرات