۲۱ تير ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۸۵۷۱
كنگره ملی علامه سعید العلما و ملا محمد اشرفی؛

آیت الله كریمی جهرمی: بازخوانی سیره علما الگودهی مناسب به نسل جوان است

خبرگزاری رسا‌ ـ آیت الله كریمی جهرمی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیار با اعضای دبیرخانه اولین كنگره علامه سعید العلما و ملا محمد اشرفی گفت: بازخوانی سیره علما الگودهی مناسب به نسل جوان است.
آّيت الله كريمي جهرمي

به گزارش خبرگزاری رسا، متن زیر مصاحبه دبیرخانه اولین كنگره علامه سعید العلما و ملا محمد اشرفی، از علمای برجسته استان مازندران با آیت الله كریمی جهرمی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است، كه به مضحر علاقه مندان به ساحت مرجعیت تقدیم می شود.

س: لطفاً ابتدا پیرامون اهمیت نکو داشت علمای دین مطالبی بیان بفرمایید.

علما پاسدار دین هستند. بازخوانی سیره ی آنها برای مردم به ویژه نسل جوانی که در جستجوی الگوی زندگی می باشند به نوعی الگو دهی خوبی به این نسل می باشد که شدیداً نیاز به الگوی عالی زندگی هستند. به علاوه این‌که در ایجاد روحیه ی بالندگی و افتخار در مردم بسیار موثر است. اگر مردم بدانند که از چه گنج های علمی و چهره های آسمانی بر خوردار بوده اند، به خود می بالند و آن را مایه مبا هات و سربلندی خود به حساب می آورند. لذا باید زوایای زندگی این بزرگان را به عنوان مدل چگونه زیسن در اختیار این نسل پویا و واقعیت گرا قرار داد.

س: درباره ی آیت الله سعید العلما و مراتب علمی ایشان توضیح بفرمایید.
 
ایشان از مشاهیر علمای قرن 13 و از افتخارات استان مازندران هستند. ایشان در کنار شیخ الفقها مرتضی انصاری در نجف اشرف از محضر استاد الفقها ملا شریف العلمای مازندرانی شاگردی نمود تا اینکه به مقام عالی اجتهاد دست یافت. در مقام علمی ایشان همین بس که مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی ایشان را از لحاظ علمی و فقهی هم طراز شیخ مرتضی انصاری می نامد و برخی ایشان را از شیخ اعظم انصاری برتر می دانند. ایشان پس از تحصیلات عالیه در نجف به وطن بازگشت و از مهم ترین پناهگاه های اعتقادی و دینی مردم آن دیار شد. ایشان در قدرت خطابه و سخن فردی بی نظیر بود. مواعظ ایشان در مردم تحول عظیمی ایجاد می نمود. شاگردانی که از ایشان به یادگار ماندند، بسیار قوی، عالم و فرهیخته بودند مانند شیخ زین العابدین مازندرانی، ملا محمد اشرفی، میرزا فضل الله علامه حائری مازندرانی که همه از مفاخر دانشمند ان اسلام هستند.

س: آیا از علامه سعید العلماء آثاری هم در دست است ؟

متاسفانه از این فقیه بزرگ اهل بیت (ع) کتاب خاصی موجود نمی باشد. فقط مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی می نویسد که یکی از شاگردانش به نام سید محمد بن ربیع شوشتری برخی تقریرات ایشان را نوشته اند.

س: از مبارزات و فعالیت های اجتماعی علامه سعید العلماء مطالبی بفرمایید.
 
از برجسته ترین امتیازات علمای ربانی ماپیشگامی آنان در مبارزه با عقاید باطله و گروهای انحرافی بود. اتفاقاً یکی از نکات برجسته ی زندگی ایشان ، مبارزه او بر ضد بابیت بود. این فرقه ضاله بخاطر فداکاری های ایشان نتوانست در آن سامان پیشرفتی داشته باشد و به ناچار راهی خراسان شد.

در زمانی که مرحوم علامه سعید العلماء با آنان در گیر شد این فرقه ضاله با 300 شمشیر بدست در خیابان های شهر بابل حرکت می کردند و مردم و علمای شهر را تهدید می نمودند و فعالیت های فراوانی بر ضد علامه سعید العلما براه انداخته بودند. ولی این مرد خستگی ناپذیر و مقاومت کرد تا اینکه توانست ریشه آنان را بخشکاند.

س: در مورد مرحوم علامه اشرفی اگر نکته ای به ذهن جنابعالی می رسد ، بیان بفرمایید.

مرحوم حاجی اشرفی از نظر مقامات معنوی و زهد و پارسایی، بسیار زبانزد بود. در مورد ایشان نقل نموده اند که وقتی در نجف بود مانند مرحوم مقدس اردبیلی هرگاه دچار مشکل علمی و یا مشکلات دیگر می شد به حرم حضرت امیرالمومنین (ع) مشرف می شد و پاسخ سؤوالات و یا مشکلات خود را از محضر آن حضرت دریافت می نمود.

در کتاب لباب الالقاب مرحوم آیت الله ملا شریف کاشانی می نویسد: علامه اشرفی از عابدترین و زاهدترین علمای عصر خود بود که زهد و عبادت و گریه های او در بین مردم معروف و مشهور بود. کرامات ایشان زبان به زبان میان مردم می گشت. ایشان از ثروت دنیا چیزی نیندوخت.

کتاب «الاجوبت عن الاسئله » ایشان گویای مقام عظیم علمی او در مقامات معنوی است. در زمان خودش مرجعیت تامه بلاد طبرستان به ایشان رسیده بود و او به گفته شیخ آقا بزرگ تهرانی، دارای زعامت عامه و مرجعیت تامه در عصر خود بود.
ارسال نظرات