۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۴۲۴۲۱۱
استاد حوزه و دانشگاه:

معلمان، مربیان بزرگ بشریت هستند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: معلمان حق بزرگی بر ذمه جامعه دارند، آن‌ها مربیان بزرگ بشریت و راهنمای انسان‌ها به سمت سعادت هستند.
آیت الله نجفی شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از اصفهان، آیت‌الله قدرت‌الله نجفی، عصر امروز در مراسمی که به مناسبت تجلیل از مقام استاد و معلم در حوزه علمیه مدینة‌العلم شهرضا برگزار شد، اظهار کرد: بزرگ‌ترین افتخار پیامبر گرامی اسلام(ص) در عالم انسانی هدایت بشریت به سمت سعادت و خیر و راهنمایی آن‌ها به سوی خداوند بود.

 

وی تصریح کرد: سعادت و شقاوت انسان‌ها در گرو تعالیمی است که در دوران مختلف حیات خود، به ویژه دوران جوانی و نوجوانی دریافت می‌کنند، هر اندازه تعالیم و آموزش‌های افراد در این سنین به انوار هدایت رحمانی نزدیک‌تر باشد به همان اندازه افراد در دنیا و آخرت، سعادتنمندتر می‌شوند.

 

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: آموزش دهندگان در هر رده و جایگاهی، در سعات و شقاوت و اعمال خیر و شرّ انسان‌ها شریک هستند؛ افرادی که به دیگران اصول و روش‌هاس صحیح زندگی را می‌آموزند در تمامی خیرات و مبرات آن‌ها نیز شریک هستند.

 

آیت‌الله نجفی تصریح کرد: اسلام از همه ما خواسته است که در عمل و رفتار خود بسیار دقت کنیم زیرا گاهی انسان نادانسته به دیگران چیزهایی می‌آموزد که در اعمال آینده آن‌ها نقش مؤثری دارد، حال اگر این اعمال بد و نادرست باشد، فرد آموزنده نیز در خطای فاعل شریک است، همانند فردی که در ملأ عام سیگار می‌کشد یا تظاهر به روزه‌خواری می‌کند، این افراد در گناه کسانی که از آن‌ها تبعیت می‌کنند، شریک هستند.

 

وی، معلمی را یکی از بزرگ‌ترین افتخارات انسان‌ها در جامعه برشمرد و افزود: افراد هر اندازه هم که در طاعت و عبادت کوشا باشند، باز هم اجر آن‌ها به اندازه فضل پروردگار نیست، این سخن به آن معنا است که اگر فردی به سمت حرفه‌ مقدسی همچون معلمی هدایت شد، باید شکرگزار خداوند بوده و از موقعیت پیش آمده برای کسب قرب الی الله استفاده کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه، ایمان و تقوا را مهم‌ترین ویژگی معلمان برجسته دانست و گفت: ایمان و عمل صالح معلم در رفتار و گفتار او تجلی پیدا می‌کند، بنابراین معلمانی که از مراتب ایمانی بالاتری برخوردارند، دانش‌آموزان و دانشجویان با ایمان‌تری را نیز تربیت می‌کنند.

 

آیت‌الله نجفی، تحصیل در حوزه‌های علمیه را یکی از نشانه‌های الطاف الهی در حق بندگان خاص خود برشمرد و اضافه کرد: افرادی که به توفیق الهی، عمر خود را صرف هدایت مردم به سوی خدا و اصلاح جامعه می‌کنند، در معرض الطاف خاصه الهی قرار دارند و باید از از موقعیت نهایت استفاده و بهره را ببرند.

 

وی در ادامه افزود: لباس روحانیت، لباس فضل است، زیرا در این مسند، افراد جامع خیرات و برکات هستند، از سوی معلم و هادی جامعه و از سوی پیشگام آن‌ها در عمل به خیر می‌باشند.

 

استاد حوزه و دانشگاه، در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر ضرورت تدوین کتب مذهبی متناسب با سلیقه و نیازهای دینی جوانان گفت: دشمن از راه‌های مختلف شبهات زیادی را در جامعه و به ویژه در بین نسل جوان و نوجوان منتشر می‌کند و مهم‌ترین چیزی که ما را در مقابله با این تهاجم یاری می‌کند روحیات دینی جوانان است، بنابراین باید منابع دینی و فرهنگی متناسب با نیازهای روحی و شبهات فکری آن‌ها تدوین و در معرض استفاده قرار گیرد.

 

آیت‍الله نجفی در ادامه افزود: کوتاهی در جبهه فرهنگی دشمن در این زمان به هیچ وجه پذیرفتنی نیست، هر فرد باید به هر شیوه‌ای که می‌تواند با بهره‌گیری از تعالیم اسلامی در مقابل جبهه دشمن ایستادگی کند./868/202/ب3

ارسال نظرات