۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۳
کد خبر: ۴۲۵۶۲۵
استاد حوزه علمیه قم:

کسب فضیلت شب قدر از برکات روزه داری در ماه شعبان است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه روزه داری از مهم‌ترین اعمال ماه شعبان است، گفت: حضرت رسول(ص) می‌فرمایند «شعبان ماه من است و هر کس که در ماه من یک روز را روزه بدارد بهشت بر او واجب می شود.
مناجات ، مناجات شعبانيه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم شلیلیان، استاد حوزه علمیه قم در رواق حضرت خدیجه(س) حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در روایت ها ماه شعبان، سرور و افضل ماه ها بیان شده است، گفت حضرت رسول(ص) می‌فرمایند «ماه شعبان، ماه من است و هرکس در ماه من، من را یاری کند بهشت بر او واجب می شود».

 

وی افزود: نیازی نیست که فرد تمام شعبان را روزه بگیرد تا به ثواب بهشت برسد بلکه ثواب یک روزه داری ماه شعبان برابر با بهشت است.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در روایت ها آمده که شب نیمه شعبان یا سه روز آخر ماه شعبان ممکن است یکی از شب‌های قدر باشد، گفت: امام صادق(ع) و امام سجاد(ع) در ماه شعبان، شیعیان و محبان خود را به روزه داری در این چند روز دعوت می‌کردند و امام صادق(ع) می فرمودند که یکی از روزه‌های ماه شعبان من فوت نشد.

 

خام شلیلیان با تأکید بر اینکه کسی که روزه قضای واجب داشته باشد نمی‌تواند روزه مستحبی بگیرد، تصریح کرد: برای اینکه فرد بتواند روزه ماه شعبان را گرفته و از برکات آن بهره مند شود، بهتر است در ماه شعبان نیت روزه قضا کرده و روزه بگیرد.

 

وی با بیان اینکه پاسخ استغفار در ماه شعبان بخشش است، ادامه داد: حتی اگر فرد گناه کبیره مرتکب شده و بنابر روایت امام صادق(ع) به ناحق کسی را بکشد و در ماه شعبان استغفار کند خداوند استغفار او را پذیرفته و از گناهش می‌گذرد و توصیه شده روزانه در ماه شعبان هفتاد مرتبه ذکر استغفار را بر زبان بعد از نماز جاری کنیم.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه صدقه دادن یکی دیگر از اعمال این ماه است، گفت: اگر کسی در ماه شعبان به اندازه نیمه دانه خرما صدقه بدهد خداوند آتش جهنم را بر بدنش حرام می کند.

 

وی افزود: جمعه و پنج‌شنبه بنابر روایت ها بهترین روزهایی است که انسان می‌تواند در ماه شعبان روزه بگیرد.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه صلوات پیامبر(ص) در ماه شعبان بسیار سفارش شده است، افزود: این ماه دارای نمازهای زیادی است که روش و شیوه انجام این نمازها در مفاتیح ذکر شده که مردم می‌توانند به آن مراجع کنند.

 

خانم شلیلیان اظهار کرد: در این ماه انسان به اصلاح بین خود و دیگران توصیه شده و تأکید شده که انسان تا جایی که می‌تواند در این ماه از خطای دیگران چشم‌پوشی کند تا بتواند خود را برای ماه رمضان و عفو و گذشت خداوند آماده کند.

 

وی تصریح کرد: در آیات قرآن کریم بیان شده است که گذشت از دیگران موجب می‌شود که خداوند رحمت و غفران خود را بر انسان نازل کنند بنابراین با‌گذشت در ماه شعبان می‌توانیم خود را برای عفو عمومی آماده کرده و به واسطه این بخشش از خداوند توقع بخشش و گذشت داشته باشیم./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات