۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۴۲۸۶۸۶
مشاور معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور:

سیستم اداری ما نیازمند یک تحول اساسی است

مشاور معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشورگفت: به جای یارانه دادن به همه مردم باید تنها سه دهک پایین جامعه یارانه دریافت کنند و در عوض آموزش و بهداشت در کشور کاملا رایگان و مردم از خدمات درمانی بدون پول بهره ببرند.
مهدی پازوکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مهدی پازوکی، مشاور معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور امروز 4 خرداد در نشست «اقتصاد سیاسی برجام و چشم انداز توسعه ایران»در تالار استاد رزمی دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد به تشریح برنامه های توسعه در ایران از قبل از انقلاب پرداخت.

 

وی با بیان این که پنج برنامه توسعه قبل از انقلاب و پنج برنامه توسعه پس از انقلاب در ایران برنامه ریزی شده است، افزود: از سال 1327 برنامه های توسعه در ایران کار خود را آغاز کرده؛ اما نرخ رشد اقتصادی در این سال ها تفاوتی با هم ندارد.

 

برجام تنها 20 درصد شکاف اقتصادی در کشور را پر خواهد کرد

پازوکی با بیان این که به نظرم برجام تنها 20 درصد شکاف اقتصادی در کشور را پر خواهد کرد بیان داشت: به نظرم برجام همان والفجر مقدماتی است که برای رسیدن به موفقیت های دیگر باید دیگر عملیات های والفجر انجام شود و تغییرات در نظام تصمیم گیری، تصمیم سازی و سیستم اداری ایران لحاظ شود.

 

این استاد دانشگاه سیستم اداری ایران را بیمار عنوان کرد و گفت: زمانی معاونت توسعه و برنامه ریزی در سازمان مدیریت کشور با پنج مدیر کل اداره می شد که در دوره دولت احمدی نژاد این سازمان به 29 رییس واگذار و هر کدام از این افراد حقوقشان معادل حقوق معاون وزیر شد.

 

بخش اعظمی از فسادهای اداری هنوز افشا نشده است

مشاور معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ادامه داد: همین مسأله موجب شد قوه قضاییه در خصوص برخی از رؤسای خود در سیستم اداری معاون وزیر حقوق دهی کند و تمام این امور سبب شده امروز مردم تازه اندکی از فسادهای سیستم اداری را ببینند زیرا بخش اعظمی از فسادهای اداری هنوز افشا نشده است.

 

وی تصریح کرد: در نهاد ریاست جمهوری انسان های بسیاری هستند که کاری ندارند، اما در آنجا مشغول می باشند و نماینده نهاد خود عنوان کرده که 800 نیروی مازاد در اینجا وجود دارد که این مشخص می کند سیستم اداری ما در کشور نیازمند یک تحول اساسی است.

 

پازوکی آینده اقتصاد ایران را مناسب عنوان کرد و گفت: من معتقدم در 12 سال آینده جامعه ایران یک جامعه پویا و توسعه یافته خواهد بود؛ زیرا کشور دارای تنوع اقلیمی، غنی بودن در ذخایر، جمعیت جوان و پویا، سطح تحصیلات بالا جایگاه علمی پژوهشی و فناوری و نانو و شرکت های دانش بنیان می باشد که تمام این ها می تواند ایران را در آینده بسیار موفق نشان دهد.

 

این استاد دانشگاه با تاکید بر این نکته که در بحث یارانه ها یک اشتباه بزرگ در کشور صورت گرفته است، بیان داشت: در کجای دنیا یارانه ها را پولی به مردم می دهند به نظرم اگر یارانه ها کاملا حذف شوند و تنها سه دهک پایین جامعه که حدود ۱۰ میلیون نفر می شوند یارانه دریافت کنند ما می توانیم ما به ازای یارانه های کسب شده را جهت ارایه خدمات درمانی و دیگر خدمات به مردم تعلق دهیم.

