۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۴۲۴۲۰۷
رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران:

نگاه به نمایشگاه کتاب باید نگاهی ملی فرهنگی باشد

رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در راس نگاه‌ها به نمایشگاه کتاب باید منافع ملی فرهنگی مدنظر باشد، رسانه‌های ما باید در جهت ترغیب و تشویق مردم بیشتر تلاش کنند.
سید عباس صالحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهر آفتاب ظهر امروز در نشست خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که در شهر آفتاب برگزار می‌شود با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب بزرگترین اتفاق فرهنگی کشور است اظهار داشت: در این نمایشگاه هزاران نفر از ناشرین، مقامات فرهنگی و عموم مردم حضور دارند، بدین ترتیب اولین چیز مهم داشتن مکان مناسب برگزاری است.

 

وی با بیان اینکه مکان نمایشگاه به اقتضای این اتفاق مهم نیازمند فضای بزرگ و ساختار متناسب با نمایشگاه برای عموم است تاکید کرد: شهر آفتاب شروعی برای یک اتفاق خوب است، مکانی که 300هزار هکتار در فاز‌های مختلف در آن تعبیه شده است.

 

صالحی در ادامه افزود: خوشحالیم که افتتاحیه شهرآفتاب با نمایشگاه کتاب همزمان شده است، پس شهرآفتاب با کتاب نماینگر می‌شود و این در حالی است که دغدغه‌های زیادی برای ساخت این فضا بوده اما شهرداری در این راستا خوب عمل کرده است.

 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هیچ چیز در فرم ایده‌آل خود نیست یادآور شد: روز شنبه تفاهم نامه‌ای بین وزارت ارشاد و شهرداری با امضای آقای جنتی و قالیباف منعقد خواهد شد که از این پس می‌توان گفت که نمایشگاه کتاب دارای اسکان دائمی می‌شود.

 

رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در توافقات بین شهرداری و وزارت ارشاد مقرر شد که به مدت 10سال شهرآفتاب به صورت رایگان در اختیار نمایشگاه کتاب باشد بدین ترتیب مسؤولان شهرداری تسهیلات و خدمات خود را تا زمان مصوب به صورت رایگان در اختیار نمایشگاه می‌گذارند.

 

وی با اشاره به اینکه نگاه مثبت شهرداری به موضوع فرهنگ و کتاب به کمک نمایشگاه آمد و در اصل شهر آفتاب را به شهر کتاب تغییر داده خاطرنشان کرد: شهرداری تهران فضای ویژه‌ای را برای فرهنگ، فکر و کتاب قایل شده است، اولین تغییر محسوس نمایشگاه کتاب نیز مکان آن است که سبب شده از حالت تعلیق و استیجاری خارج شود.

 

صالحی ادامه داد: توجه بیشتر به حوزه‌های تسهیلاتی و رفاهی یکی از اهداف نمایشگاه کتاب است، چون نمایشگاه کتاب فستیوال علاقمندان به کتاب است و در این دوره سعی شده بن‌های دانش‌آموزی، مهد کودک و... که به زیر ساخت‌های کتاب کمک می‌کند تعبیه شود.

 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: برای اولین سال می‌توانیم در روز 26اردیبهشت آغاز روز کاری سی‌امین روز کاری نمایشگاه را اعلام کنیم زیرا مکان مشخص برای نمایشگاه وجود دارد، چون مکان تاثیر بسزایی در روند ایجاد نمایشگاه می‌گذارد، بی‌تردید امسال به خاطر جابه‌جایی نواقصی وجود دارد.

 

وی در پایان گفت: در راس نگاه‌ها به نمایشگاه کتاب باید منافع ملی فرهنگی مدنظر باشد، اجرای نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب فضای جدیدی ایجاد می‌کند پس رسانه‌های ما باید در جهت ترغیب و تشویق مردم بیشتر تلاش کنند./816/202/ب3

ارسال نظرات