۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۴۲۶۸۵۸
رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه کشور:

عمده حمایت از استعدادهای برتر، حمایت‌های تربیتی و علمی است

حجت‌الاسلام عماد با بیان این‌که فرآیند شناسایی استعدادهای برتر از مدارس علمیه با همکاری مدیران مدارس آغاز می‌شود و در وهله اول مدارس، صلاحیت آموزشی و اخلاقی استعداهای برتر را تأیید می‌کنند، گفت: البته به گزارش مدارس اکتفا نکرده‌ایم و با بهره‌گیری از اساتید خبره، افراد معرفی شده را در جهات تحصیلی و تربیتی مورد سنجش قرار می‌دهیم.
جلسه حوزه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام سید علی عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه و رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه کشور در دیدار با حجج اسلام والمسلمين عاملی و فرزانه، مدیر و دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان، عرصه‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، تهذیبی و مدیریتی را به عنوان پنج عرصه شناسایی نخبگان حوزوی معرفی کرد و گفت: حمایت مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه از طلاب در سطوح تحصیلی متفاوت، متناسب با نیازهای آن‌ها تغییر می‌کند

 

وی با بیان این‌که فرآیند شناسایی استعدادهای برتر از مدارس علمیه با همکاری مدیران مدارس آغاز می‌شود و در وهله اول مدارس، صلاحیت آموزشی و اخلاقی استعداهای برتر را تأیید می‌کنند، افزود: البته به گزارش مدارس اکتفا نکرده‌ایم و با بهره‌گیری از اساتید خبره، افراد معرفی شده را در جهات تحصیلی و تربیتی مورد سنجش قرار می‌دهیم.

 

حجت‌الاسلام عماد تأکید کرد: اقتضائات منطقه‌ای و سطح حوزه‌های علمیه هر منطقه در پوشش حمایتی طلاب توسط این مرکز مؤثر است.

 

وی با اشاره به این‌که حمایت ما از نخبگان ناظر به عرصه فعالیت آن‌هاست، تقدیم کمک هزینه‌های تحصیلی ماهانه و کمک هزینه‌های زندگی و تحصیلی مقطعی را به عنوان برخی از حمایت‌های این سازمان از استعدادهای برتر معرفی کرد و ابراز داشت: عمده حمایت ما از استعدادهای برتر، حمایت‌های تربیتی و علمی است.

 

رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه کشور در مورد برنامه‌های ویژه آموزشی در نظر گرفته شده برای استعدادهای برتر گفت: بحث‌های تکمیلی در برخی از دروس عمومی حوزه و مسائل ضروری که در حوزه اصلاً به آن‌ها پرداخته نمی‌شود و برای ارتقاء یک استعداد برتر ضروری است را به این افراد ارائه می‌دهیم.

 

حجت‌الاسلام عماد مشاوره‌های علمی و تربیتی به استعدادهای برتر در مقاطع مختلف را دیگر طرح مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه کشور برای پشتیبانی از ایشان دانست.

 

وی در توضیح طرح «استاد راهنما» ویژه استعدادهای برتر حوزه یادآور شد: در این طرح هر 12 تا 15 استعداد برتر تحت نظر یک استاد ویژه قرار می‌گیرند و این استاد به صورت مستمر تحولات علمی ایشان را رصد و مشکلات آن‌ها را تا حد ممکن پیگیری و رفع می‌کند.

 

وی دو مدل کلی برای مدیریت استعدادهای برتر حوزه متصور شد و در این رابطه توضیح داد: یک مدل این است که طلاب دارای استعدادهای برتر را در یک مجموعه جمع و نظام آموزشی خاصی برای این افراد معرفی کنیم و مدل دیگر این است که این افراد در حوزه‌های علمیه پراکنده اما تحت همان برنامه خاص پرورش یابند.

 

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در پایان تصریح کرد: سازمان ما مطابق نظر کارشناسان مدل دوم را انتخاب کرده است تا از زیان‌هایی چون تضعیف بدنه عمومی حوزه‌های علمیه و وارد آمدن لطمات روحی به استعدادهای برتر جلوگیری کند.

 

تسریع در ارسال پرونده معرفی استعدادهای برتر از سوی مدارس علمیه، محدودیت‌های سازمانی مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه، ضرورت هماهنگی آموزشی در میان حوزه‌های علمیه شهرستان‌های مختلف و تشریح فعالیت‌های کمسیون‌ها و کارگروه‌های استعدادهای برتر حوزه برخی دیگر از مسائل مطرح شده توسط حجت‌الاسلام والمسلمین عماد در این جلسه بود.

 

برنامه ريزي درباره استعدادهاي برتر بايد استقلال حوزه علميه خراسان درنظر گفته شود


حجت الاسلام والمسلمين عاملي، مدير حوزه علميه خراسان نيز در اين ديدار مدل‌هاي معرفي شده از سوی مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه کشور را در پرورش طلاب نخبه مؤثر دانست و بر تمركز استعدادهاي درخشان و نخبگان در يك مؤسسه و تحت يك نظام آموزشي ويژه تأكيد كرد.

 

وي در ادامه با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب تصريح كرد: در برنامه‌ريزي درباره استعدادهاي برتر و نخبگان، بايد استقلال حوزه علميه خراسان درنظر گرفته شود./101/859/ب1


منبع:پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه خراسان

ارسال نظرات