 

شهریور 96 بهترین زمان برای حذف یارانه ها

مشاور معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور شهریور 96 را بهترین زمان برای حذف یارانه ها دانست و افزود: به جای یارانه دادن به همه مردم باید تنها سه دهک پایین جامعه یارانه دریافت کنند و در عوض آموزش و بهداشت در کشور کاملا رایگان و مردم از خدمات درمانی بدون پول بهره ببرند.

 

وی با تاکید بر این نکته که من هم منتقد دولت اصلاحات و هم منتقد دولت احمدی نژاد بوده ام، بیان داشت: آنچه در دوران دولت احمدی نژاد رخ داد بسیار عجیب بود و به این دلیل نقد ما از این دولت بیشتر است.

 

پازوکی با بیان این که ما باید برای داشتن یک اقتصاد پویا مشکلات بسیاری را پشت سر بگذاریم، گفت: برخی رفتارهای ما در داخل کشور در روابط اقتصادی ما با جهان تأثیر معکوس می گذارد.

 

وی با اشاره به اتفاقات چند ماه گذشته در خصوص سفارت عربستان تاکید کرد: حمله به سفارت سعودی در ایران چهره نا امنی از این کشور به جهان مخابره می کند و من از قوه قضاییه استدعا دارم افرادی که مطمئنا متعلق به ایران نیستند و در این حرکت نادرست دست داشتند را محاکمه و تلاش کند چهره ایران را آن گونه که هست به جهان نشان دهد.

 

پازوکی با اشاره به دوران روی کار آمدن دولت اصلاحات در ایران گفت: هنگامی که دولت اصلاحات روی کار آمد قیمت ارز 850 تا 900 تومان بود؛ اما در دوران احمدی نژاد تبدیل به 3800 تومان شد و در دوران روحانی تورمی که داشتیم قیمت ارز به 3400 تومان رسید که من معتقدم می توانست بالاتر رود.

 

بزرگ نمایی برجام از سوی دولت برای امتیاز گرفتن از طرف آمریکایی است

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: امروز دولت ابراز طلب کاری می کند که البته در خصوص برجام این به معنای برداشته شدن تحریم ها نیست؛ اما من معتقدم بزرگ نمایی دولت کار درستی می باشد؛ زیرا در پی این بزرگ نمایی دولت به دنبال گرفتن امتیازات بیشتر از طرف آمریکایی می باشد.

 

مشاور معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور صادرات سه میلیون بشکه ای نفت را برای آینده اقتصاد ایران ایده آل دانست و خاطرنشان کرد: ما باید با فروش نفت و در دست گرفتن بازار نفت قدرت خود را در این خصوص افزایش دهیم همان گونه که اکنون عربستان در این خصوص دست برتر را دارد.

 

پازوکی با بیان اینکه در تمام دنیا دولت ها از طریق دریافت مالیات ها امور مردم را رتق و فتق می کنند، گفت: در ایران کل بودجه جاری دولت 147 هزار میلیارد تومان است که تنها 80 هزار میلیارد تومان از این منبع از طریق مالیات ها فراهم شده و به همین دلیل مشکلات در خصوص داشتن دولتی کارآمد در ایران ادامه دارد.

 

در ادامه محمدجواد رنج کش، استاد علوم سیاسی دانشکده اداری اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که دولت ایران به این دلیل که منبع درآمدی مانند نفت دارد آن گونه که باید در خدمت رسانی به مردم موفق نیست، گفت: دولتی که از مردم بی نیاز باشد مردمی کار نمی کند و براین اساس نمی توان از این دولت توقع داشت برای مردم آنگونه که باید خدمات دهی داشته باشد.

 

وی افزود: دولتی‌ها در پاسخ به کجا رفتن دکل نفتی ایران، اختلاس ها و فسادهای اداری سخنی برای گفتن ندارند و اگر ما بخواهیم مانند کشورهای دمکراتیک نهادهای برآمده از مردم ناظر بر دولت باشند باید منبع بودجه دولت را بر مالیات از مردم استوار کنیم.

