۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۴۲۴۸۶۶

انتقاد ‌آیت الله علوی گرگانی از کم توجهی دولت به قم

حضرت آیت الله علوی گرگانی از کم توجهی دولتمردان به استان قم با وجود جایگاه ممتاز و منحصر به فرد این استان انتقاد کرد و خواستار تخصیص بودجه های لازم برای جبران عقب ماندگی ها شد.
آیت الله علوی گرگانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله سیدمحمد علی علوی گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای شورای اسلامی استان قم خاطرنشان کرد: در گذشته که شورای شهر تشکیل نشده بود، تمامی کارهای شهری بر عده شهرداری بود، اما در نظام جمهوری اسلامی مسأله تشکیل شورای شهر پیشنهاد شد؛ این که 18 سال از تشکیل شورای شهر می گذرد، در این مسأله یک سری منافع و معایبی وجود دارد.

 

این مرجع تقلید به صورت دادن اقداماتی از سوی وزارت کشور در راستای تفکیک وظایف شهرداری ها و شورای شهر اشاره کرد و اظهار داشت: با تشکیل شوراها در برخی شهرها برخوردهای تدافعی به وجود می آید؛ به این معنا که برخی نظرهای شهرداری با شورای شهر و یا بالعکس با هم همخوانی ندارد و برخی شهرها نیز که این دو با هم کار می کنند، گاهی از باب تدافع در نظریات پیش می آید و هنوز یک شرایط خاصی را تعیین نکرده اند که شوراها و شهرداری ها در چه محدوده ای کار کنند و باید وظایف آنها تفکیک شود که کدام وظایف خاص خود را انجام دهند؛ اینها سلسله مسائلی است که باید در وزارت کشور نظر داده شود تا مشکلاتی به وجود نیاید.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به مرکزیت و اهمیت قم تصریح کرد: با توجه به این که ایران از لحاظ شرایط اقتصادی در فشار است، اما در بخش تخصیص اعتبارات باید ملاحظاتی صورت گیرد؛ به عنوان مثال هر چند که مرکزیت استانی در قم همانند سایر استان ها نیست و تعداد شهرهای کمتری دارد و با توجه به نظر رهبر معظم انقلاب قم به استان تبدیل شد؛ هر چند که قم به ظاهر کوچک است، اما مرکزیت مهم در قم است.

 

وی درباره نیاز به اختصاص بودجه بیشتر برای قم از سوی مسؤولان گفت: نکته ای که در اعتبار بندی شهرها مورد غفلت قرار گیرد، عدم توجه به مرکزیت قم است و این مسأله مهمی است؛ هنوز در دستگاه دولت جا نیفتاده که قم در عین کوچک بودن، اما موقعیت اجتماعی و زمانی در بالاترین است و چشم دنیا به قم دوخته شده است و در شهری که در این شرایط عنوان قرار دارد، اهمیت و اعتبار بیشتری داده شود، چرا که شخصیت شهر قم باید رعایت شود.

 

حضرت آیت الله علوی گرگانی با اشاره به لزوم تذکر بیشتر بزرگان به مسؤولان اختصاص دهنده بودجه یادآور شد: مسؤولان باید بزرگواری کرده و امتیازی را برای قم قائل شوند؛ باید به وسیله حضرات آیات و رهبر معظم انقلاب تذکری به مسؤولین ذیربطی که کار بودجه بندی و تخصیص اعتبارات را بر عهده دارند، داده شود که برای قم برنامه ویژه ای باز کنند و همانند سایر استان ها نباشد؛ اگر این مطلب مورد توجه قرار گیرد، بسیاری از مشکلات قم مرتفع خواهد شد.

 

این مرجع تقلید درباره بدهی های شهرداری قم بابت پروژه های انجام شده خاطرنشان کرد: با توجه به بدهی های بزرگراه پیامبر اعظم(ص) هر ماه هزینه های زیادی به عنوان دیرکرد داده می شود و این مسأله سبب شده شهرداری نیز به دیرکرد دچار شده و درد مردم را متوجه شود.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: در دیدار مسؤولان با مراجع، تذکرات در خصوص اعتبار بیشتر به قم بی فایده نخواهد بود و ما در این باره به وظیفه خود عمل می کنیم تا اعتبارات بیشتری را به این شهر اختصاص دهند.

 

وی در پایان به تلاش بیشتر مسؤولان در خدمت رسانی به مردم پرداخت و تصریح کرد: شهرداری و شورای شهر توجه شان نسبت عامه مردم بیشتر شود، چرا که مردم انتظارات و توقعاتی دارند که برخی از توقعات بی جا نیست؛ دعای مردم در حق مسؤولان تأثیرگذار بوده و خدا دعای مردم را در حق مسؤولان مستجاب می شود./822/پ202/ج

ارسال نظرات