۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۴۲۹۳۴۸
مجاهد گمنام ۴/ مؤسسه امام باقر میراث ماندگار آیت الله آصفی؛

سرپرستی فقرا و ایتام از مزار شریف تا نجف اشرف

بدون شک مؤسسه امام باقر (ع) را می‌توان میراث ماندگار آیت الله آصفی دانست. شخصی که باوجود همه مشغله‌های علمی،سیاسی و اجرایی همواره دغدغه فقرا و خانواده های بی سرپرست را داشت.
آیت الله آصفی


به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله حاج شیخ مهدی آصفی علاوه بر همه فعالیت‌های علمی و سیاسی که در طول عمر پر برکت خود انجام داده بود، موسسه ای را با نام موسسه خیریه امام باقر (ع) تاسیس کرد که هدف آن حمایت از خانواده‌های بی‌سرپرست، ایتام و خانواده شهدا و آورگان کشورهای مختلف بوده است. این موسسه که در سال 1360 تاسیس شد از همان ابتدا به موضوع آوارگان توجه ویژه نمود. با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی کشوری مهاجر پذیر بوده و شمار زیادی از خانواده‌های عراقی و افغانی به خاطر ظلم و جنایت‌های حزب بعث و طالبان به ایران آمده بودند نیاز به حمایت ویژه از آنها احساس می‌شد.
البته تلاش در راستای حمایت از آوارگان عراقی و افغانی هیچگاه مانع از آن نشد که موسسه امام باقر (ع) خانواده‌های بی بضاعت ایرانی را فراموش کند. سرکشی شخصی آیت الله آصفی و همکاران این عالم مجاهد در شهرهای مختلف ایران برای یافتن خانواده‌های بی بضاعت در مناطق محروم از جمله فعالیت‌های ارزنده این موسسه بوده است.
 
گستره جغرافیای مؤسسه امام باقر (ع):
اما در رابطه با گستره جغرافیایی این موسسه و مدار فعالیت آن باید تاکید کرد که چهار کشور به صورت ویژه مورد حمایت موسسه خیریه امام باقر بوده اند.

ایران: کمک‌های مؤسسه به خانواده‌های کم بضاعت و محروم در شهرهایی از قبیل زابل، شیراز، بوشهر، اصفهان،‌ یزد، کاشان، اهواز، شوش، دزفول، سوسنگرد،‌ هویزه، ایلام، آبدانان، دهلران، سنندج، قم، تهران،‌مشهد، سمنان،‌ ساوه و... صورت می‌پذیرفت. در همین راستا موسسه امام باقر در طول سال‌های گذشته سرپرستی 4700 خانوار شامل 7000 فرد را به عهده داشت که امروزه با توجه به بازگشت بسیاری از آوارگان عراقی،‌ دو هزار خانوار شامل چهار و پانصد یتیم و زن بی سرپرست تحت پوشش موسسه قرار دارند.
در شهرهای قم و مشهد نیز این مؤسسه به ساخت منازل مسکونی پرداخته است. از جمله فعالیت‌های مؤسسه ساخت مراکز آموزشی در شهرهای مختلف ایران است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به حوزه علمیه بنت الهدی و مدرسه علمیه امام رضا در قم یاد کرد.
از سوی دیگر موسسه در حفر چاه‌های عمیق برای مردم کرمان در کویر نیز کمک‌های شایان توجهی صورت داده است که این مساله با پیگیری‌های مجدانه شخص آیت الله آصفی و توجه او به مناطق محروم صورت پذیرفته است. ساخت مسجد در شهرهای مختلف ایران. ایجاد فضای اشتغال از قبیل ساخت گاره‌های خیاطی در قم و مشهد برای ایتام از سایر اقدامات این مؤسسه است.
در همین راستا احداث آسایشگاه سالمندان در شهر مشهد که تعداد زیادی از سالمندان این شهر را تحت پوشش دارد و اعطای وام قرض الحسنه به مردم کم بضاعت، طلاب علوم دینی و درمان بیماری‌های صعب العلاج در شهرهای مختلف ایران نیز از تلاش دیگر موسسه امام باقر برای حمایت از خانواده های کم بضاعت است.
مؤسسه امام باقر (ع)  همچنین در کمک‌رسانی به زلزله زدگان در مناطقی مانند بم و قائن در استان‌های کرمان و خراسان جنوبی سهیم بوده است. علاوه بر این، انجام فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی برای نوجوانان در مقطع راهنمایی و دبیرستان به ویژه دانش‌آموزان افغانی و برگزاری دوره‌های فرهنگی با محوریت آموزش مسائل فقهی، عقاید، قرآن، زبان و کامپیوتر از دیگر تلاش‌های موسسه امام باقر (ع) در ایران است.


افغانستان: بعد از پایان اشغال افغانستان توسط شوروی،‌ آیت الله آصفی سفری به هرات داشت و کمک‌های بسیاری را به مستمندان آنجا نمود که ثمره آن حمایت از 300 خانوار به صورت منظم و 500 خانوار به صورت منقطع بود. پس از سرنگونی حکومت طالبان نیز نیروهای مؤسسه با اعزام به مناطق صعب العبور افغانستان به شناسایی خانواده های بی سرپرست پرداختند که حاصل آن ساخته شدن  317 منزل به صورت ویلایی بود که به مسکنی برای تعداد زیادی از خانواده‌های بی بضاعت و ایتام افغانی تبدیل شد. در شهر مزار شریف نیز 69 منزل به خانواده های محروم اختصاص پیدا کرد. از جمله فعالیت‌های دیگر موسسه امام باقر (ع) در افغانستان ساخت درمانگاه‌های بهداشتی در شهر هرات است.

