۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۴۲۳۴۷۳
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی:

گناه برای نفس انسان مضطر و عمل نیکو  سبب آرامش نفس است

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان اینکه عمل نیکو آرامش بخش و عمل ناشایست برای انسان اضطراب آور است، گفت: گناه نفس انسان را مضطرب و عمل خیر سبب آرامش نفس می‌شود.
ریشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مفسر قرآن کریم، امروز در کلاس تفسیر سوره مبارکه بقره که در مدرسه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: واژه کتاب در قرآن کریم چند بار تکرار شده و مراد از «الکتاب» در آیه اول سوره بقره، قرآن است.

 

وی افزود: واژه کتاب در قرآن کریم معانی متفاوتی مانند نوشته و نامه، کارنامه اعمال انسان، لوح محفوظ، کتاب‌‌های آسمانی و... دارد اما ذالک الکتاب لا ریب فیه در آیه اول سوره بقره اشاره به قرآن کریم است.

 

حجت الاسلام والمسلمین ری‌شهری در خصوص واژه «ریب» در آیه اول سوره بقره، گفت: این واژه به معنای شک همراه با ترس، تهمت و اضطراب است، کلمه ریب در قرآن ساختارهای گوناگونی دارد که 36 مرتبه در قرآن کریم به کار رفته است.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به اینکه کلمه ریب به تنهایی به معنای شک اطلاق نمی‌شود، گفت: در قرآن کریم زمانی واژه ریب به معنای شک اطلاق می‌شود که ریشه در بدگمانی و تهمت داشته باشد.

 

وی افزود: آیه 45 سوره توبه واژه ریب دلالت بر شک دارد چرا که افرادی نزد پیامبر(ص) می‌آمدند و از ایشان درخواست می‌کردند که جهاد نروند و خداوند در قرآن می‌فرماید اینان درصدد رهایی از سختی جنگ بوده و ایمان به روز جزا ندارند چرا که دل آنان گرفتار ریب است.

 

حجت الاسلام والمسلمین ری‌شهری با اشاره به اینکه مبدا ریب چیست و چرا انسان دچار بدگمانی نسبت به پیامبران و دین می‌شود، عنوان کرد: در روایات فراوانی تاکید شده که اگر انسان به قلب خود مراجعه کند می‌تواند اعمال خوب و بد، مشروع و نامشروع را به درستی از یکدیگر تشخیص دهد چرا که انسان در زمان انجام فعل ناپسند مضطرب شده و در انجام عمل خیر مشتاق و شادمان است.

 

وی ادامه داد: پیامبر(ص) فرمودند آن چیزی که سبب نگرانی تو می‌شود رها و کاری را که وجدانت را آسوده می‌کند انجام ده چرا که عمل نیکو آرامش بخش و عمل ناشایست اضطراب آور است و در جای دیگر فرمودند گناه نفس انسان را مضطرب و عمل خیر سبب آرامش نفس می‌شود.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اضافه کرد: خداوند متعال قسم یاد می‌کند که در فطرت انسان فجور و تقوا را قرار داده است به همین دلیل انسان ‌می‌توانند اعمال نیکو و پست را از یکدیگر تشخیص دهد.

 

این مفسر قرآن کریم در ادامه گفت: شکی که معاندان در برابر حق مطرح می‌کنند در واقع نوعی بیماری روانی است که ناشی از گناه بوده و برطرف شدنی نیست زیرا ریب آنان ریشه در اعمال ناشایست دارد./813/202/ب3

ارسال نظرات