 

پرسش و پاسخ

یکی از دانشجویان با بیان اینکه شما مدام به دولت احمدی نژاد و اشتباهات هشت ساله آن اشاره می کنید،گفت: اما بی عزتی ها، بی حرمتی ها و عمل های اشتباه دولت روحانی را که منجر به اغتشاش در سفارت عربستان شد را نادیده می گیرید.

 

بسیاری از مشکلات اقتصادی در کشور در دوران ریاست جمهوری هاشمی رقم خورد  

وی افزود: چگونه می شود که در این نشست این چنینی شما به عنوان استاد دانشگاه مشکلات اقتصادی ایران را در یک دوره هشت ساله مختص به احمدی نژاد در ایران می دانید در حالی که بسیاری از مشکلات اقتصادی در کشور در دوران ریاست جمهوری هاشمی رقم خورد و بسیاری از فسادهای اداری آن زمان خود را نشان داد.

 

این فعال دانشجویی با بیان این که شما از بابک زنجانی صحبت می کنید، اما در خصوص نقش فاضل خداداد در دولت هاشمی حرفی نمی زنید، تصریح کرد: هنگامی که نماینده ایران در سازمان ملل راه داده نمی شود؛ مشکلی برای اقتصاد ما اتفاق نخواهد افتاد؛ اما به آتش کشیده شدن سفارت عربستان و یا اغتشاشات در سفارت بریتانیا موجب تحریم بانک مرکزی ایران شده است.

 

پازوکی با بیان این که فاضل خداداد یک بار فروش در میدان تره بار تهران بیش نبود و هیچ ربطی به دولت نداشت، بیان کرد: فاضل خداداد 123 میلیارد تومان از طریق رابطه با بانک به دست آورده بود که در این خصوص مورد پیگیرد قرار گرفت من معتقدند هر کس از بدو تاریخ در این کشور فساد و یا یک ریال از بیت المال سواستفاده کرده محکوم است و فرقی نمی کند متعلق به کدام دولت باشد.

 

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: اعتقاد دارم برای رسیدن به نرخ رشد اقتصادی هشت درصد باید شفافیت در لایه های دولت شکل بگیرد و به همین دلیل است که اعتقاد دارم سه سال پایانی دوره اصلاحات با سال های پایانی احمدی نژاد قابل قیاس نیست.

 

پازوکی با بیان این که امروز به زور نمی شود به کسی بگوییم بیاید در ایران سرمایه گذاری کند، تصریح کرد: فساد در هر دولتی حتی دولت روحانی صورت بگیرد باید برخورد کنیم.

 

این استاد دانشگاه خود را نوکر علم دانست و افزود: من منتقد دولت احمدی نژاد و دولت اصلاحات بوده ام و اگر این سخنان را می گویم تنها به دلیل اهمیت کارکرد دولت ها در رشد و تنزل اقتصاد کشور است؛ اگر ما سرمایه گذاری خارجی را دوست داریم باید به نحو علمی در اقتصاد برخورد کنیم و در این خصوص من به شخصه نوکر علم و عقل هستم.

 

وی با اشاره به جرم های مهدی هاشمی، تصریح کرد: من اعتقاد دارم باید دادگاه او علنی باشد تا جامعه بداند او چه کار کرده که در زندان به سر می برد.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اعتراضات شما بی مورد است زیرا من از انتقاد و بحث استقبال می کنم، بیان داشت: چرا باید در دولت احمدی نژاد با ارز 1226 تومان حدود 70 هزار میلیارد تومان کالا وارد کشور شود و با ارز ۳۰۰۰ تومان فروخته شود و فرزندان همین مسؤولان سازمان های مختلف کشور پورشه سوار باشند و خانه ها و آپارتمان های دیگری در تهران داشته باشند./201/934/ب1

ارسال نظرات