 

پاکستان: شماری از خانواده‌ها و آوارگان افغانی در شهر کویته پاکستان ساکن هستند و بیش از سه دهه است که مؤسسه صدها فقیر را در این شهر تحت پوشش قرار داده است. البته به دلیل وجود مشکلات و موانعی که بر سر راه کمک رسانی به آنان وجود دارد این خدمات هر سه ماه یکبار ارسال می‌شد که این امر با پیگیری و نظارت شخصی  آیت الله آصفی شخصا صورت می‌پذیرفت.


عراق: رژیم بعث عراق با وجود تمام تلاش‌ها و کارشکنی‌های خود هیچ‌گاه نتوانست مانع کمک رسانی شیخ آصفی به خانواده شهدای عراقی شود. در بسیاری از مواقع این کمک‌ها به طور مخفیانه به آنان ارسال می‌شد. اکنون و بعد از زوال حکومت بعث، شاخه موسسه امام باقر (ع) در نجف تاسیس شده است که از جنوب تا شمال عراق را تحت پوشش قرار داده و 5300 خانوار و شصت هزار یتیم از کمک‌های آن به صورت منظم و ماهیانه استفاده می کنند.
 احداث یک درمانگاه کامل و پیشرفته به نام امیرالمومنین (ع) در نجف از اقدامات دیگر موسسه در عراق است. موسسه امام باقر (ع) از فعالیت‌های علمی در عراق نیز غافل نبوده و دست به تاسیس دو حوزه علمیه به نام بنت الهدی و امام حسین (ع) برای بانوان و آقایان در نجف اشرف زده است.
حمایت‌ از خانواده زندانیان و شهدای انتفاضه شعبانیه در سال 1990 که به ایران تبعید شده یا فرار کرده بودند از دیگر اقدامات مؤسسه بود که مورد اهتمام آیت الله آصفی بود. علاوه بر آن کمک رسانی به کردهای مهاجر عراق که بر اثر درگیری و برخی مشکلات آواره شده بودند از دیگر فعالیت‌های موسسه در سال‌های گذشته است.

 

سرپرستگی همیشگی ایتام:
سرپرستگی همیشگی ایتام از دغدغه های دیگر آیت الله آصفی بود، چرا که یتیم به دلیل نداشتن پدر و سرپرست اگر مشمول رسیدگی صحیح واقع نشود به یک معضل اجتماعی تبدیل می‌شود.
بعضی از تلاش‌های وی درباره ایتام عبارتند از:
ایجاد حقوق ماهیانه برای ایتام: با توجه به اینکه مستمری به خانواده ایتام کفاف تمای مخارج آنان را نمی داد. ولی از میزان کمک های موسسات دولتی و دیگر نهادهای مربوطه بیشتر بود و در برگیرنده ایتام عراقی، افغانی در ایران و عراق و افغانستان و پاکستان می‌شد.
مسکن: ایجاد مسکن همیشه از دغدغه های مهم موسسه بوده است. موسسه ابتدا برای ایتام مسکن اجاره می کرد اما در ادامه اقدام به ساخت مجتمع مسکونی در چند شهر ایران و افغانستان کرد که از جمله آنها می توان به مجتمع های مسکونی در قم، مشهد مقدس، هرات افغانستان، مزار شریف افغانستان اشاره کرد. همچنین برپایی برخی اردوگاه ها برای آورگان عراقی و افغانی در برخی مقاطع زمانی نیز از اقدامات ارزنده موسسه امام باقر (ع) به ریاست آیت الله آصفی بوده است.


 
میراث ماندگار آیت الله آصفی:
امروز با توسعه پیدا کردن مؤسسه و اطمینان یافتن خیرین و نیکوکاران به ویژه با توجه به شناختی که از آیت الله آصفی وجود دارد، روند کمک به مستضعفان افزایش پیدا کرده است و می‌توان گفت که آیت الله آصفی میراث ماندگاری را از خود به جای گذاشت که بعد از رفتن او نیز ثمرات و خیرات آن متوقف نشده است. برنامه ثابت مؤسسه در حمایت از ایتام و خانواده های بی سرپرست در چهار کشور از قبیل ایران، پاکستان، عراق و افغانستان همچنان ادامه دارد و خللی در روند آن ایجاد نشده است. کمک به فرزندان شهدا و پیگیری مشکلات و مسائل مختلف آنها از دغدغه های اصلی مؤسسه و شخص آیت الله آصفی بوده که در برهه‌های مختلف صورت پذیرفته است و امروز نیز مسئولان موسسه امام باقر (ع) در ادامه آن اهتمام ویژه دارند.
مشکلاتی که امروز در کشورهای منطقه وجود دارد و در نتیجه خانواده های زیادی را در چار معضل کرده است وظیفه این موسسه را سنگین تر کرده و روز به روز نیاز به وجود چنین موسساتی برای حمایت از خانواده های محروم و کم بضاعت بیشتر احساس می‌شود امری که آیت الله آصفی در زمان حیاتشان هیچگاه نسبت به آن اهمال نکردند و تا جایی که توانست در راه حمایت از مردم محروم گام برداشتند./983/ب504/ک

 

ارسال نظرات